3564
Sök

D24 kylarvätskan går inte runt

17 Inlägg
31 januari 2018
Trådstartare
Tjena! Undrar om de finns nån som har en anining om varför vattnet i kylar systemet inte går runt.
Motorn kommer upp i ca 100 grader och tempen går varken upp eller ner.
Övre kylarslangen känns helt tom på vatten fast ändå rätt varm.
Men vattnet i expansions kärlet är iskallt
Värmen i kupén fungerar

Funderar på om vattenpumpen är helt slut men vattnet borde ju då stiga över 100 grader?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
31 januari 2018
Viktor9 skrev:
Tjena! Undrar om de finns nån som har en anining om varför vattnet i kylar systemet inte går runt.
Värmen i kupén fungerar

Funderar på om vattenpumpen är helt slut men vattnet borde ju då stiga över 100 grader?

Enligt google så finns det D24 i både Volvo och VW. Du kanske ska precisera dig.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

2 251 Inlägg
31 januari 2018
Vad då går inte runt? Genom kylaren rör sig vattnet först när termostaten öppnar, mer eller mindre.

Innan dess pumpas vattnet runt i motorn och värmepaketet i kupen.

2 311 Inlägg
31 januari 2018
Vettemannen skrev:
Viktor9 skrev:
Värmen i kupén fungerar

Enligt google så finns det D24 i både Volvo och VW. Du kanske ska precisera dig.

/Benny

Det är samma motor. smile

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
31 januari 2018
Mew skrev:
Vettemannen skrev:
Viktor9 skrev:
Värmen i kupén fungerar

/Benny

Okay, jag är lite dålig på dessa moderna motorer.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

6 127 Inlägg
31 januari 2018
Blir det någon värme inne i bilen?

17 Inlägg
31 januari 2018
Trådstartare
Meaganeowner skrev:
Vad då går inte runt? Genom kylaren rör sig vattnet först när termostaten öppnar, mer eller mindre.

Innan dess pumpas vattnet runt i motorn och värmepaketet i kupen.

Jo men de verkar vara väldigt dåligt tryck i övre kylarslangen och fast vattnet är 100 grader. Men förstår inte varför vattnet i expansionskärlet är iskallt.
Och är inte 100 grader lite väl hög temp på en diesel motor då min gamla motor knappt blev varm

17 Inlägg
31 januari 2018
Trådstartare
Svarte_Orm skrev:

Jo det blir det

17 Inlägg
31 januari 2018
Trådstartare
Och det är Volvo 945, motorn är en d24 sug från en 240

6 127 Inlägg
1 februari 2018
Viktor9 skrev:
Svarte_Orm skrev:

Jo det blir det

Då går kylvätskan uppenbarligen runt i alla fall. Sedan kanske inte termostaten öppnar som den skall och släpper ut vattnet till kylaren

145 Inlägg
1 februari 2018
Låter onekligen som att termostaten inte öppnar. Prova byta termostaten alternativt ta bort termostaten och se om det blir nån skillnad. Blir det skillnad är det bara att byta.

1 354 Inlägg
1 februari 2018
Läst någonstans att man kan koka en termostat för att se om den fungerar? Förvisso kostar den nog inte mer än 300:- till denna motor..

Hobby Fotograf
650 Inlägg
1 februari 2018
Vettemannen skrev:
Mew skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Okay, jag är lite dålig på dessa moderna motorer.

/Benny

Du får ursäkta mig men D24 börjades tillverkas 1978 så modern är den verkligen inte big_smile

17 Inlägg
1 februari 2018
Trådstartare
Znixer skrev:
Låter onekligen som att termostaten inte öppnar. Prova byta termostaten alternativt ta bort termostaten och se om det blir nån skillnad. Blir det skillnad är det bara att byta.

Det var termostaten som krångla, bytte den o nu är tempen perfekt. Tackar för hjälpen!

Sök