torsen skrev:
Det är inger fel på varken batteri, generator eller laddningsregulator.
Har du en fast monterad voltmeter i bilen?
Ett laddat batteri(blyackumulator) ska ha 13,7 volt vilospänning.
Då du startar motorn förbrukas en del energi.
För att "fylla upp" batteriet ökas spänningen temporärt till runt 14,5 volt.
Detta regleras helt automatiskt av laddningsregulatorn.
När generatorn "fyllt på" batteriet sjunker spänningen till strax över 13,8 volt.
Behöver inte vara så lång tid, 1 km körning kan räcka för att batteriet ska vara fulladdat.
Allt detta gäller runt + 20 grader med normalt batteri, just laddningsregulator och generator.
Förr utmärkte sig SAAB för att ofta vara "enögda".
Det berodde på att SAAB`s mekaniska laddningsregulator strax efter start, innan den hade hunnit bli varm, höjde spänningen till bortåt 16,5 volt.
SAAB beställde laddningsreglatorn från BOSCH med denna inställning för att batteriet skulle laddas bättre/mer under vintern.
Därför brändes glödlamporna tidigare på SAAB`arna och batterierna förbrukade med batterivätska eftersom batterierna lättare "kokade".
Laddningsregulatorerna var lätta att justera med en skruvmejsel eller att böja en tunga med tång.
Olika konstruktioner hos olika fabrikat.
Inte helt ovanligt att man förr i tiden vintertid bytte till vintertermostat och vinterladdningsregulator, men mera sällan till vinterdäck. Rallyåkarna hade kamkedjor med påsvetsade härdade skruvar runt däcken.
Ursäkta lite o t på slutet.