Förmodar att du observerat att det skrivs om två mätningar ovan!!!
-En där man mäter batteiets polspänning.
-Och en annan när man mäter ström.
Det är viktigt att du ställer in instrumentet för den av mätningarna du tänker göra. Och ansluter mätsladdarna till rätt uttag på instrumentet samt ansluter på rätt sätt för att mäta just det du ämnar att göra.
Går inte att chansa. I vart fall inte om instrumentet är inställt på strömmätning och du valt uttag på instrumentet för detta.
M a o om du gjort så och ansluter mellan plus- och minuspol på batteriet, eller mellan något som är anslutet till pluspolen och chassit...
Då blir det förmodligen att köpa ett instrument till, för ofta är dessa inte avsäkrade på högsta strömuttaget, typ 10 eller 20 A ( brukar stå unfused, vid uttaget då).
Och det kan bli svarta fingrar.
Vänner av ordningen har redan beskrivit ovan hur du bör förfara... jag hoppas bara att du säkerställer dig att du gör rätt, innan du ansluter mätsladdarna.
Somliga förstår att det är förenat med viss fara, men inte alla. Så är det alltid...
Jag tillhör då väl olyckskorparna
Detta kan jag stå ut med. Hoppas att det jag skriver, ger något och besparar dig ytterligare problem.
(Köp bara inte ett tredje instrument, ifall du eldar upp det senaste. Ta då hjälp i stället, det blir förmodligen billigare...)
(En jag känner skulle mäta hur mycket ström han förbrukade på sitt rum (för att beräkna energiåtgång). Hans far hade klagat.
Lånade hem en multimeter.
Dagen efter kom han med brända fingrar, kablar och uppeldad multimeter. Lärde sig senare att mäta både ström och spänning)