dumfrog skrev:
Hej!
Jag gick teknikprogrammet på gymnasiet och har snart gått ett år på civilingenjörsprogrammet (byggteknik) men börjar känna att jag har valt fel väg i livet. Jag vill bli bilmek.
Hur ska jag gå till väga? Jag har god van av att meka med bilar hemma, men att ha trimmat skiten ur en rödblockare är ju inte meriterande när jag ska söka jobb på en vanlig bilverkstad. Jag har hittat en del tjänster men alla kräver att man har gått fordonstekniskt gymnasium... Det kan jag ju inte göra... Gå om gymnasiet när jag redan gått ut ett "bättre", eller ja, iallafall ett svårare program med bra betyg känns konstigt. Kollade eftergymnasiala utbildningar på YH men hittade ingenting i närheten. Bor i södra Dalarna.
Vad ska jag göra? Jag har alltid sett bilar som en hobby men jag börjar mer och mer inse att jag vill arbeta med det på heltid.. Det är min passion! Jag är mycket teknisk, har byggt bilar, datorer, mopeder och motorcyklar sen barnsben, har mycket god datorvana, körkort, stark arbetsvilja och bra servicevana.
Mina svagheter är att jag inte är så bekant med moderna datorsystem, system för att läsa ut felkoder och lagra serviceprotokoll etc, men jag vet att jag kan lära mig bara jag får chansen.
Tack för svar som kan leda mig till en utbildning inom fordonsteknik och ett jobb!
Känner igen mig starkt i din berättelse så kan dela med mig hur jag gick till väga och hur det har gått för mig.
Gick teknikprogrammet på gymnasiet, redan i slutet av årskurs 2 kände jag att man skulle valt fordons istället.
Gick färdigt gymnasiet, sökte in på maskinteknik civilingenjör, kändes ej rätt så bytte till bilsystemteknik högskoleingenjör men trivdes ej med att endast hålla på med bilgrejjer i teorin och klarade ej av matematik och fysik-kurserna så hoppade av efter 1år.
Efter det så flyttade jag hem igen med inga pengar på banken och 60k i studieskuld för en utbildning som ej gav något
Skrev in mig på arbetsförmedlingen i "Ungdomsgarantin" (3k/mån, hade ej tillräckligt med anställningstid i ryggen för att få A-kassa) och aktivt sökte alla jobb i länet som var antingen fordonsmeck eller reservdelsförsäljning.
Lyckades ej få någon anställning så efter 6mån på AF skickade dom mig på vuxenutbildning till Lastbilsmeck på Utbnildning Nord i Övertorneå, och hade som tur var pendlingsavstånd så fick milersättning av AF istället för traktamente och behöva bo i ett sunkigt studentrum.
Efter 9mån hade jag examen som Lastbilsmekaniker och 3veckor efter avslutad utbildning fick jag anställning som Personbilsmekaniker på VW-verkstad.
Har nu jobbat 11mån som VW-meckare och trivs riktigt bra med arbetet, duglig inkomst, varierande arbete och tack vare mitt stora bilintresse och kunskaper från både hemmameck, vuxenutbildning och högskoleutbildning så har jag avancerat snabbt i företaget som mekaniker.
I början var det mest servicar jag fick göra, fick sen svårare och svårare jobb och får nu nästan enbart felsökningar och har tillsammans med chefen kommit fram till att jag ska bli Master Technician (vilket tar ca 5-8år beroende på hur mycket kurser som hinns med per år).
Så om du är villig att bo på annan ort under ca 1års tid så är det inte några större bekymmer att få en examen som fordonsmekaniker via arbetsförmedlingen.
Är du så pass ung att du hamnar i AFs Ungdomsgaranti och ej är behörig för att få A-kassa så är bidraget 3k/mån + traktamente på ca 2k/mån ifall du ej bor inom pendlingsavstånd. Om du bor inom pendlingsavstånd är ersättning 18,50kr/mil med 600kr i självkostnad och gränsen för pendling går runt 7-8mil enkel resa, har du längre än så godkänner ej AF ersättning för dagspendling utan man blir då tvingad att bo i studentrum på orten.
Studentrum på UtbNord kostar runt 2k/mån, misstänker att det är ungefär samma priser för boende på andra vuxenutbildningar runtom landet.
En hemresa tur och retur per månad via billigaste färdsättet ingår. Bor man inom samma län kan man få milersättning för att köra egen bil tur och retur en gång per månad.
Hoppas detta hjälper dig att bestämma hur du ska göra med utbildningar för att få anställning inom det yrket du är intresserad av