Hej å hå alla glada och lyckliga!... Och olyckliga...

En liten video snutt från veckans körning hos Turbocenter i Stockholm...
https://m.youtube.com/watch?v=Yegtrmm6toAJag släpade upp bilen till Turbocenter med förhoppning att få till en del mer effekt.
Har haft tanken att det skulle vara trevligt att få upp laddtrycket från 0,65 till 1 bar.
Sen önskade jag också att få lite hjälp med diverse felkoder.
Efter motortransplantationen så har det ju legat en del felkoder på ABS och AC med mera...
Hastighetssignal saknas...
Tankgivarsignal saknas...
Med mera...
På sätt och vis sådana felkoder som egentligen inte har haft någon betydelse för motorns funktion, men det vore ju trevligt att få bort dom...
Jag har ju dock kört med dom felkoderna från allra första början utan problem.
Men har också haft felkod och lysande motorlampa för "katalysatoreffektivitet".... Just pga att jag kör utan katalysator.
Den felkoden tog man också bort för gott.

Sen har jag också haft felkoder på laddtrycksstyrningen. Två felkoder som låg där redan när motorn satt i Astran...
P1243 Turboladdare bypassventil avbrott.
P0243 Laddningstryck reglerenhet avbrott.
Jag har ju bytt precis ALLT som har med laddtrycksstyrningen att göra utan att få bort dom koderna.

Inte heller Turbocenter lyckas bli klok på vad dom felkoderna kommer sig av... Trots många timmar av felsökning...
Första körningen med bilen på rullarna genererade 156 hk på hjulen (cirka 180 motor hk) samt en väldigt krokig och ojämn vridmomentskurva med cirka 230 nm som max.
Motorn ska ju original lämna 192 hk på vevaxeln samt 250 nm.
Efter några timmar av felsökning och mappning får dom dock till en körning med 207 drivhjulshästar (cirka 238 motor hk) samt en Betydligt snyggare vridmomentskurva med 305 nm som max...
MEN...!!!
HÄR KOMMER DET STORA PROBLEMET...

En ny repa en minut senare och effekten försvinner... Puts väck... Går då som nästan helt original igen...

Så håller det på... Programvaran läggs in och bilen körs på rullarna med en snygg och bra effektkurva...
Rullarna saktar in... Motorn går ner på tomgång... En minut senare körs en ny repa och då är effekten nästan som original igen.

Oerhört konstigt...
Jag låter Turbocenter felsöka i ett par dagar för ALLDELES för mycket pengar...
Dom tror först att problemet ligger i att styrenheten inte får någon hastighetssignal från ABS systemet och man ser till att lägga dit en signal utan någon större skillnad.
Dock så försvinner ju felkoden på saknad hastighetssignal.
Jag har själv pratat förra sommaren med engelsmän om felkoderna på laddtrycksstyrningen och någon har då hänvisat till defekt styrenhet...

Kanske är det så...?
Turbocenter tror i alla fall att dessa felkoder på laddtrycksstyrningen ligger bakom problemet med mappningen...
Efter några dagar får dom dock dock till ett par kontinuerliga körningar på rullarna med cirka 190 drivhjulshästar (cirka 218 motor hk) med laddtryck på 0,7 bar.
Samt en jämn och hyfsat snygg vridmomentskurva som ligger runt 275 nm.
Och där är jag nu idag.
Bättre än så lyckas det inte bli.
Bilen går förvisso bättre nu än när jag lämnade den... Men jag är långt ifrån nöjd...

Turbocenter tyckte att jag skulle köpa en annan Astra Bertone 2,0 turbo att använda som hjälp för felsökning... Att kunna plocka delar fram och tillbaka mellan bilarna.... Och sedan sälja den bilen igen när man har kommit till rätta med problemet...
Jag vet i fasen...

Jag är nog mer inne på att beställa mig ett MAXXECU och helt enkelt byta ut motorstyrningen.
Ursäkta för lång text...
Ha det riktigt jäkla gott!