3154
Sök

Köpråd: Audi A4 2009 2.0 TFSI(210hk) - värt köpa för 60 000?

Of World
3 369 Inlägg
16 november 2017
#21
aricharliegold skrev:
LocKtar skrev:
Vid vilka miltal börjar tfsi motorerna att strula? Och är det alla tfsi årsmodeller som strular?

Finns väl inget speciellt miltal där motorer börjar strula.

Jag äger själv en A3 med 2.0T motorn och den går galant. Dricker knappt någon olja och fungerar som en charm. Den har strax kört 17000 mil, varav 2000 mil är mina.

Volkswagen hatet på denna hemsidan är överdrivet. Om bilarna vore så skit som många här påstår så hade de inte varit så populära som de är.

Hade inte varit för leasing och andra företag så vore dom slut.. Tur är väl att dom äger ett stort företag med mellan 5000 till 10000 bilar i vagnparken bara dom, sen att dom köper in 50 bilar i månaden och har dom max ett år så ytterligare några hundra bilar varje år osv

Det är minst 1 som jag vet om sen finns det säkert fler som höjer "statestiken"

Privat personer köper inte v.a.g nästan.. Inte nytt iaf

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Fotograf
155 Inlägg
16 november 2017
#22
opel_vectra_gts skrev:
aricharliegold skrev:
LocKtar skrev:
Vid vilka miltal börjar tfsi motorerna att strula? Och är det alla tfsi årsmodeller som strular?

Finns väl inget speciellt miltal där motorer börjar strula.

Jag äger själv en A3 med 2.0T motorn och den går galant. Dricker knappt någon olja och fungerar som en charm. Den har strax kört 17000 mil, varav 2000 mil är mina.

Volkswagen hatet på denna hemsidan är överdrivet. Om bilarna vore så skit som många här påstår så hade de inte varit så populära som de är.

Hade inte varit för leasing och andra företag så vore dom slut.. Tur är väl att dom äger ett stort företag med mellan 5000 till 10000 bilar i vagnparken bara dom, sen att dom köper in 50 bilar i månaden och har dom max ett år så ytterligare några hundra bilar varje år osv

Det är minst 1 som jag vet om sen finns det säkert fler som höjer "statestiken"

Privat personer köper inte v.a.g nästan.. Inte nytt iaf

Så du menar att VAG endast överlever pgr av leasingar? Nu får du nog ta reda på lite fakta innan du säger en sådan dum sak. 2016 så var det 31% som var privatköp på en Volkswagen bil i Sverige, vilket om man jämför med Volvo som hade 28% privatköp.

*Fakta från:
http://teknikensvarld.se/sveriges-mest- … an-316497/

Gilla gärna min sida på Facebook: https://www.facebook.com/adamdahlstromphotograpy

Evildan
16 november 2017
#23
AdamDahlstrom skrev:
opel_vectra_gts skrev:
aricharliegold skrev:

Finns väl inget speciellt miltal där motorer börjar strula.

Jag äger själv en A3 med 2.0T motorn och den går galant. Dricker knappt någon olja och fungerar som en charm. Den har strax kört 17000 mil, varav 2000 mil är mina.

Volkswagen hatet på denna hemsidan är överdrivet. Om bilarna vore så skit som många här påstår så hade de inte varit så populära som de är.

Hade inte varit för leasing och andra företag så vore dom slut.. Tur är väl att dom äger ett stort företag med mellan 5000 till 10000 bilar i vagnparken bara dom, sen att dom köper in 50 bilar i månaden och har dom max ett år så ytterligare några hundra bilar varje år osv

Det är minst 1 som jag vet om sen finns det säkert fler som höjer "statestiken"

Privat personer köper inte v.a.g nästan.. Inte nytt iaf

Så du menar att VAG endast överlever pgr av leasingar? Nu får du nog ta reda på lite fakta innan du säger en sådan dum sak. 2016 så var det 31% som var privatköp på en Volkswagen bil i Sverige, vilket om man jämför med Volvo som hade 28% privatköp.

