Om du köpt vettiga grejer så är det alltid okets tryck mot bromsklossen som orsakar gnällandet.
Som andra säger, smörj in baksidan (även om den har skrikplatta)
Kopparpasta är bra för att få bort skriket men inte alls bra för gummidamasken på oket. (funkar dock om du håller det ifrån damasken)
Det finns riktigt bromsoksfett som inte innehåller mikroskopiska metallbitar och som är klistrigt och bättre än kopparpasta men svårare att få tag i vanliga butiker.
Skrik är vanligt som du säger när man byter bromsar oavsett kvalité men det löser sig ALLTID om du smörjer.
Skruva bort oket, oftast 2 bultar (inte de grövsta som håller bromsokshållaren) och plocka ur bromsklossarna. Detta är förutsatt att du inte har en bil där du kan plocka klossarna direkt, typ stora och bra brembobromsar.
På vissa modernare bilar typ BMW får man ta bort tvärstag bak för att komma åt glidbultarna enklare, vet ej hur det är på Audi.
håll koll på bromsslangen så det inte blir onödig belastning eller att den skaver, jag brukar stripa upp den tillfälligt mot stötdämparen eller motsv. Peta bort slitagevarnare om du har sådan
Busenkelt, och det kan inte gå fel sålänge du inte börjar lufta bromssystemet. Man kan paja slitagevarnaren om man inte har koll på den, trådarna är ganska tunna och den tål inte jättemycket ryck och drag.
Summa summarum, köp inte nya grejer utan smörj de "nya" klossarna och bromsokskolv(ar) du har nu
kahh skrev:
Blivit tipsad om att man kan slipa ner lite på bromsbeläggen på sidorna/kanterna om jag inte minns fel. Dock är detta inget jag själv vill ge mig in på då jag har 0 erfarenhet och aldrig gjort sånt tidigare. Bromsar är inget man ska ta lätt på och börja pilla runt med om man inte kan enligt min åsikt.
Någon som kan berätta mer om hur detta görs samt varför detta brukar lösa problemet?
Känner inte det är någon ide och investera i nya belägg om det bara blir samma sak igen då jag hört att skrik från bromsar är vanligt oavsett vilken belägg en köper. Rätta mig gärna om jag har fel.
Jag hade inga såna problem alls med mina gamla belägg och skivor...