Gräsberg skrev:
plocka i en volvomotor med dubbla weber 48:er
och lite vassare kam
gör för allt i världen inte det. visst det kanske går skitfort rakt fram men sen när du ska svänga går det fortfarande bara rakt fram. du tappar helt och hållet väghållningen.
det är också ett mycket större ingrepp på bilen efter som en volvo motor är vattenkyld, du måste montera kylare osv.
för att få en volvomotor att passa måste du skaffa dig en adapterplatta, de finns att köpa och kostar runt en 500 peng. sen måste du även bygga om motorrummet och kapa upp motorluckan.
skaffa dig istället att AD-block (1600cc) och bygg på, det blocket är det många som bygger på kanske inte om du ska åka på strippen enbart. men en bra utgångspunkt.
sen köper du cylindersats, finns mängder av märken och storlekar. 1700cc, 1835cc, 2135cc och 2332cc är väl de vanligaste. köp toppar till den sats du bestämmer dig för, rätt ventilstorlek osv. Engle kam 100graders är en bra kam till tex en 2332cc om du ska använda bilen att åka på gatan med.
införskaffa dig sedan större förgasare tex weber 36or eller likanade, deltoro är också ett vanligt märke.
växellådan kan hålla nästan upptill 200hk om man inte ska använda bilen för att köra hårt med. annars bör du skaffa dig en förstäkt låda. tec Rhino hus och bygga själv.
sen finns det andra alternativ som att tex stoppa i en typ4 motor där krävs det dock att du bygger nya kylkåpor och lite annat meck så som att bygga om från liggande till stående fläkt. csp säljer kit som du andvänder typ1 genrator och kylfläkt i.
det finns alltså mängder av alternativ, bäst är att du håller dig till VW motorer. tänk på att dessa passa rakt i! du behöver alltså inga adaptrar och skit.
handlar du alla delar från USA så kommer du få en väldigt potent motor som du kör ifrån VÄLDIGT många med för strax över 10000 och då är allt NYTT.
det finns även en stor beg marknad för dessa grejor.
kolla på aircoolers forum där finns mängder att läsa.