*Fakta från:
http://teknikensvarld.se/sveriges-mest- … an-316497/

Lamborghini sålde 4st bilar och 26.7% var privat. Någons räknesticka är trasig.

Evildan
16 november 2017
#24
Men om det nu är så att försäljningssiffrorna endast innebär att produkten är bra ska jag genast börja använda Turtleprodukter på min bil och inget annat.

7 274 Inlägg
16 november 2017
#25
Försäljning beror till stor del på marknadsföring.
Sen är det oerhört många som bara köper en bil för den känns bra utan att kolla upp nånting om huruvida det är en bra bil eller inte. Dessutom många som köper nytt byter ut bilen inom några år så dom hinner knappt uppleva dom stora kommande problemen .


Herr
1 722 Inlägg
16 november 2017
#26
aricharliegold skrev:
LocKtar skrev:
Vid vilka miltal börjar tfsi motorerna att strula? Och är det alla tfsi årsmodeller som strular?

Finns väl inget speciellt miltal där motorer börjar strula.

Jag äger själv en A3 med 2.0T motorn och den går galant. Dricker knappt någon olja och fungerar som en charm. Den har strax kört 17000 mil, varav 2000 mil är mina.

Volkswagen hatet på denna hemsidan är överdrivet. Om bilarna vore så skit som många här påstår så hade de inte varit så populära som de är.

okay, det va ju bra att höra!

Jag har nämligen fått erbjudanade att köpa en a4 kombi 2.0 tfsi från 2010 12000mil nybesiktad..
nåt fel med att några dörrar inte går att öppna utifrån, samt nån grill o repskada på bilen. Men jag är mer orolig över motorn som sagt efter all läsning. Bilen är alltid servad enligt boken och på verkstad.. Jag har inte fått pris på bilen än, men billigaste 2010 på blocket ligger runt 95.000kr. jag gissar att jag får ge runt 75 för den. med dom felen som jag skrev. samt nybesiktad.

Är det dom motorerna som är servade med longlife? 3000mil? när ska kamremmen bytas på dessa bilar?

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

4 139 Inlägg
16 november 2017
#27
Det kom en ny Tfsi-motor runt 2009 med kamkedja vilket är troligen den ni har

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Of World
3 369 Inlägg
16 november 2017
#28
AdamDahlstrom skrev:
opel_vectra_gts skrev:
aricharliegold skrev:

Finns väl inget speciellt miltal där motorer börjar strula.

Jag äger själv en A3 med 2.0T motorn och den går galant. Dricker knappt någon olja och fungerar som en charm. Den har strax kört 17000 mil, varav 2000 mil är mina.

Volkswagen hatet på denna hemsidan är överdrivet. Om bilarna vore så skit som många här påstår så hade de inte varit så populära som de är.

Hade inte varit för leasing och andra företag så vore dom slut.. Tur är väl att dom äger ett stort företag med mellan 5000 till 10000 bilar i vagnparken bara dom, sen att dom köper in 50 bilar i månaden och har dom max ett år så ytterligare några hundra bilar varje år osv

Det är minst 1 som jag vet om sen finns det säkert fler som höjer "statestiken"

Privat personer köper inte v.a.g nästan.. Inte nytt iaf

Så du menar att VAG endast överlever pgr av leasingar? Nu får du nog ta reda på lite fakta innan du säger en sådan dum sak. 2016 så var det 31% som var privatköp på en Volkswagen bil i Sverige, vilket om man jämför med Volvo som hade 28% privatköp.

*Fakta från:
http://teknikensvarld.se/sveriges-mest- … an-316497/

Jag ser det med mina egna ögon varjedag, 98% av alla som lämnas in är via leasing eller hyrbil från vw ägda företaget som ingår i koncernen (många vet inte ens om det) byter dom till nya bilar efter max ett år och köper in 50-100 bilar på en gång som skall fördelas till varje station som har mellan 50-90 bil i vagnparken det blir många bilar som ökar statistik här i Sverige..  Jag personligen satte mig i en flång ny golf igår med hela 9km på mätaren som luktade bränt. Visade sig vara brända kablar i motorrummet bara knalla över till vw o lämna nyckeln.. Vi är vana.. smile

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Handledare
1 481 Inlägg
17 november 2017
#29
BMW kan jag rekommendera  en med x25d-motorn. Den är i princip skottsäker.
Har också en Passat -10 2.0 tdi med dsg som gått 16500 mil utan ett fel. Har väl haft tur.....


1 146 Inlägg
17 november 2017
#30
saab_sonett skrev:
BMW kan jag rekommendera  en med x25d-motorn. Den är i princip skottsäker.
Har också en Passat -10 2.0 tdi med dsg som gått 16500 mil utan ett fel. Har väl haft tur.....

TDI motorn är bra, problemet är dock vanliga med DSGn... VAG gruppens bensinmotorer är att undvika till all kostnad tyvärr

Avstängd
84 Inlägg
17 november 2017
#31
opel_vectra_gts skrev:
aricharliegold skrev:
LocKtar skrev:
Vid vilka miltal börjar tfsi motorerna att strula? Och är det alla tfsi årsmodeller som strular?

Finns väl inget speciellt miltal där motorer börjar strula.

Jag äger själv en A3 med 2.0T motorn och den går galant. Dricker knappt någon olja och fungerar som en charm. Den har strax kört 17000 mil, varav 2000 mil är mina.

Volkswagen hatet på denna hemsidan är överdrivet. Om bilarna vore så skit som många här påstår så hade de inte varit så populära som de är.

Hade inte varit för leasing och andra företag så vore dom slut.. Tur är väl att dom äger ett stort företag med mellan 5000 till 10000 bilar i vagnparken bara dom, sen att dom köper in 50 bilar i månaden och har dom max ett år så ytterligare några hundra bilar varje år osv

Det är minst 1 som jag vet om sen finns det säkert fler som höjer "statestiken"

Privat personer köper inte v.a.g nästan.. Inte nytt iaf

Du menar alltså att ett av världens största bilföretag enbart går runt på grund av leasing och "andra" företag? Har du ens någon statistik på det du påstår?

LocKtar skrev:
aricharliegold skrev:
LocKtar skrev:
Vid vilka miltal börjar tfsi motorerna att strula? Och är det alla tfsi årsmodeller som strular?

Finns väl inget speciellt miltal där motorer börjar strula.

Jag äger själv en A3 med 2.0T motorn och den går galant. Dricker knappt någon olja och fungerar som en charm. Den har strax kört 17000 mil, varav 2000 mil är mina.

Volkswagen hatet på denna hemsidan är överdrivet. Om bilarna vore så skit som många här påstår så hade de inte varit så populära som de är.

okay, det va ju bra att höra!

Jag har nämligen fått erbjudanade att köpa en a4 kombi 2.0 tfsi från 2010 12000mil nybesiktad..
nåt fel med att några dörrar inte går att öppna utifrån, samt nån grill o repskada på bilen. Men jag är mer orolig över motorn som sagt efter all läsning. Bilen är alltid servad enligt boken och på verkstad.. Jag har inte fått pris på bilen än, men billigaste 2010 på blocket ligger runt 95.000kr. jag gissar att jag får ge runt 75 för den. med dom felen som jag skrev. samt nybesiktad.

Är det dom motorerna som är servade med longlife? 3000mil? när ska kamremmen bytas på dessa bilar?

Du behöver inte vara särskilt oroad över motorn. Inte mer oroad än vad du hade behövt vara med vilken annan bil som helst. Det enda "kända" problemet med TFSI motorerna är oljeförbrukningen. Vissa vill dricka rätt stora mängder olja. Inget större bekymmer förutom det att du behöver åka och köpa en dunk med motorolja då och då.

Kolla hur servicen är skött dock. Longlife-service är ett påhitt. Är motorn servad med longlife så bör du hålla dig borta.

Som sagt, TFSI motorerna är för det mesta riktigt trevliga. Ignorera det onödiga hatet mot volkswagen som pågår på detta forumet. Vissa är bara lite avundsjuka för att de åker runt i japanska riskokare och inte i tyska premium-vagnar. wink

Of World
3 369 Inlägg
17 november 2017
#32
aricharliegold skrev:
opel_vectra_gts skrev:
aricharliegold skrev:
LocKtar skrev:
Vid vilka miltal börjar tfsi motorerna att strula? Och är det alla tfsi årsmodeller som strular?

Finns väl inget speciellt miltal där motorer börjar strula.

Jag äger själv en A3 med 2.0T motorn och den går galant. Dricker knappt någon olja och fungerar som en charm. Den har strax kört 17000 mil, varav 2000 mil är mina.

Volkswagen hatet på denna hemsidan är överdrivet. Om bilarna vore så skit som många här påstår så hade de inte varit så populära som de är.

Hade inte varit för leasing och andra företag så vore dom slut.. Tur är väl att dom äger ett stort företag med mellan 5000 till 10000 bilar i vagnparken bara dom, sen att dom köper in 50 bilar i månaden och har dom max ett år så ytterligare några hundra bilar varje år osv

Det är minst 1 som jag vet om sen finns det säkert fler som höjer "statestiken"

Privat personer köper inte v.a.g nästan.. Inte nytt iaf

Du menar alltså att ett av världens största bilföretag enbart går runt på grund av leasing och "andra" företag? Har du ens någon statistik på det du påstår?

LocKtar skrev:
aricharliegold skrev:

Finns väl inget speciellt miltal där motorer börjar strula.

Jag äger själv en A3 med 2.0T motorn och den går galant. Dricker knappt någon olja och fungerar som en charm. Den har strax kört 17000 mil, varav 2000 mil är mina.

Volkswagen hatet på denna hemsidan är överdrivet. Om bilarna vore så skit som många här påstår så hade de inte varit så populära som de är.

okay, det va ju bra att höra!

Jag har nämligen fått erbjudanade att köpa en a4 kombi 2.0 tfsi från 2010 12000mil nybesiktad..
nåt fel med att några dörrar inte går att öppna utifrån, samt nån grill o repskada på bilen. Men jag är mer orolig över motorn som sagt efter all läsning. Bilen är alltid servad enligt boken och på verkstad.. Jag har inte fått pris på bilen än, men billigaste 2010 på blocket ligger runt 95.000kr. jag gissar att jag får ge runt 75 för den. med dom felen som jag skrev. samt nybesiktad.

Är det dom motorerna som är servade med longlife? 3000mil? när ska kamremmen bytas på dessa bilar?

Du behöver inte vara särskilt oroad över motorn. Inte mer oroad än vad du hade behövt vara med vilken annan bil som helst. Det enda "kända" problemet med TFSI motorerna är oljeförbrukningen. Vissa vill dricka rätt stora mängder olja. Inget större bekymmer förutom det att du behöver åka och köpa en dunk med motorolja då och då.

Kolla hur servicen är skött dock. Longlife-service är ett påhitt. Är motorn servad med longlife så bör du hålla dig borta.

Som sagt, TFSI motorerna är för det mesta riktigt trevliga. Ignorera det onödiga hatet mot volkswagen som pågår på detta forumet. Vissa är bara lite avundsjuka för att de åker runt i japanska riskokare och inte i tyska premium-vagnar. wink

Ja.. Kolla själv. Inte ens tyskarna själva vill åka dessa vagnar i privatbruk

Jag vet vad jag ser och hur det ser ut på pappret, bara här i "stan" så behöver knappt vw märkesverkstad några privatkunder utan dom lever på leasing och andra företagsbilar, jag har aldrig någonsin sätt en märkesverkstad bete sig så illa mot privatkunder som v.a.g.

Men ptjaa rekommendera en skitbil du, tala emot statestiken.. Sist jag satte mig i en v.a.g med tfsi så hade den gått 130mil och lät som en traktor men men.. smile

Här har vi en flångny volksvagen som började lukta bränt?!! Någon form av kabelbrand visade det sig
http://forumbilder.se/GA6LB/img-20171114-134543.jpg


http://forumbilder.se/GA6LB/img-20171116-141412.jpg

Helt ny passat GTE hybrid där den första den fick göra var att stå på verkstad 2 timmar efter leverans för nåt elfel.. smile

Och nej.. Jobbar inte på någon verkstad, innan nån skriker att det är klart man ser fel på bilar när man jobbar i en verkstad.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Evildan
17 november 2017
#33
Senast redigerat av Evildan (18 november 2017)

214 Inlägg
18 november 2017
#34
aricharliegold skrev:
LocKtar skrev:
Vid vilka miltal börjar tfsi motorerna att strula? Och är det alla tfsi årsmodeller som strular?

Finns väl inget speciellt miltal där motorer börjar strula.

Jag äger själv en A3 med 2.0T motorn och den går galant. Dricker knappt någon olja och fungerar som en charm. Den har strax kört 17000 mil, varav 2000 mil är mina.

Volkswagen hatet på denna hemsidan är överdrivet. Om bilarna vore så skit som många här påstår så hade de inte varit så populära som de är.

Dom som oftast köper nya bilar har ju dom oftast i 3 år med garantier och då händer ju inte så mycket. Sen när ägare 2 eller 3 tar över så kommer ju problemen, men då är ju bilen redan ute på marknaden. Ägare 1 är kanske nöjd och köper vag igen. Därför det säljs mycket.
Motorras på tfsi kan inträffa så tidigt som 5000 mil men dom kan även gå längre. Accepterar audi en oljeförbrukning på en liter per tank så är det ju nått seriöst fel.

Intressant dock att alla kräver lågfriktionsmotorer å skit men det är helt okej med oljeförbrukning i nivå med en 2 taktare?  Vore ju bättre att kliva tillbaka nått steg på kraven. Ingen nämnvärd skillnad i bränsleförbrukning men man behöver aldrig fylla olja?

4 261 Inlägg
18 november 2017
#35
Evildan skrev:
https://nordicaudi.com/forum/thread/121124

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ … tar-salja/

Läsvärt för en spekulant.

Med det man läser så skulle ja absolut inte våga köpa nått vag/audi osv. Aldrig i livet. Inte ens med garantier. För mig blir det nu endast gammal bimmer som är värd 10.000 för vinter sladd och apandet, men annars inget tyskt över 10.000.^^

4 261 Inlägg
18 november 2017
#36
cyberk2 skrev:
aricharliegold skrev:
LocKtar skrev:
Vid vilka miltal börjar tfsi motorerna att strula? Och är det alla tfsi årsmodeller som strular?

Finns väl inget speciellt miltal där motorer börjar strula.

Jag äger själv en A3 med 2.0T motorn och den går galant. Dricker knappt någon olja och fungerar som en charm. Den har strax kört 17000 mil, varav 2000 mil är mina.

Volkswagen hatet på denna hemsidan är överdrivet. Om bilarna vore så skit som många här påstår så hade de inte varit så populära som de är.

Dom som oftast köper nya bilar har ju dom oftast i 3 år med garantier och då händer ju inte så mycket. Sen när ägare 2 eller 3 tar över så kommer ju problemen, men då är ju bilen redan ute på marknaden. Ägare 1 är kanske nöjd och köper vag igen. Därför det säljs mycket.
Motorras på tfsi kan inträffa så tidigt som 5000 mil men dom kan även gå längre. Accepterar audi en oljeförbrukning på en liter per tank så är det ju nått seriöst fel.

