3641
Sök

Billjud för ca10k?

425 Inlägg
11 januari 2007
Trådstartare
Är det någon som kan visa mej det bästa biljud man kan få för cirka 10 tosen kronor hälst på www.brl.se eller på www.totalljud.se

Det ska vara hälst 2*12 basar 6,5 iframdörrarna 5,25 i bakdörrarna och 6*9 i hatthyllan?

Tack på förhand big_smile

Hur kan ett gott skratt förlänga livet om tiden går fortare när man har roligt ¿-?

Trucker
234 Inlägg
11 januari 2007
Detta ska jag köpa ska 2x12 Basar ska jag driva med infinity steget och stereopaketet jag köpte i mellan dags rean med 5.25 och 6x9 ska drivas med rockford steget

http://www.brl.se/default.aspx?p=4151
http://www.brl.se/default.aspx?p=3975
http://www.brl.se/default.aspx?p=3973

SMART ARAB...läs det baklänges, det ligger något i det

1 582 Inlägg
12 januari 2007
Eller så går du in på www.nardik.se och gör din beställning wink

Du har väl inte glömt slutsteg till basarna??

Hade jag varit dig så hade jag beställt en bra 12" bas istället för 2st mindre bra 12" basar. Men smaken är som baken, uppdelad wink Skippa även 6x9 då du kommer få tillräckligt med bas från en 12":a

Hade jag haft 10000:- Så hade jag kört på följande, hade du haft mer pengar så kunde man plocka ihop även annat godis till öronen.

Dls MW12 2250:-
Dls A6 The Mono Amp 4570:-
Dls R6A Reference 6,5 1700:-
Dls R5A Reference 5,25 1440:-

Totalt 9580:-

Spara sedan lite pengar och köp en fet huvudenhet big_smile
Alpine eller Pioneer de gör bra saker.

Det var bara ett tips för mig så smile
Mvh Pappi
Senast redigerat av Pappi (12 januari 2007)

1 Inlägg
12 januari 2007
Rockford Fosgate är ett självklart val framför DLS, MDS och annan smörja. Nja DLS är väl ingen smörja men Rockford Låter skitbra och har attityd. Snyggt att se på och rockar fett. Låt inte oss välja prylar gå in på BRL och dom räknar ut ett paket åt dig som är optimalt din bil och penga pung. Har tävlat i billjud och har erfarenhet av RF, JBL, Infinity, DLS, Alpine + en massa annat junk.

Team Tondöv
649 Inlägg
12 januari 2007
får man fråga vad du tävlat i för klass, ingen SQ-klass eller?
bara lite nyfiken, eftersom du anser att Rockford låter bättre än DLS..

6 851 Inlägg
12 januari 2007
Ja jag är oxå lite nyfiken på detta. När det gäller SQ så skulle jag tro att DLS vinner över R.F..

425 Inlägg
12 januari 2007
Trådstartare
okej..jo jag ska köpa ljud på www.totalljud.se eller på www.brl.se

Totaljud har en bas på 500wrms TW-12 heter den, jag undrar ifall den är värd o köpa.?

sedan undrar jag om man har 2 basar på 1000w óch 500wrms. hur kraftigt slutstebehöver man då, hur räknar man ut det?

Hur kan ett gott skratt förlänga livet om tiden går fortare när man har roligt ¿-?

67 Inlägg
12 januari 2007
Jag skulle nog satsat på Reference 12"arna på totalljud.. polaren hade 2 sådana i en saab 900 -95 fast 10" om dom dunkade sjukt mycket! mycket över min förväntningar!

Rätt hastighet kan rädda liv, Men full fart sparar tid!

6 851 Inlägg
12 januari 2007
sprox skrev:
okej..jo jag ska köpa ljud på www.totalljud.se eller på www.brl.se

Totaljud har en bas på 500wrms TW-12 heter den, jag undrar ifall den är värd o köpa.?

sedan undrar jag om man har 2 basar på 1000w óch 500wrms. hur kraftigt slutstebehöver man då, hur räknar man ut det?

Vad vill du åstakomma med ditt ljudbygge, skall du kunna spela högt, eller vill du ha SQ ljud?
Skall du spela högt och kanske inte bryr dej så mycke om det låter rent så kör på US-Blaster (Totalljud), Spelar högt för pengarna.
Skall du ha mera SQ ljud så köp dina högtalare på BRL och då märke som Infinity,JBL eller RF (är väl det de har hemma).

För att svara på din fråga om watt, är det en bas av känt märke och bra kvalité och du vill få ut max av den, så gärna ett steg mellan 500-1000Wrms. men då kommer din budget på 10 lök att spricka.
Dessa steg som klarar att leverera så pass effekt kostar endel.

