2494
Sök

Vad kallas detta stag? Se bild

6 122 Inlägg
23 april 2018
#21
Hej!
Precis!
Det är kulan / kulleden som slits! Därför byter men bara P-änden.
Dom Evildan säger så kan det vara ett litet helsike att lossa den. Mycket sprayolja brukar behöves men för att få loss den gamla P-änden måste man veta hur den sitter fast på styrstaget.
Så här sitter den fast:
P-änden är gängad på styrstaget (du ser gängorna på bilden) men...det sitter en "klämmutter" (eller vad man ska kalla den) som först måste lossas,. Du ser "klämmuttern" närmast gängorna på styrstaget på dina bilder. Den här "klämmuttern" låser fast P -ändens koniska del  mot styrstaget så att styrstaget/P-änden inte kan vrida sig (vilket skulle ändra hjulinställningen)  så först måste "klämmuttern skruvas in/lossas, emot styrstaget ...först då kan P-änden skruvas bort och en ny monteras.
Men först behövs det en enkel avdragare för att få bort kulfästet som sitter skruvad  i spindelleden! Sådana avdragare hittar du för ca hundralappen på ex Biltema.

Mycket text blev det men hela proceduren är väldigt enkel att utföra.


2 250 Inlägg
23 april 2018
#22
Jo jo.. Kulleden sitter på de allra flesta bilar
med en kona i motsvarande konat hål på
en arm. Mutter på den gängade delen av p-änden är till för att utöva tillräcklig kraft så att konan fastnar. (Inte alls fastskruvad med gängor.)
Vilket innebör att när du tar loss muttern, så sitter konan fortfarande fast. Här är det som det behövs en avdragare och en lagom stor hammare samt mothåll. Svårt att förklara.

Armen är gjuten samtidigt som lagerhuset. Någon gång har jag sett armar som varit fastbultade i lagerhuset.

Nåväl. "Jaka" är i andra änden av styrleden/p-änden, som vätter in mot styrservot.
Förr hade man bara en sketen kontramutter där.
Senast redigerat av Meaganeowner (23 april 2018)

2 250 Inlägg
23 april 2018
#23
Någon gång har jag råkat ut för att styrleden som visas på bilden, rostat fast totalt på styrstaget som går in mot styrservot.
Då har jag dragit ett spår med en flex, slipmaskin, inifrån och ut mot kulleden.
Måste ta lite åt gången och syna inne i slipspåret. Strax när det börjar blåna är man intill gängorna och avbryter.
Får inte slipa i gängorna!

Sen ber man någon att hålla en tung slägga mot andra sidan som man slipade spåret på.

Sätter en huggmejsel i spåret och knackar till med en hammare. Det är gjutjärn och spricker lätt. Om inte drar man ett spår till på andra sidan.
Vips så lossnar styrleden.

Risk finns dock att man skadar styrväxeln om man är oförsiktig.
Senast redigerat av Meaganeowner (23 april 2018)


Sök