M123 skrev:
Jag hoppas du inte köper glödlamporna för.
"Philips RacingVision-billampor är det perfekta valet för passionerade bilförare. Med en otrolig prestanda på upp till 150 % mer ljusstyrka kan du reagera snabbare och få en tryggare, mer spännande körupplevelse"
Vet inte vad för teknik dom skulle nyttja för att få upp ett sådant lyft på styrkan.
Dvs 3 gånger mer än en orginal 55W, måste dessutom vara enormt bländande och totalt omöjligt att möta en bil med det lyset.
Vill nog hävda att det är kvalificerat skitsnack och verkligen vilseledande reklam.
Allt man läser är inte sant. Så med det sagt hoppas jag inte du ramlar i fällan. Bra kan dom vara men så bra kan dom aldrig vara.
Vet inte riktigt var du har tagit dina mattelektioner...
Men;
55w + 150% = 137,5w
55w * 3 = 165w
Sen är wattalet inte alls intressant, det som är av intresse, vid en jämförelse av denna typ, är lumentalet (alternativt lux om man vill).
I enlighet med ECE-regler ska en H7 trycka ut 1350 - 1650 lumen vid 13.2v. Jag är dock övertygad om att det finns budgetlampor som trycker ut mindre. Många av de "högpresterande" lamporna brukar ligga på runt 1500 lumen vid testspänning (som jag just nu inte är helt säker på vad den är). Den maximala elektriska effekten är för en H7 satt till 58W
Här har Philips gjort bort sig genom att inte tänka igenom ordvalen. Mycket genom att ha med ordet "mer", när de säkerligen åsyftar "upp till 150% ljus" (det i sin tur ger +50%). Men det är inte heller helt säkert. Det beror lite på vilken enhet man väljer att mäta i/med. Men det skulle isf ge, om vi räknar på minimum och håller oss till lumen, 1350+675 = 2025 lumen vilket då inte skulle vara lagligt (eller åtminstone inte godkänt i enlighet med ECE-reglerna).
Tittar man däremot på exempelvis jänkarnas regler, så säger dessa; H7 måste trycka ut 1188 - 1512 lumen vid 12.8V.
150% vid 1188 lumen blir då istället; 1180*1,5 = 1770 lumen, ställer man det sen mot att en H7 enligt ECE får trycka ut max 1650 lumen, så är man ganska nära sanningen, även om man har, till viss del, gjort som de säger i södra Sverige; blandat koddarna med morötterna.
Det intressanta är dock vad (som i; vilken enhet) man tittar på. Precis som
Brådhis skriver (och länkar till), det finns enorma skillnader mellan olika lampor. Och håller man sig till LUX är det absolut inte omöjligt att komma över 100% mer ljus.
Lumen innebär då att man mäter allt ljus som källan avger, åt alla håll och kanter. Lux blir, mer förenklat, mer begränsat då grunden här är "1 lux = 1 lumen/m2", men det blir givetvis också mer rättvist vid ex.vis ett strålkastartest.
Det är inte direkt raketforskning egentligen. Tillverkarna leker rundor med (inom de ramar som finns) är hur glödtråden är utformad/tjocklek, olika gaser, olika färgbeläggningar på själva "röret" och så vidare.
Det är ju dessutom som så att en sänkning av spänningen på, låt säga 15% nästan halverar ljusflödet och därigenom också ökar livslängden på lampan (med 3-4 gånger), detta är precis så en "longlife"-lampa fungerar; den lyser svagare och håller därför också längre.
På andra hållet, och det man leker med från tillverkarnas sida, är ju att öka spänningen, "ut i lampan" s.a.s. (den övergår givetvis inte vad bilen levererar). Men säger man då att 10-15% ökning ger runt 50% mer ljus, så är man inte så långt ifrån sanningen. Samtidigt så minskar man ju livslängden på lampan också. Och detta är då så de mer högpresterande lamporna fungerar.
- - Edit - -
Så mycket text bara för att påpeka att någon inte räknat rätt...