3392
Sök

Trimtips till VW Bubbla?

12 Inlägg
12 januari 2007
Trådstartare
#1
Om man tänkte upprgadera sin motor på bubblan, har nån några tips? Tänkt spendara nån/några tusenlappar kanske..?

1 002 Inlägg
12 januari 2007
#2
plocka i en volvomotor med dubbla weber 48:er big_smile och lite vassare kam smile

"Det är slut med bilen den dagen då det kostar mer att parkera den än att köra med den"
______________________________

bitter besserwisser
644 Inlägg
12 januari 2007
#3
Gräsberg skrev:
plocka i en volvomotor med dubbla weber 48:er big_smile och lite vassare kam smile

gör för allt i världen inte det. visst det kanske går skitfort rakt fram men sen när du ska svänga går det fortfarande bara rakt fram. du tappar helt och hållet väghållningen.
det är också ett mycket större ingrepp på bilen efter som en volvo motor är vattenkyld, du måste montera kylare osv.
för att få en volvomotor att passa måste du skaffa dig en adapterplatta, de finns att köpa och kostar runt en 500 peng. sen måste du även bygga om motorrummet och kapa upp motorluckan.

skaffa dig istället att AD-block (1600cc) och bygg på, det blocket är det många som bygger på kanske inte om du ska åka på strippen enbart. men en bra utgångspunkt.
sen köper du cylindersats, finns mängder av märken och storlekar. 1700cc, 1835cc, 2135cc och 2332cc är väl de vanligaste. köp toppar till den sats du bestämmer dig för, rätt ventilstorlek osv. Engle kam 100graders är en bra kam till tex en 2332cc om du ska använda bilen att åka på gatan med.

införskaffa dig sedan större förgasare tex weber 36or eller likanade, deltoro är också ett vanligt märke.

växellådan kan hålla nästan upptill 200hk om man inte ska använda bilen för att köra hårt med. annars bör du skaffa dig en förstäkt låda. tec Rhino hus och bygga själv.

sen finns det andra alternativ som att tex stoppa i en typ4 motor där krävs det dock att du bygger nya kylkåpor och lite annat meck så som att bygga om från liggande till stående fläkt. csp säljer kit som du andvänder typ1 genrator och kylfläkt i.

det finns alltså mängder av alternativ, bäst är att du håller dig till VW motorer. tänk på att dessa passa rakt i! du behöver alltså inga adaptrar och skit.

handlar du alla delar från USA så kommer du få en väldigt potent motor som du kör ifrån VÄLDIGT många med för strax över 10000 och då är allt NYTT.
det finns även en stor beg marknad för dessa grejor.

kolla på aircoolers forum där finns mängder att läsa.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

11 Inlägg
8 oktober 2007
#5
INTE Sabba fina bilen med en volvo-motor!!mad

Mike Ascona A 2,7L
Monster

1 785 Inlägg
8 oktober 2007
#6
Postbiker skrev:
Om man tänkte upprgadera sin motor på bubblan, har nån några tips? Tänkt spendara nån/några tusenlappar kanske..?

En 1.8liters Golf GTI motor från valfritt år är nog mer att rekomendera för att vikten inte ska få bubblan att gå på bakhjulen

http://www.garaget.org/video/z9bffkzdmomx

En 2liters gti från nyare år går med 115Hk från start, hör med "dalhems" de har adapter plattor som passar mellan låda och motor

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

2 924 Inlägg
8 oktober 2007
#7
NEj nej nej, inte vattenkylt i en bubbla!!
Skaffa en 2,0liter motor från en pickup/buss och turbokonvertera!
Har en kompis som har en sån me ca 300hk i en fastback -69 (lite tyngre bil än bubbla) och han körde 7,70sec på 201m med förra setup:en på ca 240hk, nu har han byggt ny värre motor som inte är testad så mkt ännu...

~ Life is short, have FUN! ~

761 Inlägg
8 oktober 2007
#8
Lite att tänka på: Blocket bör vara av AD eller AS typ, helst med AS41 legering. Kontrollmät givetvis alla lagerlägen men främst mittersta ramlagret. Leta även efter sprickor eftersom de gärna spricker upp mer med större vrid. Orginalvev börjar flexa vid 4-4500 varv och det är inte bra att låta den göra det under lång tid. Alltså är en motviktsvev att föredra. Stakarna skiljer upp till 10g från fabrik, försök få under 1g. Tänk även på att du behöver utflyttad oljekylare i såkallat doghousefläktkåpa. En mindre remskiva på veven ger några extra hästar också. Extraktorsystem ger också några hästar, framförallt på bubblor då orginal är designat att mota mycket för att inte låta motorn övervarva. Sen kommer det jobbiga. Dubbelportstoppar är mer eller mindre ett måste om man vill ha någon typ av effekt. 041toppar flödar lite mer. Byter du förknasare så kommer du även att behöva byta fördelare till en utan vakumförställning. Så anta att du har 1600cc, rejäl (weber, delorto mm) 2kanalig 40mm förgasare, 041toppar och extraktorsystem så hamnar du nog på ca 100hk när allt är justerat. Men, då kommer nästa problem. Lådorna är en svag punkt. Ska man ha kul så håller inte orginal låda alls bra, som ngn ovan skriver, att de håller för 200hk är bogus. vid 110-120hk så närmar man sig gränsen även för den bästa orginallådan om du har fäste. Så var noga när du bygger blocket så får du iaf 100 stabila hk som håller många mil. Org. koppling lär också slira lite med den effekten..

Vore mycket lättare att ge ett bra svar på just din bil om man visste vad för motor du hade nu.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök