Tänkte dela mitt senaste bilköp som blev till en katastrofal historia.
Dagarna efter nyår 2018 så köpte vi en Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D 2013, privat på blocket. Vi behövde en större familjebil då vi sedan några månader tillbaka är 5 personer i familjen.
Häromdagen (3 veckor efter bilköpet) Så började bilen indikera lågt oljetryck. Lampan blinkade till ngn gång sen slocknade den. Jag körde en bit till då jag tänkte kontrollera bilen när vi ändå strax var hemma. Dock så började lampan lysa och indikera att jag skulle stanna vilket jag gjorde. Tittade under bilen där där det droppade olja under motorn. Jag och barnen fick gå sista biten hem och ringde bärgaren som körde den till verkstan, varpå man konstaterade att oljepluggen hade skruvat upp sig själv (den låg kvar på plastkåpan under motorn).
Litet missljud från motorn och tjutande missljud från turbon efter oljepluggen skruvats tillbaka och ny olja fyllts på. Bilen servades på verkstad för drygt ett år sedan, så vad man tror är att ngn har bytt olja själv innan jag köpte bilen och inte dragit pluggen ordentligt.
Jag krävde blocketförsäkring av säljaren innan jag köpte bilen. Men If vägrar att ta skadan eftersom att det inte var ngt “fel” på bilen, sen hör det till saken att det fattades ett par servicar för några år sedan (det har ju iofs inget med skadan i sig att göra men enligt vilkoren måste boken vara komplett). Helförsäkringen täcker inte heller då det inte rör sig om ngn olycka eller skadegörelse. Jag kan heller inte på ngt sätt bevisa att säljaren har bytt olja på bilen.
Jag måste alltså bekosta reparationen helt själv. Jag har fått en offert på en utbytesmotor (från Nordic Motorcenter AB) som gått 5k mil. En mitsubishiverkstad i Göteborg kan köpa in den och installera för 75 000 - 80 000 kr. Höll på att trilla av stolen när jag fick den presenterad för mig!
Jag har inte hämtat bilen från verkstaden än där den står nu, frågan är hur länge den kommer hålla innan den skär ihop.
Inte direkt så jag skrattar…
Så nu håller jag på att leta en beggad motor på bildelsbasen, laga.se. Kollar även i Norge, Danmark, Finland. Men de dieselmotorerna är svåra att få tag på och går knappast hitta under 30-35k. Har fått en hint om att arbetskostnaden ska ligga på 15-20k på ett sådant jobb. Rimligt?
Så om ngn kan lära sig ngt av detta eller om jag kan få ngt hjälpande tips om var man kan hitta en motor så blir jag lite gladare.
Tjo!
Senast redigerat av emilf (30 januari 2018)
0
0
0
0