3022
Sök

Turbo i en volvo 740 GLT 16 v

1 004 Inlägg
19 januari 2007
#21
_MODD_ skrev:
de är rätt bygg turbo i 16 ventilare!!   jag har vart med en polare å byggt å de funkar hur bra som helst (om man vet va man gör)    en max portat 531 topp alltså 8v har sämre flöde än en orginal 16 v topp.  de är därför dom andvänds vid höga efektuttag  väldigt populära inom dragrace.




nygren_89
Turbo i en volvo 740 GLT 16 vhär är något jag läste på en sida : "Avnågon anledning har den fyrventilade B 234:an inte använts av raceåkare. Det beror sannolikt på att man helt enkelt får ur mer effekt ur den äldre tvåventilade modellen."  Har du druckit sprit eller?

då skall det väll nämnas att det inte är lämpligt att åka med en standard 16v topp...   hydraliska tryckar är väll inget att rekomndera och absolut inte om man ska åka dragracing...

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

26 Inlägg
19 januari 2007
#22
ska man bara har lågtrycks turbo så äre inga problem med en helt orginal topp. men man måste köra på riktig olja tex mobil 5-50 w   vid höga efektuttag har dom mekaniska lyftare så att de är inga problem...   med andra ord är en 16v topp helt överlägsen


1 004 Inlägg
19 januari 2007
#23
när åkte man lätt tryckare i dragracing? ..... eller volvo fyror överhuvudtaget? smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

26 Inlägg
19 januari 2007
#24
men åååå lågtryck har man bara för vanligt gatbruk.  sen äre ju rätt många som åker volvo 4a med 16v topp i dragrace, tex kolfiber pv:N 480:in å båda dom kör 7er så att


240 Inlägg
19 januari 2007
#25
orginaltryckarna kan man lätt ha till 300 350 hästar om inte mer. å dragracing va de ju inte killen var ute efter överhuvudtaget utan bara å turbo konvertera.

26 Inlägg
19 januari 2007
#26
VOLVO142TIC skrev:
orginaltryckarna kan man lätt ha till 300 350 hästar om inte mer. å dragracing va de ju inte killen var ute efter överhuvudtaget utan bara å turbo konvertera.

här hade vi en som hängde med i svängarna å vet vad han gör iaf! smile


Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
19 januari 2007
#27
nygren_89 skrev:
försök få tag på ett grenrör från en b204ft/gt det är en 2litersmotor me 16v topp o turbo... så de grenröret passar....

Va ä det för fel på vanligt grenrör till turbo? eller passar det inte?

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

240 Inlägg
19 januari 2007
#28
ja kolfiber PV´n å 480in är ju skitbra exempel på rödblockare med 16 ventilare som åker dragracing.

Sitter inte turbo orginal på B234a F motorn.. men man kan bygga addapter eller nytt grenrör.. men en addapter kan duga hur gott som helst.

34 Inlägg
19 januari 2007
#29
Funkar alldeles utmärkt. Behöver inte ens byta kabelstam. Bara standardsaker som turbon kräver.

||Speedlimits Are For Pussies||

747 Inlägg
20 januari 2007
#30
262turbo skrev:
360_sleeper skrev:
262turbo skrev:
varför ska alla konvertera? det är ju inte direkt brist på gammla turbo 740:ar.. eller? det blir ju inget annat än strul... både att få igång skiten och framförallt på bilprovningen...

Varför har du sj gjort det då???

bra sagt mannen om du läser lite så ser du att den är byggd på en B230 FT-96 vilket betyder att det är en 940 TURBO motor...

JA men du har ändå konverterat din bil ju.... Finns ju original 2 serie Tíc
Senast redigerat av 360_sleeper (20 januari 2007)

Älgahäng Räjsing Club

1 004 Inlägg
20 januari 2007
#31
360_sleeper skrev:
262turbo skrev:
360_sleeper skrev:
Varför har du sj gjort det då???

bra sagt mannen om du läser lite så ser du att den är byggd på en B230 FT-96 vilket betyder att det är en 940 TURBO motor...

JA men du har ändå konverterat din bil ju.... Finns ju original 2 serie Tíc

nu fattar jag inget... hur vet du att det inte är en taksänkt 242? plus att det är en 75:a vilket betyder att jag troligtvis inte får några större problem med bilprovningen jämnfört med att bygga på en 740....
Senast redigerat av 262turbo (20 januari 2007)

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

747 Inlägg
20 januari 2007
#32
262turbo skrev:
360_sleeper skrev:
262turbo skrev:

bra sagt mannen om du läser lite så ser du att den är byggd på en B230 FT-96 vilket betyder att det är en 940 TURBO motor...

