2901
Sök

Motorknack B230ft

41 Inlägg
21 oktober 2017
Trådstartare
Hejsan!
För någon vecka sedan började bilen knacka då tog jag för mig och bytte vevlager. (Inte helt klar än). När jag släppte ut oljan så kom det inget spån, och de vevlagerna som satt i såg ut att endast vara ”lackskrapade” som värst... är detta en orsak att den knackar högt när den är varm. (Knacket kommer endast när den är varm). Men en sak jag tycker var lustig var då att jag kunde vrida på vevstakarna i nästan ett halvt varv från vänster och höger. Är det normalt eller kan detta tyda på att det är kolvbultknack istället? Tacksam för svar.

218 Inlägg
21 oktober 2017
Inte säker på om jag förstår hur du menar? Vad menar du med "lackskrapade" och att du kan "vrida" vevstakarna?

En tumregel är att:
-Vevlager paj låter vid högt varvtal och obelastad.
-Ramlager paj låter vid lågt varv och hög belastning.

41 Inlägg
21 oktober 2017
Trådstartare
fakeso skrev:
Inte säker på om jag förstår hur du menar? Vad menar du med "lackskrapade" och att du kan "vrida" vevstakarna?

En tumregel är att:

Tja!
Jo jag menade att när jag tagit loss vevstaken från vevaxeln så kan jag med handen snurra på vevstakarna. Känns inte som ett glapp utan känns som att det ska gå att snurra på dom. Förstår du mig?
Jag har ännu inte förstått vad ramlager är och vart det sitter... vänligen kan du förklara?

218 Inlägg
21 oktober 2017
Moheisenjr7 skrev:
fakeso skrev:

En tumregel är att:

Tja!
Jo jag menade att när jag tagit loss vevstaken från vevaxeln så kan jag med handen snurra på vevstakarna. Känns inte som ett glapp utan känns som att det ska gå att snurra på dom. Förstår du mig?
Jag har ännu inte förstått vad ramlager är och vart det sitter... vänligen kan du förklara?

Nä, bäst är om du tar lite foton så vi ser vad du menar med lackskrap och vridning av stakarna.

41 Inlägg
22 oktober 2017
Trådstartare
Om jag ska behöva byta ramlager behöver jag då lossa vevaxeln? Om isåfall kan man få lite tips om hur man gör?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
22 oktober 2017
fakeso skrev:
Moheisenjr7 skrev:
fakeso skrev:

En tumregel är att:

Tja!

Nä, bäst är om du tar lite foton så vi ser vad du menar med lackskrap och vridning av stakarna.

Det där skulle vi nog behöva se en film om.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
22 oktober 2017
Moheisenjr7 skrev:
Om jag ska behöva byta ramlager behöver jag då lossa vevaxeln? Om isåfall kan man få lite tips om hur man gör?

Ja!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

41 Inlägg
25 oktober 2017
Trådstartare
Jag tänkte nu få loss vevaxeln, men har aldrig gjort det förut, har lossat vevstakarnas underdel och lossat kam och det som är kvar är att lossa vevaxeln för att komma åt ramlagerna. Tips på hur man bör göra skulle uppskattas! Motorn ligger upp och ner på stativ i nuläget.

786 Inlägg
1 november 2017
Så länge du ej blandar ihop allting så.

En Haynes Bok skulle säkert passa dej perfekt nu smile

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813

Sök