286 Inlägg
12 januari 2007
Glöm inte bort att ta med alla tillbehör i beräkningarna så som kablar, powerblocks, polskor mm. Drar snabbt iväg där också. Men allt hänger ju givetvis på hur pass seriöst du ska bygga detta.

Team Tondöv
649 Inlägg
12 januari 2007
sprox, varför måste du köpa på just BRL eller Totalljud? finns ju massor av andra att välja på..
sen, som ett förslag, tycker jag du ska köra på 6,5" fram, en 12" och ett 4-kanalssteg till det. då får du färre men bättre grejor än om du ska köpa 5 1/4" och 6X9" också..

666 Inlägg
12 januari 2007
Av det som jag har provlyssnat så fastnade jag för DLS, så jag köpte det och är nöjd, allt mitt kostade totalt ca 12 000 kr, då är det med en pioneer DEH-P6800MP, alpine type-r 12" bas och slutsteg, ca-41 och ca-12, och sladdar, köpte ett strömpaket me 21kvadrat till plus och jord kostade 500, jag fick me 3 lågnivåsladdar till stegen smile sen så baslådan byggde jag själv av mdf och silikon, baslådan kostade ca 1000 kr dvs ung samma pris som att köpa en färdig, men min ble snyggare i min bil....
Bilder finns under mitt galeri, det står även där vilka grejer ja har....

//Silver

425 Inlägg
12 januari 2007
Trådstartare
freddan70 skrev:
sprox, varför måste du köpa på just BRL eller Totalljud? finns ju massor av andra att välja på..
sen, som ett förslag, tycker jag du ska köra på 6,5" fram, en 12" och ett 4-kanalssteg till det. då får du färre men bättre grejor än om du ska köpa 5 1/4" och 6X9" också..

För att det ligger i stan big_smile ...en klar fördel

425 Inlägg
12 januari 2007
Trådstartare
Men är det inte så bra kvalitets ljud på Us Blaster som ni säger?... jag vill ha en ganska rent ljud...vill inte ha nåt som skramlar och o en massa missljud eller liknande men jag vill också ha ljup bas... det ska sitta i 940:in så det behövs nog 2st 12":or för det är ganska stort utrymme

Effekt Rms:
TWINFAN 1200 SE
2400W
a.k.a twinfan extreme

2x600Wrms/2ohm
2x300Wrms/4ohm

duger det till dom basarna jag skrev ovan??
Senast redigerat av sprox (12 januari 2007)

425 Inlägg
12 januari 2007
Trådstartare
Hur pass bra är Zachrys bashögtale och lådor samt steg sm finns på www.ljudia.se

69 Inlägg
13 januari 2007
Jag själv har Infinity högtalare + diverse annat, och dom tycker jag låter riktigt bra. Beställde från www.caraudiosecurity.com, och det kostade knappt 10k. Sen så tillkom ca 1000:- i kablar m.m., och då köpte jag ändå till rabbaterat pris.

I övrigt så håller jag med många andra här om att det är bäst att skippa 6x9" och satsa på en bättre 12" istället för 2 stycken sämre. Det enda du får ut av 2 stycken är ju möjligtvis ett coolare/fetare utseende, men du ska inte tro att 2 st 12" spelar "dubbelt så mycket bas" jämfört med en 12" av högre kvaliteé.

De flesta mer kända märkena är ju bra grejor, det bästa är ju om du kan lyssna själv någonstans, tex BRL har ju ett visst utbud.
Alpine, Rockford Fosgate, DLS, JBL, JL-audio, Infinity, phoenix Gold m.m. är ju alla mycket bra saker, väljer man något av dessa märken så är mna (nästan) garanterad att få bra grejer.

EDIT:
sprox skrev:
...jag vill ha en ganska rent ljud...vill inte ha nåt som skramlar och o en massa missljud eller liknande men jag vill också ha ljup bas... det ska sitta i 940:in så det behövs nog 2st 12":or för det är ganska stort utrymme

Infinity har mycker rent ljud, och min bas går otroligt djupt, och jag lovar dig, precis som jag skrev ovan att det inte nödvändigtvis blir mer bas bara för att du har två. Min bil ä också stor, men basen fyller utrymmet mer än nödvändigt ändå tongue
Senast redigerat av Arion (13 januari 2007)

425 Inlägg
13 januari 2007
Trådstartare
är denna basen bättre än dom två Us blaster badarna som jag har nämt ovan?

Rockford Fosgate T112D2 Power

6 851 Inlägg
13 januari 2007
sprox skrev:

Oja..den basen är mycke bättre än den andra.

425 Inlägg
13 januari 2007
Trådstartare
Tiaz skrev:
sprox skrev:

Oja..den basen är mycke bättre än den andra.

men jag menar är den bättre än de två basarna tillsammans`?

Team Tondöv
649 Inlägg
13 januari 2007
kör på en BRA 12", det räcker!

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök