"En ottomotor arbetar med en homogen bränsle/luft blandning, dvs bränsle blandas med luft och fördelas jämnt i motorns cylinder. Under kompressionen förångas bränslet och man får en brännbar gas i förbränningsrummet. Strax före övre dödläge så avger tändstiftet en gnista och efter en viss fördröjning så börjar en laminär flamma att breda ut sig med start vid tändstiftet. Den laminära flamman breder ut sig med relativt långsam hastighet och kommer pga förhållandena i cylindern sedan att övergå till en turbulent flamma som rör sig mycket snabbare. När gasen i cylindern brinner så avges värme och man kan säga att det finns två zoner i förbränningsrummet när blandningen brinner. Vi har den brända och den oförbrända zonen vilka separeras av flamfronten. Båda zoner har samma tryck, men temperaturen är mycket högre i den brända zonen där gasens densitet också är lägre. Då trycket i den icke brända zonen ökar lika mycket som i den brända så kommer blandningen där att komprimeras varvid gasen i den brända zonen expanderar; det är därför flamfronten övergår till att bli turbulent. När den oförbrända zonen komprimeras av den tryckökning förbränningen orsakar så kommer dock också temperaturen i den oförbrända zonen öka. Den höga temperaturen orsakar så kallade pre-flame reaktioner. Dessa bryter ned bränslets molekyler och bildar nya ämnen. Vissa av de nya ämnen är mer lättantändliga än bränslet i sig och vid tillräcklig temperatur så kommer de att självantända. Man får då en självantändning i en eller flera punkter i den oförbrända zonen eller endgasen som den också kallas. Denna självantändning kommer att snabbt frigöra värme något som leder till att man får en lokal tryckökning i punkten där självantändning skett. Lokala tryckökningar som sedan leder till att shockvågor bildas. Det är ljudet som dessa shockvågor skapar som ger det knackande ljudet och som också kan ställa till stor skada om de är tillräckligt kraftiga och pågår under längre tid."
-SaabJohan
Taget från saabturboclub
Kortfattat = för tidig tändning orsakar för höga cylindertryck som gör att oförbränt bränsle självantänder.
Senast redigerat av WurstingErik (7 februari 2018)