white-k skrev:
Hmm... Jag köpte en billig (99:-) multimeter på Jula (som klarar likström).
Det finns tre lägen för likström Ampere på multimetern:
200 m
20 m
2000 u
Jag gjorde följande:
-Satte i det laddade (nya) batteriet och testade att starta bilen (det gick bra).
-Ställde in multimetern på 200 m (högsta).
-Lossade polklämman från minuspolen (enligt filmen)
-Satte multimeterns kontakter mot polklämman och batteriets minuspol.
Först flimrade det förbi lite olika siffror på displayen men sen stannade det på 0.
Jag testade att ta bort och sätta dit kontakterna 5-6 gånger till men alla resterande gånger var displayen bara kvar på 0 utan nån förändring.
Betyder det att det inte är nåt som drar tjuvström nu?
Hej , personligen hade jag nog aldrig köpt ett instrument för 99:- , deviset är man får vad man betalar för
Jag räknar med att 200m är det samma som 200mA hmm det var Inga högre strömmar det instrumentet klara av att mäta
Men om du har larm o ev andra saker som drar lite ström I bilen så borde instrumentet gett utslag för det och troligen då över 200mAmp
Kan enkelt kollas med Exempelvis inner belysning, bara och öppna dörren
Sedan vet jag inte hur det billiga instrumentet är avsäkrat på Amper ingången, 200mAmp låter väldigt lite
En slutning eller överledning till chassie so tömmer batteriet är nog mer än 200mAmp
Hmm kolla instruktionsboken för den mätaren den har bara en 0,2 Amp säkring,, den är nog gången nu :-).
Jag hade nog hellre investerat i en Klo amp meter som klarar likström, har för mig Biltema har en sådan för runt 600:-
Då behöver du inte koppla ifrån något för att mäta
MVH