Mjaa.
Ursäkta Evildan.
Svaret på fråga 3 behöver inte vara ja.
Om ts före bytet av styrarmen mäter upp hjulskränkningen medelst t ex snörmetoden så behövs ingen dyr uppmätning av hjulvinklarna.
Eftersom snörmetoden inte är bekant för alla så beskriver jag:
Ett tunt men starkt snöre fästes i närheten av höger framhjul.
Snöret drages utanpå vänster framhjul, vänster bakhjul, höger bakhjul, höger framhjul samt fästes i närheten av vänster framhjul.
Snöret justera så det löper över hjulet exakt i hjulets centrum.
Medelst ratten justeras t ex vänster framhjul så att snöret helt lätt tangerar vänster framdäck i framkant och i bakkant.
Därefter kollar man på höger framhjul hur snöret ligger an mot däcket.
Ska bilen ha "TOE-OUT" så finns ett visst utrymme mellan snöret och högra framdäckets utsida i bakkant.
Ska bilen ha "TOE-IN" så får man lyfta helt lätt på snöret så att det precis tangerar däckets utsida i bakkant.
Har man inget att mäta med så kan man använda borrar eller tändstickor, som är 2 mm.
Anteckna dina uppmätta värden så du får samma hjulskränkning efter styrarmsbytet.
Värdena blir inte exakta eftersom du har spel i styrarmens kulled, men tillräckligt noga för att duga.
En s k 4-hjulsmätning kostar/kostade mellan 1.300:- och 2.000:- för några år sedan hos en märkesverkstad på "wischan". I storstad förmodligen dyrare.
Bra att veta är också att om går du in i instruktionsboken och kollar rekommenderad hjulskränkning så är denna gällande för mätning på fälgen.
I ovan relaterade fall mäter man ju på däcket och får bortåt 30% större värde, vilket bör beaktas.
Själv har jag ett s k "murarsnöne", vilket jag alltid medför i bilen eftersom det vid körning vid sidan av vägen är lätt att fastna med parallellstaget i något av skogens fastaföremål såsom stubbar och stenar. Med hjälp av snöret gör man en bedömning om man kan köra hem eller måste göra en fältmässig justering.
Lycka till.