3351
Sök

Spänningsfall vid varm motor (volvo 940)

755 Inlägg
17 oktober 2016
Trådstartare
#1
Tjena!

Har ett litet drygt elfel på min 940.. det är så att när jag startar bilen har jag ca. 14.2 volt laddspänning över batteriet (med halvljus på) och spänningsfallet -0.1v på jord och -0.2 på plussen mellan generator och batteriet. (samma jordvärde har jag runt hela motorn)

Kör jag sedan t.ex. 3-4 mil alternativt att motorn blir varm (oljetemp runt 90grader) så får jag en laddspänning över batteriet på 13.8volt på tomgång utan lysen på, och -0.3volt på jord och -0.24 på plus (spänningsfall mellan generator och batteri

Sätter jag på lysen så får jag direkt 13.5volt på batteriet och -0.7/-0.8 volt på jord och -0,3 på plussen (spänningsfall mellan generator och batteri) laddar jag på fullt med fläktar hit och dit helljus så har jag under 13volt på batteriet.

Detta medger att kör jag långa sträckor alternativt kör kort sträckor med varm bil (t.ex stadskörning och storhandling) så laddar bilen tillslut ut och orkar inte starta haha...

Jag har nu satt extrajord med startkablar runt om på motor/generator och batteri som en provisorisk lösning och har då 14.1-14.2 volt laddspänning över batteriet på tomgång med lysen på.

Batterispänning avstängd och stått en bra stund: ca 12.8 volt (något överladdad)
Generator output: 14.5volt oavsett hur mycket som krämas på (nybytt)
Har rengjort jordpunkter på motorn och dragit en extra jord på motorn gav resultat på kall motor.

Det gnistrar även till när jag tar en jordpunkt från batteriet och sätter den mot kaross och motor som om det vore kortslutning..

Någon som har en aning om vad det kan vara för fel? alternativt fundering på felsökning

Tack på förhand!

If you want to win, You mustn't loose.

6 738 Inlägg
17 oktober 2016
#2
Min 740 gör lika dant när den börjat bli varm. Dock har detta aldrig skapat nått problem för mej. Kanske ditt batteri som e dåligt?

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

755 Inlägg
17 oktober 2016
Trådstartare
#3
Henkix skrev:
Min 740 gör lika dant när den börjat bli varm. Dock har detta aldrig skapat nått problem för mej. Kanske ditt batteri som e dåligt?

det som sitter i bilen har funkat felfritt från min andra bil haha

If you want to win, You mustn't loose.

925 Inlägg
17 oktober 2016
#4
Gör rent alla kontaktytor på jordkablarna, alt byt ut jordkablarna.
Se även över alla andra kablar så det är bra kontakt överallt.
Göra inga provisoriska lösningar. Gör rätt !
Mats
Senast redigerat av mats757 (17 oktober 2016)

755 Inlägg
18 oktober 2016
Trådstartare
#5
mats757 skrev:
Gör rent alla kontaktytor på jordkablarna, alt byt ut jordkablarna.
Se även över alla andra kablar så det är bra kontakt överallt.
Göra inga provisoriska lösningar. Gör rätt !
Mats

har slipat rent varje jordpunk på motor batteri, plussen från batteri till generator startmotor.

Är tvungen att göra provisoriskt för att ens kunna ta mig till och från jobbet haha

If you want to win, You mustn't loose.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
18 oktober 2016
#6
Kan du inte byta upp generatorn till en som ger mera kräm?
För det är ju kräm du saknar..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

755 Inlägg
18 oktober 2016
Trådstartare
#7
tommen1 skrev:
Kan du inte byta upp generatorn till en som ger mera kräm?
För det är ju kräm du saknar..

sprillans 100amp generator från 64amp som satt innan  exakt samma symptom dock blivit lite bättre

If you want to win, You mustn't loose.

198 Inlägg
18 oktober 2016
#8
Tycker det är märkligt att batteriet skulle ladda ur för att generatorn laddar ca. 12,8 v vid full belastning.
De flesta generatorer jag kontrollerat laddar mindre när motorn är varm.

Att ha nästan 1 v i spänningsfall på jordsidan tyder på en defekt kabel.

Du skrev att det blev bättre när du satte en startkabel mellan kaross och motor.

Har du provat att byta ut jordkabeln?


