3499
Sök

Volvo 850 T-5R "T-gul" Livstidsprojekt.

En T-5R som fick smaka på mina hårda första år som bilägare och entusiast. Bilen har genomgått många perioder och smakändringar men får nu sedan 2023 lite efterlängtad kärlek med färdigt motorbygge, inredningsbyte och... Visa mer

70 650 Visningar
Uppdaterades senast 18 september
85 Inlägg
6 maj
#161
Blev ju jätte bra!!!! Snyggt jobbat!

Gör som Kina köp Volvo!

309 Inlägg
8 maj
#164
Fantastiskt! Hoppas kunna äga en sån här åtminstone en gång i livet..

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD

272 Inlägg
9 maj
Trådstartare
#165
Hann inte bli färdig med bilen innan RFR-träffen i Väse blev fullbokad. Men hörde av mig och erbjöd mig som villig om någon lämnade återbesked. I tisdags visade det sig att någon hade fått förhinder och de frågade om jag ville komma. Såklart ville jag det. Där stod både Björn Nallens tokfeta lila C70, samt Rosendorfs också tokfeta C70. Vilka showbilar! Tyvärr var inte RFR's vita 855 V8 RWD på plats, den hade man verkligen velat se med egna ögon. Kanske nästa år big_smile

https://i.imgur.com/vM8eXoo.jpeg

https://i.imgur.com/sUyiXMw.jpeg

Däremot åkte jag hem med ett förstapris big_smile Den var en första gång om något, väldigt roligt och speciellt med tanke på bilarna som fanns där big_smile

https://i.imgur.com/WeusjP9.jpeg


1 484 Inlägg
9 maj
#166
Grattis och varsågod till platsen wink jag tror iaf jag anmälde mig men lämnade återbud lol
Vill ha-begäret för din bil bara växer och växer nu.. tongue

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

272 Inlägg
9 maj
Trådstartare
#167
Berglund_89 skrev:
Grattis och varsågod till platsen wink jag tror iaf jag anmälde mig men lämnade återbud lol
Vill ha-begäret för din bil bara växer och växer nu.. tongue

Tackar dig isåfall, annars hade den ju stått och skämts på parkeringen lol
Snacka om karaktärsförändring med gul huv och andra fälgar, helt galet!


41 Inlägg
12 maj
#168
Har följt ditt projekt i tystnad under flera år och måste ge dig cred för det jobb du lagt ner och vad det blivit av bilen, och fan så gott det är att se bilen i sitt rätta jag med gul huv igen cool
Senast redigerat av Skinkan257 (12 maj )


272 Inlägg
12 maj
Trådstartare
#169
Skinkan257 skrev:
Har följt ditt projekt i tystnad under flera år och måste ge dig cred för det jobb du lagt ner och vad det blivit av bilen, och fan så gott det är att se bilen i sitt rätta jag med gul huv igen cool

Riktigt kul att höra, det värmer verkligen! &#128591;


9 117 Inlägg
12 maj
#170
Reso skrev:
Putteliten skrev:
” och som avslutades med ett riktigt pang.”
Säg inte att det hänt något allvarligt! &#128561;
Bilen blev ju riktigt fin till slut!

Pang-glans i lacken. wink

Kanske lite fel ordval.. lol

Ja jag blev allt lite orolig. Dök upp en reel på min facebook om just 850 T5R, så jag har googlat en del bara för det. Visste du om det här?


The engine tuning was co-developed with Porsche, as was the transmission and other powertrain components. Porsche also aided in designing some of the interior, such as the Alcantara seat inserts. These cars came as standard with nearly every feature available, only a handful of options – such as heated rear seats – were available. On the North American market only two options could be chosen, a trunk-mounted Alpine 6-CD changer and no-cost 16" wheels for a smoother, more comfortable ride and driveability in snow when using all-season tires.
Senast redigerat av Putteliten (12 maj )


272 Inlägg
14 maj
Trådstartare
#171
Putteliten skrev:
Visste du om det här?
The engine tuning was co-developed with Porsche, as was the transmission and other powertrain components...

Vet inte riktigt hur mycket ur den texten som är sann, men jag är ganska säker på att; Porsche var med och designade stolarna i T-5R, samt mappningen med overboost som ger motorn 240hk. Mer än så är inte riktigt unikt på en T-5R jämfört med en T5. Växellåda är en vanlig M56 som sitter i alla 850s, och resten av motorkomponenterna är ren T5. Dvs man kan ta en styrbox från en T-5R och sätta i en T5 för att direkt få T-5R-prestanda. Och ja, alla T-5R har rubbet inom tillval, förutom värmda baksäten och el-infällbara backspeglar! 850R fick inte samma behandling, men det måste ju vara för att T-5R var limited editions och tillverkades i ett fixat antal.

Däremot så har ju 850R manuella en M59, dvs en låda med LSD. Förutom det har 850R värre koppling, större spridare, större turbo, annorlunda mappning med konstanta 250hk. Ingen större vetskap om Porsche var med och hjälpte till med all trimning, men det skulle inte förvåna mig smile

Men det är riktigt häftigt att Porsche varit en sån stor del av Volvos prestandabilar förr i tiden, om ändå det bara inte var något som sträckte sig över enbart 3 generationer, utan fortsatte så kanske man kunde ha ett genuint intresse för resterande modeller som släpptes.. Enbart S/V60 Polestar är ju med och spelar i samma liga som R-linjen sad
Senast redigerat av Reso (14 maj )


272 Inlägg
22 maj
Trådstartare
#172
Att inte behöva uppdatera något mellan tre träffar är rätt avslappnande om jag ska vara ärlig. smile

Det får mig tid till att fokusera på andra hobbys jag har, en sån som fotografering är även rätt passande att blanda med bilen också. Har skaffat en objektiv-väska så jag kan ta med mig flera olika objektiv att byta mellan, och det är rätt svårt att vänja sig vid. Helt plötsligt öppnas möjligheterna till bilder och hur olika objektiv påverkar både objektet och hela känslan i bilden. Eftersom jag hade ungarna med mig så kunde jag inte riktigt släppa lös helt, men åtminstonde en bild per objektiv kändes okej så om någon är intresserad av det så kommer lite info om varje bild; smile


30mm f/1.4, bra fångst av omgivning med härligt skärpedjup, det är det jag använt mest senaste året
https://i.imgur.com/z0S8vft.jpeg

50mm f/1.7, makro-objektiv med galet mycket skärpedjup men fokuspunkten är enormt liten så att fotografera något större än 5cm är svårt
https://i.imgur.com/c2Af3il.jpeg

10mm f/4, wide-angle "fisheye", svårt att fotografera något annat än inredning men kul att det kom till använding
https://i.imgur.com/2IgYV0E.jpeg

50mm f/1.8, till skillnad från makro-objektivet så fångar detta en större fokuspunkt, ger härligt skärpedjup men ju längre bort man går desto mer försvinner skärpedjupet.
https://i.imgur.com/oAM5K8o.jpeg

70-200mm f/2.8, tagen vid 70mm så är detaljrikheten mycket bättre än mina andra objektiv, och att zooma in på 200mm kändes svårt och onödigt på en trång bilträff. Dessutom så har jag provat att ta bild på bilen vid 200mm, och perspektivet på en bil blir helt vridet.
https://i.imgur.com/pNsia64.jpeg

Får ett riktigt stort sug att åka runt och fotografera bilen med de olika objektiven. Frågan är vart, men det är ju halva nöjet att klura ut. big_smile


1 484 Inlägg
23 maj
#173
Stamfrändemonumentet!
(försök att stava det på fyllan lol )

Ett annat tips från coachen (aka. fd Volvoraggare; Värmlands Motor på Örsholmen, lastbilsverkstaden. Volvo-skylt = modell STOOOR big_smile -  )
https://www1.garaget.org/archive/79/78005/413949/413949-3899657.jpg

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

272 Inlägg
24 maj
Trådstartare
#174
Berglund_89 skrev:
Stamfrändemonumentet!
(försök att stava det på fyllan lol )

Ett annat tips från coachen (aka. fd Volvoraggare; Värmlands Motor på Örsholmen, lastbilsverkstaden. Volvo-skylt = modell STOOOR big_smile -  )

Är lite allergisk mot monument, fokusen ska ju ligga på den gula 850n wink Däremot så var tipset om Volvo-skylten med tegelvägg rätt hyffsat! Annars gillar jag mest natur/gata/industriell bakgrund, men många gånger är det svårt att med kameran få bilden som man har i huvudet.. smile Bilden ska nästan klara sig utan bilen, men att bilen bara förgyller atmosfären.

https://i.imgur.com/BNfseAt.jpeg

https://i.imgur.com/zjVpDmV.jpeg

https://i.imgur.com/g1Rr5J5.jpeg

https://i.imgur.com/eIMk5AX.jpeg

https://i.imgur.com/qiEsgno.jpeg

Som hobbyfotograf är det alltid extra spännande för man har ingen aning om vilka bilder som blev bra/har potential/inte funkade alls, tills man tittar på dom i datorn.. lol

Kullerstensgata i gammeldags område, häftig och geometrisk arkeologi, strand, svängande natur, enformiga bakgrunder såsom tegelvägg/plåtvägg, gigantisk vattenpöl, smådugg och allmänt dyster omgivning är bland annat olika miljöer jag skulle vilja använda mig av haha. Oändliga möjligheter nu med bättre kamera och objektiv, men det kan ju också röra till det lite.


272 Inlägg
30 maj
Trådstartare
#175
Blev en kväll i Karlstad med ett ständigt jagande på att hitta ställen att ta kort på. Brukar inte riktigt göra så utan att veta vart jag ska men snurrade runt en hel del. Börjar känna mig lite uttråkad på att fotografera den gula om jag ska vara ärlig, men det kan bara vara så jag känner för stunden. Hursomhelst så blev det några bilder!

https://i.imgur.com/xKVIkiJ.jpeg

https://i.imgur.com/kwHMgrN.jpeg

https://i.imgur.com/LbDaeRB.jpeg

https://i.imgur.com/ze3mYZT.jpeg

https://i.imgur.com/7wnyLux.jpeg

https://i.imgur.com/YYZqK76.jpeg

https://i.imgur.com/RDYUHdA.jpeg


272 Inlägg
28 juni
Trådstartare
#176
Tystnad i en månad beror mestadels på att allt fungerar som det ska, bilen används dagligen och jag har kunnat fokusera på annat big_smile

Med det sagt så var det dags att gå in på nästa steg, ett oljebyte, höjning bak, spridarbyte och styrboxbyte stod på listan.

Oljebyte gjort, den började lukta bränd olja vid gaspådrag senaste dagarna så det var dags
https://i.imgur.com/Cslm0Bz.jpeg

Höjning 15mm bak, coilsen var helt stumma så fick ta ner dom och ta hjälp med skruvstädet
https://i.imgur.com/koExltX.jpeg

Vita spridare och styrbox som ska ge närmare 300hk med 16t turbo
https://i.imgur.com/Zt9mquu.jpeg

Har även köpt mig ett filter till filtret, med tanke på hur extremt dammiga grusvägarna här är så är det värt ett test
https://i.imgur.com/KUytEne.jpeg

https://i.imgur.com/Y2HUKmR.jpeg

Jag har kört med styrboxen i några dagar och helt klart mer drag i motorn. Vore kul med en rejäl bänkning för att få mer exakta siffror, men hopp och drömmar får räcka roll


272 Inlägg
18 juli
Trådstartare
#177
I brist på annat.

Stod med en pizza i näven och kunde inte låsa upp. Fick lirka loss låsdosan och slita upp batterilocket med nyckelringen, bända ut kontakterna till batteriet så löste det sig. Men det gav mig motivationen till att byta ut höljet och knapparna till en väldigt fin som jag hade liggandes. smile Såg till att bända ut kontakterna lite mer, och nu låser den och låser upp bra mycket snabbare och från längre avstånd än tidigare.

https://i.imgur.com/ftVOe9k.jpeg

https://i.imgur.com/dJT4n93.jpeg


474 Inlägg
21 juli
#178
Riktig trevlig läsning den här tråden! Gillar hur utvecklingen har gått åt rätt håll, tycker jag iaf smile

Det kanske stog i inlägget, men vilken färgkod blev det på fälgarna? Gjorde sig riktigt bra


272 Inlägg
22 juli
Trådstartare
#179
m-svernvik skrev:
Riktig trevlig läsning den här tråden! Gillar hur utvecklingen har gått åt rätt håll, tycker jag iaf smile

Det kanske stog i inlägget, men vilken färgkod blev det på fälgarna? Gjorde sig riktigt bra

Kul att du tycker om den. big_smile

Nej jag köpte fälgarna som dom är, så tyvärr kan jag inte svara på det hmm


100 Inlägg
25 augusti
#180
Trevlig tråd, riktigt fin bil. Man blir avis på riktigt ^^

Lite nyfiken däremot, varför bytet från 921 till 688 grenrör?
Senast redigerat av Lehto (25 augusti )


Sök