Har köpt mig en 940 LTT -96 som jag tänkt fixa till och göra fin. Den är hyffsad i lacken och där är väldigt lite rost på den. Den vänstra backspegeln är knäckt så det första som ska göras är väl att fixa dit en hel spegel. Blinkersglaset är också sprucket så ska försöka få tag på vita blinkers istället.
Idag har det blivit lite fixar på bilen. Jag hittade en backspegel hemma som suttit på en gammal 740 som jag trodde skulle passa, det gjorde den också men den va lite för kort i nedankanten men det får duga så länge. Blev ju bättre än med massa tejp runt iallafall!
Sen hittade jag ett "nytt" spolarväteselock som jag också bytte.
Tyckte det gamla luftfiltret va rätt smutsigt och äckligt så satte på ett annat. Satte även på skyddsplåtar runt om.
Hade också en hel blinkers som jag satte dit.
Sen satt där kompressorhorn på bilen när jag köpte den som inte fungerade men fick även dessa att fungera. Tutar rätt bra nu!
Har hänt lite saker i helgen! Min pojkvän köpte ett armstöd som jag får låna eftersom han själv inte har någon bli att ha det i för tillfället. Blev rättså snyggt!
Fick även låna en sportratt av min pojkvän. Satte dit den förra helgen men ratten kom för långt ut så byggde om rattnavet lite grann denna helgen. Ska sätta dit en "tutring" från en 740 utan airbag så tutan på ratten funkar.
Gjorde en ny platta mellan navet och ratten så ratten inte kom så långt ut. Nu är det bara ringen som ska på med så tutan funkar
Plattan ska målas och göras lite finare innan den är helt klar!
Personligen hade jag aldrig satt mig i en bil med sådana där "svetsar" på rattnavet. Lär er svetsa på ett plattjärn i skruvstädet, inte på bilens rattnav för guds skull.
Personligen hade jag aldrig satt mig i en bil med sådana där "svetsar" på rattnavet. Lär er svetsa på ett plattjärn i skruvstädet, inte på bilens rattnav för guds skull.
Tack, visst är det så! Rattnavet ska nog hålla, men tänkte svetsa lite till på det innan det används.
Avskärmningen till luftfiltret gör mycket nytta vad gäller insugstempen. Gjorde lite mätningar i somras på min kärra, tempen precis utanför avskärmningen är betydligt högre än innanför när man kör.
Lite kul att du är från Simrishamn, där är jag också ifrån.
Avskärmningen till luftfiltret gör mycket nytta vad gäller insugstempen. Gjorde lite mätningar i somras på min kärra, tempen precis utanför avskärmningen är betydligt högre än innanför när man kör.
Lite kul att du är från Simrishamn, där är jag också ifrån.
Tack så mycket! Aha kul att höra att det gör skillnad! Köpte det mest för att det såg lite mer seriöst ut i motorrummet då. Men kul att höra att det gör nytta också! Trevligt! Då kanske man se någon av dina bilar rulla i stan.
Har bytt kylarvatten nu då det gamla var grumligt och riktigt äckligt.
Lyckades spola igenom systemet och få rent expansionskärlet utan problem men ena bulten till "termostaten" gick av men hade som tur var hade vi en bit gängstav hemma i samma storlek så tog den så länge.
Sen var det bara att sätta tillbaka allt.
Sen gick det inte lika bra längre... När vi fyllt på och expansionskärlet va fullt så rann det ut vatten vid nippeln längst upp på kylaren som går till expansionskärlet. Den gick helt av när vi petade på den bara så inte konstigt att den läckte... Se bilden ovan.
Så var bara till att tömma kylaren igen och skruva lös den. Vi tog in den och limmade den. Vi satte en bit bromsrör som passade perfekt i hålet för att göra det stabilare innan vi limmade.
När limmet hade torkat var det bara att montera tillbaka kylaren och fylla på systemet igen...Denna gången läckte det inte så får hoppas det ska hålla nu. Nu är där iallafall nytt fint vatten/glykol i bilen.
Jag hade nog bytt kylare om jag vore som du. Känns inte helt säkert med en lagning.
Blev jäkligt fint med expansionskärlet dock.
Jag hade bytt både expansionskärlet och kylare, men framför allt kylaren, vilket inte känns så säkert!
Nä de e klart men fick de limmat hos en bilverkstad och han hade limmat flera kylare på detta viset, och de har hållt. Men skulle de inte göra de så får jag ju köpa en ny.