Hej då jag varit väldigt offline här på garaget tänkte jag det var dags att starta igen! Denna gången har jag köpt mig en BMW E46 som jag har tänkt att fixa upp!
Har självklart gjort en del på bilen och slarvat med bilder men ska bli bättring på det hela
Jag har fixat dubbel din stereo, behövs lite justering och mer smältning av luftboxen men den är på plats iaf
På plats
Gjorde service på bilen i verkstaden och tänkte gå fullt ut med alla filter + tändstift och t-blad även lite nya länkarmar
Körde ju på ett rådjur som tog sönder lyktan och huven, så blev att tennspackla med hjälp av jobbkolegor och sedan köpt nya glas och även blinkers Whips så var bucklor borta
Kastade även på en ny framskärm då den blev tillbucklad
Och även dörren lyckades rådjuret buckla till som plåtverkstaden fixade till!
Sedan var det rostlagning, några stenskott på huven och blivit små rostfläckar som blästrades bort!
Blästrade skärmkanter bak då det blivit kryprost!
Förra ägaren har lyckats klämma något i tanklocket så det blivit rost där, även där blästrades det plåtrent
Lite rost bakom handtaget i skuffen blev blästrat! Även plockat bort alla detaljer såsom lyktor
Handtag och sidospeglar borttagna
Sedan började den dryga maskeringen.. börja simpelt med tankluckan
Eftersom det även blir invändig lack så maskerar jag dörrarna och skuff
Whips så blev bilen lite vit helt plötsligt
Morgondagen blir att slipa resten av bilen och maskera lite ytterligare återkommer med update!
Senast redigerat av Triquetra (2 maj 2021)
Snygga som fan.
Kvalitet som fan.
Går bra som fan.
The German Star
Nu har jag lagt ner mestadels av pengarna för att fixa lite saker inför besiktningen!
Började med att demontera höger bak hjulupphängning pågrund av missljud i hjullager + dålig p-broms verkan
Svaret till dålig p-broms låg i skölden, fastsättningen utav backarna var omöjlig då fjädern hade inget att fästa i
Bortagning utav hjullager!
Nytt lager på plats med hjälp utav biltemas framhjulslager De/Mo verktyg, funkade kanonfint
Pang så var ny bromssköld + nya backar + monteringsats monterad
Även andra sidan bytt
Mitt lyse i bilen är rätt svagt för att vara Xenon, så demonterade lyktan i molekyler
Och svaret här ser ni på bilden, helt bränd!
Lite värmetålig alu tejp åtgärdade detta problemet
Svårt att få med på bild skillnaden, men höger sida på bilden är alu tejpad och vänster icke kan säga att det gav stor skillnad i mörker körning med halvlyse
Passade även på att lacka back sensorna i samma färg som bilen då jag tycker det matchar bättre
Och så var det besiktning! Och självklart gick den ju genom med blanka papper efter åtgärdat dessa 3 felen
Känslan som uppstår med blanka papper
Snygga som fan.
Kvalitet som fan.
Går bra som fan.
The German Star
Ojoj det var ett tag sen man var här! Har hänt mycket under denna perioden som jag inte har tagit bild på. Men följande har fixats iaf! ✔ Sänkt bilen med Coils ✔ Ljudisolerat skuffen. ✔ 18 tums fälgar som ska fixas till senare! ✔ Mugghållare (viktigast av allt) ✔ Lite annat smått och gott..
Nästa kapitel blir motorbyte till en M54B25 motor, denna motorn ska totalrenoveras innan, även om denna motorn startade och gick bra sedan innan så tänkte jag gå all out .
Här är motorn, påbörjat lite rensning!
Whoops så var motorn rensad!
Lagerna var lite slitna
Kolvarna fick bada i lite olja för att lösa upp sot och smuts! Sedan var det bara att putsa av dom med mässingborste!
Alla kolvringar bytta och lager, bytte till Goetze då jag hört bra om dessa
Sedan var det bara att smäcka dit allt och putsa av motorn! Denna dagen fick man en solbränna haha
Även bröstkåpan samt kåpan mot växellådssidan fick sig en puts samt nya packboxar
Sedan var det dags att gå på topplocket! Mycket smutsigt
Rengjord och planad! Behövdes bara plana 0.14
Efter en lång tid med mycket puts så blev ventilerna som nya, man börjar se märkningen på ventilen
Och nu till det roliga, inslipning av ventilerna!
Sen såklart nya ventiltätningar, även här Goetze
Roligt när man sätter ihop allt så inser man att man bara fått 23 av 24 ventiltätningar
Nu får jag beställa den sista ventiltätningen och sedan blir det att smäcka dit toppen!
Snygga som fan.
Kvalitet som fan.
Går bra som fan.
The German Star
Efter en lång tid igen så kommer en stor uppdatering!, let's pick up where we left of..
Efter fått sista ventiltätningen och slipat in ventiler gjorde jag ett simpelt läckagetest med bara lite spolarvätska
Fick hem mitt inställningsverktyg så jag kan ställa in motorn
Bytt ut några lyftare (Y)
Topplocket på plats samt kammarna ditsatta
Efter att ha satt dit kedjorna och allt stämmer perfekt så inser jag att jag har satt dit den gamla kedjan mellan kammarna
Sen renoverade jag min vanos med nya oringar men glömde så klart ta bild på detta!
Jag rev kedjorna igen och fick göra om att, nu är det den nya kedjan samt vanosen är monterad
Nu var det dags att slita ut den gamla motorn ur bilen!
Hmmmm hände en olycka när jag skulle ta sumpen från gamla motorn
Rengjort sumpen och ny Febi packning på plats
Sumpen på plats, även nya kylarrör på plats
Nya luftslangar så klart eftersom dessa vill så gärna spricka vilket min gamla hade gjort
Ny vevhusventilation
Renoverat min DISA ventil
Bytt oringar till mina spridare
Sen var jag dålig med att ta bilder men efter mycket nya grejer så var insuget på plats samt multirem och annat smått och gott
Dags att flytta över kattarna, hade ett rent helvete att få ur pinbultarna men efter mycket våld och svordomar så hoppade dom ur
Grenrören på plats
Har fått väldigt många leveranser från Trodo efter dessa åren haha Rekommenderar starkt Trodo (Y) man får alltid det märket man vill ha, jag vill ju helst ha Febi bilstein och trodo levererar (inte som autodoc där du beställer Febi och får Stark )
Några svordomar till och motorn är på plats, glömde ta bild återigen men så klart bytte jag motorkuddar
Ny kylare + kondensor på plats
Ramen till fronten på plats
It's alive! Bytt olja 2 gånger för rensning samt urluftat kylarsystem, inte mycket kvar nu
Snygga som fan.
Kvalitet som fan.
Går bra som fan.
The German Star