7 441 Inlägg
18 oktober 2016
#9
Det är inger fel på varken batteri, generator eller laddningsregulator.
Har du en fast monterad voltmeter i bilen?
Ett laddat batteri(blyackumulator) ska ha 13,7 volt vilospänning.
Då du startar motorn förbrukas en del energi.
För att "fylla upp" batteriet ökas spänningen temporärt till runt 14,5 volt.
Detta regleras helt automatiskt av laddningsregulatorn.
När generatorn "fyllt på" batteriet sjunker spänningen till strax över 13,8 volt.
Behöver inte vara så lång tid, 1 km körning kan räcka för att batteriet ska vara fulladdat.
Allt detta gäller runt + 20 grader med normalt batteri, just laddningsregulator och generator.

Förr utmärkte sig SAAB för att ofta vara "enögda".
Det berodde på att SAAB`s mekaniska laddningsregulator strax efter start, innan den hade hunnit bli varm, höjde spänningen till bortåt 16,5 volt.
SAAB beställde laddningsreglatorn från BOSCH med denna inställning för att batteriet skulle laddas bättre/mer under vintern.
Därför brändes glödlamporna tidigare på SAAB`arna och batterierna förbrukade med batterivätska eftersom batterierna lättare "kokade".

Laddningsregulatorerna var lätta att justera med en skruvmejsel eller att böja en tunga med tång.
Olika konstruktioner hos olika fabrikat.

Inte helt ovanligt att man förr i tiden vintertid bytte till vintertermostat och vinterladdningsregulator, men mera sällan till vinterdäck. Rallyåkarna hade kamkedjor med påsvetsade härdade skruvar runt däcken.

Ursäkta lite o t på slutet.

755 Inlägg
19 oktober 2016
Trådstartare
#10
Highway_Outlaw skrev:
Tycker det är märkligt att batteriet skulle ladda ur för att generatorn laddar ca. 12,8 v vid full belastning.
De flesta generatorer jag kontrollerat laddar mindre när motorn är varm.

Att ha nästan 1 v i spänningsfall på jordsidan tyder på en defekt kabel.

Du skrev att det blev bättre när du satte en startkabel mellan kaross och motor.

Har du provat att byta ut jordkabeln?

Har inte testat får ta och göra det, dvs den mellan batteri och motor?

Lär vara något som expanderar och går sönder eller något haha.. det kan inte vara  någon pluskabel som har gått och lagt sig mot en jord? därav alla gnistor som blir när jag sätter jord från batteriet, i kaross/motor?

If you want to win, You mustn't loose.

755 Inlägg
19 oktober 2016
Trådstartare
#11
torsen skrev:
Det är inger fel på varken batteri, generator eller laddningsregulator.
Har du en fast monterad voltmeter i bilen?
Ett laddat batteri(blyackumulator) ska ha 13,7 volt vilospänning.
Då du startar motorn förbrukas en del energi.
För att "fylla upp" batteriet ökas spänningen temporärt till runt 14,5 volt.
Detta regleras helt automatiskt av laddningsregulatorn.
När generatorn "fyllt på" batteriet sjunker spänningen till strax över 13,8 volt.
Behöver inte vara så lång tid, 1 km körning kan räcka för att batteriet ska vara fulladdat.
Allt detta gäller runt + 20 grader med normalt batteri, just laddningsregulator och generator.

Förr utmärkte sig SAAB för att ofta vara "enögda".
Det berodde på att SAAB`s mekaniska laddningsregulator strax efter start, innan den hade hunnit bli varm, höjde spänningen till bortåt 16,5 volt.
SAAB beställde laddningsreglatorn från BOSCH med denna inställning för att batteriet skulle laddas bättre/mer under vintern.
Därför brändes glödlamporna tidigare på SAAB`arna och batterierna förbrukade med batterivätska eftersom batterierna lättare "kokade".

Laddningsregulatorerna var lätta att justera med en skruvmejsel eller att böja en tunga med tång.
Olika konstruktioner hos olika fabrikat.

Inte helt ovanligt att man förr i tiden vintertid bytte till vintertermostat och vinterladdningsregulator, men mera sällan till vinterdäck. Rallyåkarna hade kamkedjor med påsvetsade härdade skruvar runt däcken.

Ursäkta lite o t på slutet.

det är jag med på! men det jag inte är med på är att jag får 1 volt spänningsfall mellan generator och batteri när motor blir varm haha.. samma output på generatorn oavsett kall som varm 14.4-14.5

If you want to win, You mustn't loose.

755 Inlägg
19 oktober 2016
Trådstartare
#12
kan tillägga, när voltmätaren i bilen börjar visa 13.0 volt och jag startar om bilen så får jag 13.5volt i en mil eller något innan den börjar gå ner. hade kört 5 mil och visade 13 volt skulle testa starta om den så jag inte skulle ladda ur inför morgondagens jobb, men men den började klicka direkt när jag stängde av den hahah...

If you want to win, You mustn't loose.


Sök