Hej! som rubriken lyder så ska min volvo 242 -75 få sig en ny motor! Har under en tid letat vettiga m50 motorer med rätt tråg etc, de va då jag kom över en m52b28 med zf från en e39.
Målet med bilen i första hand är att givetvis få ner bmw snurran och få allting att lira, men hade även tänkt försöka få bilen så pålitlig och driftsäker som möjligt.
Sedan vet man ju aldrig iofs, kan mycket möjligt överladdas
Har knåpat ihop en liten lista med saker jag
bör ha koll på:
[x] Motorfästen
[x] Växellådsbalk
[x] Koppling, slavcylinder, huvudcylinder, pedal
[x] Styrservo
[x] Drivlina, kardan
[x] Växellänkage, spakställ
[x] Motor-El
[x] EWS 3, Startspärren
Som ni ser har jag lyckats fiska upp en stor del utav den information man behöver men två punkter kvarstår, har inte lyckats hitta några konkreta beskrivningar angående motor elen på nätet, men förhoppningsvis är det någon vänlig själ här på forumet som tar sig tid och hjälper till!
Andra ouppklarade punkten är denna f*rbannade startspärr, jag har allting som kommer från bmw'n alltså alla boxar, bmw t-låset, nyckeln osv ihopkopplat, så jag tycker det borta gå att få det att funka genom att bara ha detta liggandes någonstans i bilen, för att sedan manövrera bilen via original volvo tändningslåset. Om någon har erfarenhet utav detta så skriv gärna! All hjälp och funderingar mottages med stor glädje!
Bild på pärlan!
Detta är min första projekttråd så kommentera gärna ifall jag gör något fel / ska tänka på någonting!