Meaganeowner skrev:
Det är väl bara slangklämman som lossnat?
Jag skulle göra hjulhuset så rent som möjligt... Typ tvätta, så i gen skit kommer i knuten, när du enligt nedan lossar damasken.
Lossa stora klämmas.
Kränga damasken ut och in, men låta den sitta kvar. Torka ur så mycket fett som möjligt, för att gå bort skit som ev letat sig in via lilländen på damasken.
Använd gummihandskar!
Fyll på med drivknutsfett.
Montera damasken.
Så till det eventuella felet, om det nu inte är knuten.
Dra åt centrummuttern mitt i hjulnavet, som låser drivknuten. Den ska dras ordentligt hårt.
Det minsta knuten kan röra sig i förhållande till drivaxelns splines ger dunkande ljud vid broms o dragläge.
Annars byt knut. Brukar gå smidigt om man gjort det någon gång tidigare. Använder knutavdragare. Tänk på att det du lossar, styrled, spindelled o s v kan påverka hjulinställning.
Någon gång har låsningen mellan knut och drivaxel kilat fast. Då blir det besvärligare, för då gäller det att slipa/kapa upp den yttre delen av knuten, för att få loss denna i delar. Sen brukar jag slipa upp tre spår på sidan av den inre delen. Slipa inte i splinesen på drivaxeln bara. Lägga en ordentlig järnbit (har av räls) under och knacka med en huggmejsel i ett av spåren. Eftersom materialet är härdat, så spricker det lätt.
Simsalabim. Bara att sätta ihop.