Evildan skrev:
Mack skrev:
Rwdelivet skrev:
Borde inte vara kondens för har startat den typ en gång varannan vecka minst. Har läst lite om att oljeröret till turbon kan ha klokat igen, skulle de kunna va något? För de hade dålig olja innan jag bytte den. Och skulle inte vilja riskera att rasa turbon om man ska köra ett tag. Har haft den på tomgång.
Någon får rätta mig om jag har fel i följande påstående, men jag vill då säga att kondens kan och får man över natten. Beror en del på väder och omständigheter då förstås men det kommer snabbt.
Personligen tycker jag det i ditt fall låter som kondens, men är ingen expert.
Du behöver inte rättas.
Att starta bilmotorer och låta dom gå ett litet tag på tomgång tills dom blir lite varma för att sedan stänga av dom är rena motormordet och genererar kondens, speciellt vintertid när luften är kall och inte sällan fuktig.
Det är bättre att låta motorn stå orörd i dvala över vintern då det inte blir några temperaturväxlingar som genererar just kondens. Jag har genomfört laboratorietester gällande kallstart vintertid kontra att låta motorn bara stå, den som startades var annan dag i -25 och kördes till vattentemp var normal uppvisade efter två månader en härlig kopp choklad under ventilkåpan i kombination med rostangrepp på både kamaxel och andra viktiga detaljer såsom rullarna på vipparmar, medans den likadana motorn som bara stått orörd i två månader i samma klimatrum såg helt normal ut under ventilkåpan.
Kör en längre sräcka så även oljan kommer upp i arbetstemperatur 80 grader Celsius eller så efter 3-5 mil av normal körning.
Kvarstår problemet ändå med vitrök har du något fel att reparera.
instämmer helt att det är döden för bilen att bli startad ett par gånger under vintern och bara varmkörs på tongång
då det enda som blir varmt är oljan och motorn suger åt sig all fukt den bara kan.
samtidigt som kupen blir uppvärmd så lagom att den börjar kondensera fukten in i bilen och avgassystemet blir fuktigt med stående fukt pga det aldrig blir varmt.
näe antingen kör man bilen på vintern eller låter den vara helt orörd. och antingen varm eller kall garage men inte flytta in och ut bilar
så länge motorn inte tar olja eller vatten så är det bara att köra så slutar det snart att ryka skulle jag tro. men det tar tid innan allt blir så varmt att fukten försvinner. lite roligt det där när dom en kall vinterdag står och filmar bilar som ryker mycket och dom använder filmen som ett argument för miljön när det enda man ser är vattenånga som ryker ur ändrören på bilarna ;-)
läste oxå ett intresant inlägg i någon media om att tongångsköra bilar varma på vintern där många miljöfrståsig påare sa att tongångsköra en bil så katen bli varm var så otroligt mycket farligare än att köra den varm.
då var det en som jobbade på en firma där dom testade just detta och det visade sig att en kall motor som körs varm släpper ut betydligt mycket mer skit än en bil som blev varm på tongången just pga den inte förbrukade samma mängd bränsle som gick orenat ut i naturen som en kall bil som körs som förbrukar betydligt mycket mer bränsle under tiden avgasreningen inte fungerade.
iof inget med detta att göra men det är lätt att det blir fel även om en bil blir varm fortare när man kör den
men minst 3mils körning ska man göra för att få motorn kondensfri vintertid är det otroligt mycket motorer som dör pga den körs för korta sträckor