Ja namnet ”slipfil” är ju egentligen lite missvisande. Det låter ju som om man pratar om en rasp...
Har jobbat med bilen tre timmar varje kväll hela veckan, men framstegen går inte fort. Hur mycket jag än funderar så kan jag inte komma på något i vår värld som är tråkigare än att slipa spackel.
Hur kommer det sig egentligen att folk utbildar sig till billackerare helt frivilligt?
Satte igång med den andra skärmen samt den bakre sandplåten som var väldigt bulig.
Man skulle nästan kunna tro att det är en gammal folkrace bil man håller på med... Hur kan en bil bli så bulig?
Det känns kanske som att det går något enklare nu med själva slipningen, känslan kommer väl med tiden. Men att jag skulle vara klar med spackling och slipning innan den sista februari var kanske ett något för entusiastiskt uppsatt mål... Tiden bara rusar iväg när man har roligt.
Jag ska ju åtgärda den andra sidan också som inte blev så bra, det lär ju ta tid, och i helgen blev det inte ett enda sliptag gjort, latmasken tog ett stadigt tag runt livremmen och man låg mest i soffan och pillade naveln och glodde på tv, sen fick man dåligt samvete för att man inte har gjort något…
MEN, Jag var dock och hittade en donatorbil i helgen när det gäller motorn...
Har kollat annonser varje dag i jakt efter en lämplig donatorbil och jag har ju kunnat konstatera att det är riktigt ont om gamla Astra och Zafira OPC med turbomaskin i landet, dom växer inte på träd direkt.
För typ 10-15 år sedan var det svårt att t.ex. hitta en billig Opel Calibra turbo och idag är det ju mer eller mindre helt omöjligt. Lika svårt som det var då att hitta en billig Calibra är det nästan idag att hitta en billig Astra eller Zafira OPC.
Såg dock en nyutkommen annons på Blocket i helgen på en Astra Bertone Coupe 2,0T från 2001 för ett begärt pris av 16000 kr, slängde mig på telefonen och det visade sig att det var flera som hade ringt på bilen, så det kändes som att det bara var att kasta sig i bilen och åka iväg och titta på den, som tur var så var det bara 14 mil bort.
Lyckades få ned priset till 13000 kr så det blev affär.
Tror inte att det går att komma så mycket billigare undan om man ska ha en komplett maskin med styrenhet och dylikt? Och förhoppningsvis kan jag nog få tillbaka en del av pengarna genom att sälja reservdelar från bilen sedan.
Ska köra med den ett tag då den är besiktad till juni, bara för att känna så att den är okej i motorn, så att den inte förbrukar vatten eller olja... den har visserligen gått 28000 mil, men det fanns kvitton på att turbo och lambdasonder med mera var bytt för tre år sedan.
Jag måste säga att den går riktigt bra, förvånansvärt bra, det biter iväg riktigt bra för att vara en gammal Opel Astra med 192 hk. Den piper iväg riktigt snabbt upp till 240 (Började nästan fundera på om den är chippad, men det skulle den enligt säljaren inte vara.) Ska kolla hur mycket laddtryck han ger när jag får tid.
Nästan ett gränsfall till att det kommer att bli FÖR mycket effekt till en liten Kadett.
Kadetten lär ju INTE bli körbar utan diffad bakaxel... Jaha där kom ytterligare en utgift...
Ha Ha Ha