Intressant dock att alla kräver lågfriktionsmotorer å skit men det är helt okej med oljeförbrukning i nivå med en 2 taktare?  Vore ju bättre att kliva tillbaka nått steg på kraven. Ingen nämnvärd skillnad i bränsleförbrukning men man behöver aldrig fylla olja?

Hos oss så behåller inte ens folk bilfan i 2 år utan vi ser bilar från 2015-2016 dagligen som folk släpper tidigt, då har dom gått max 5-6tusen mil. Som du sa flera av dom är kanske på gränsen till att börja krångla^ Vw har faktiskt ett av dom sämsta rost skydden jag kan tänka mig, Speciellt Golfarna börjar rosta direkt! 2015/2016 golf häromdan med 11.000mil på mätarn med rostangrepp på nedre kanter av dörrarna.

Evildan
18 november 2017
#37
panda666 skrev:
Evildan skrev:
https://nordicaudi.com/forum/thread/121124

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ … tar-salja/

Läsvärt för en spekulant.

Med det man läser så skulle ja absolut inte våga köpa nått vag/audi osv. Aldrig i livet. Inte ens med garantier. För mig blir det nu endast gammal bimmer som är värd 10.000 för vinter sladd och apandet, men annars inget tyskt över 10.000.^^

Äh, du är bara lite avundsjuk för att du åker runt i japansk riskokare och inte tysk premium-vagn till vardags. wink

4 261 Inlägg
18 november 2017
#38
Evildan skrev:
panda666 skrev:
Evildan skrev:
https://nordicaudi.com/forum/thread/121124

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ … tar-salja/

Läsvärt för en spekulant.

Med det man läser så skulle ja absolut inte våga köpa nått vag/audi osv. Aldrig i livet. Inte ens med garantier. För mig blir det nu endast gammal bimmer som är värd 10.000 för vinter sladd och apandet, men annars inget tyskt över 10.000.^^

Äh, du är bara lite avundsjuk för att du åker runt i japansk riskokare och inte tysk premium-vagn till vardags. wink

^^ De fan synd om mig, önskar ja hade en m5 nu när vintern kommer. Hur ska ja göra me riskokarn när det blir minus 15?^

Fotograf
155 Inlägg
22 november 2017
#39
Om man lyssnar på många i detta forum ska du aldrig köpa en VAG bil, oavsett om den är flång ny eller begagnad. Jag kan bara prata av mina erfarenheter, haft både en A6a, A4a med just denna motorn och nu en A4 diesel och aldrig haft några problem. Nu har det kommit rost på min Audi A4 B8 -2011 (vilket inte är ok) men Audi tog på sig det och ska lacka om alla skärmar och hjulhus helt gratis.  Utöver detta så tycker jag dem har väldigt bra service i övrigt.

Så länge man kollar service historiken och försöker undvika Audi bilar som gått med såkallad Long Life service så tror jag att du kommer ha bekymmers fria år framför dig med din Audi. Audi bilar är otroligt sköna att åka i och roliga att köra.

Gilla gärna min sida på Facebook: https://www.facebook.com/adamdahlstromphotograpy

1 146 Inlägg
22 november 2017
#40
AdamDahlstrom skrev:
Om man lyssnar på många i detta forum ska du aldrig köpa en VAG bil, oavsett om den är flång ny eller begagnad. Jag kan bara prata av mina erfarenheter, haft både en A6a, A4a med just denna motorn och nu en A4 diesel och aldrig haft några problem. Nu har det kommit rost på min Audi A4 B8 -2011 (vilket inte är ok) men Audi tog på sig det och ska lacka om alla skärmar och hjulhus helt gratis.  Utöver detta så tycker jag dem har väldigt bra service i övrigt.

Så länge man kollar service historiken och försöker undvika Audi bilar som gått med såkallad Long Life service så tror jag att du kommer ha bekymmers fria år framför dig med din Audi. Audi bilar är otroligt sköna att åka i och roliga att köra.

Nog bäst att du läser tråden igen ,
TDI = BRA
TFSI = HÅL I PLÅNBOKEN


Sök