JA men du har ändå konverterat din bil ju.... Finns ju original 2 serie Tíc

nu fattar jag inget... hur vet du att det inte är en taksänkt 242? plus att det är en 75:a vilket betyder att jag troligtvis inte får några större problem med bilprovningen jämnfört med att bygga på en 740....

det är inte det.. principen är att du skriver att det är onördigt att konventera en bil när det redan finns andra som är turbo i samma serier...

Älgahäng Räjsing Club

1 004 Inlägg
20 januari 2007
#33
360_sleeper skrev:
262turbo skrev:
360_sleeper skrev:

JA men du har ändå konverterat din bil ju.... Finns ju original 2 serie Tíc

nu fattar jag inget... hur vet du att det inte är en taksänkt 242? plus att det är en 75:a vilket betyder att jag troligtvis inte får några större problem med bilprovningen jämnfört med att bygga på en 740....

det är inte det.. principen är att du skriver att det är onördigt att konventera en bil när det redan finns andra som är turbo i samma serier...

det är det att det är i princip helt omöjligt att besikta en turbo konverterad 740 16v turbo... det ska man väll ha helt klart för sig när man börjar...

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

197 Inlägg
20 januari 2007
#34
262turbo skrev:
360_sleeper skrev:
262turbo skrev:

nu fattar jag inget... hur vet du att det inte är en taksänkt 242? plus att det är en 75:a vilket betyder att jag troligtvis inte får några större problem med bilprovningen jämnfört med att bygga på en 740....

det är inte det.. principen är att du skriver att det är onördigt att konventera en bil när det redan finns andra som är turbo i samma serier...

det är det att det är i princip helt omöjligt att besikta en turbo konverterad 740 16v turbo... det ska man väll ha helt klart för sig när man börjar...

mmm håller inte riktigt med det finns 16v med turbo från fabrik det gäller bara att få tag i en sådan motor då går det om 740in e av årsmodell innan 88!!

Vart jag mig i världen vänder skall jag göra svarta ränder...

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
20 januari 2007
#35
Alltså. Kan nån förklara varför man inte kan besiktiga en turbokonverterad 740 GLT 16 v?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
20 januari 2007
#36
patrikhornfeldt skrev:
Alltså. Kan nån förklara varför man inte kan besiktiga en turbokonverterad 740 GLT 16 v?

För att det inte är orginal på bilen.

Fjantigt, men sant sad
(Eller iaf min gissning..)

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

498 Inlägg
20 januari 2007
#37
John87 skrev:
patrikhornfeldt skrev:
Alltså. Kan nån förklara varför man inte kan besiktiga en turbokonverterad 740 GLT 16 v?

För att det inte är orginal på bilen.

Fjantigt, men sant sad
(Eller iaf min gissning..)

Har bla med avgaskrav osv att göra och de lämnar inte Volvo (i detta fallet) ut

747 Inlägg
21 januari 2007
#38
262turbo skrev:
360_sleeper skrev:
262turbo skrev:

nu fattar jag inget... hur vet du att det inte är en taksänkt 242? plus att det är en 75:a vilket betyder att jag troligtvis inte får några större problem med bilprovningen jämnfört med att bygga på en 740....

det är inte det.. principen är att du skriver att det är onördigt att konventera en bil när det redan finns andra som är turbo i samma serier...

det är det att det är i princip helt omöjligt att besikta en turbo konverterad 740 16v turbo... det ska man väll ha helt klart för sig när man börjar...

Det är fullt möjligt.. Vet många som ha bes med 16V Turbo... Finns ju liksom en 2 liters 16V Turbo...

Älgahäng Räjsing Club

10 287 Inlägg
21 januari 2007
#39
Jag vet också "många" som har gjort det, till och med lagligt..

Men att i dagsläget turbokonvertera en 740GLT och besikta den lagligt är dödsdömt. Att hävda att det finns gamla 2.0L 16V turbo funkar inte som argument, haken är att det krävs:

"Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representant i Sverige, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. Inga undantag finns.

/Göran


360_sleeper skrev:
Det är fullt möjligt.. Vet många som ha bes med 16V Turbo... Finns ju liksom en 2 liters 16V Turbo...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

26 Inlägg
23 april 2007
#40
Går det inte att omregistrera bilen? Som typ custombygge lr nåt sånt.

Jag har själv funderat lite på att turbo konvertera min 16v, och visst kan jag köpa en färdig 8v turbo men det är inte samma sak. Grejen med det hela är att det är en 16v och att man konverterar den. För annars blir det lite som att trimma en plastgris(vespa)lol bara att pilla med ett chip och sen är det klart.
Jag menar, hur kul är det att spela need for speed och få bästa bilen på en gång. Halva grejen är ju vägen dit och 16v är bäst.

Lycka till med bygget iaf.



Sök