3449
Sök

Dålig motorttemp. Mercedes A170 CDi

Forummoderator
18 004 Inlägg
7 oktober 2017
Trådstartare
#1
Är de så effektiva att värmen inte räcker? Bilen är 17 år gammal... Kör man som en jävla galning så går den upp i 87 grader eller om man eldar på med dieselvärmaren. Kan termostaten inte sluta riktigt tätt? Jag antar detta men undrar ju.

Efter 10 minuters tomgång så är det strax över 40 grader under det lilla löjliga locket...

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-3f88b49bb0c16cfc164ab0de29f9ce20.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Of World
3 369 Inlägg
7 oktober 2017
#2
Hade en s320 cdi som aldrig blev varm oavsett hur långt man körde..eller ja typ 40-45 grader trots 10-20 mils resor.. Så kan vara så att dom är såna

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

218 Inlägg
7 oktober 2017
#3
Ja det är viktigt att motorn kommer upp i arbetstemperatur ( minst 75grader) annars drar den mer bränsle, slits mer, släpper ut mer Kolväte och lämnar inte rätt effekt.


5 686 Inlägg
8 oktober 2017
#4
En diesel ska orka hålla arbetstemp på kombiinstrumentets mätare så länge det är varmare än ca -20°C, däremot kan det ta väldigt lång tid.

Är det en automatväxlad bil?
Frågar eftersom vissa automatare har en termostat till växellådans vattenkylda oljekylare, om den termostaten inte håller tätt så blir det väldigt svårt att få upp värmen.
Oftast enklare att byta än motorns termostat så jag brukar rekommendera att byta den till att börja med.


Forummoderator
18 004 Inlägg
8 oktober 2017
Trådstartare
#5
Kollade på motorväg idag och då blev det 80 grader iallafall. Det duger.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök