Uppdateringsdags!Äntligen dags för en uppdatering, har varit fruktansvärt dålig på att uppdatera men i blandning av brist på motivation, sjukdom och en rygg/nacke från helvetet så hoppas jag ni har överseende
Så, jag vill börja med att säga att jag borde verkligen, verkligen, verkligen efterforskat mer och lyssnat på er här i tråden mer, men man lever som man lär antar jag och det har inte varit helt i onödan. Så vi har rivit toppen för att byta packning i Audin. Var lite dålig på att ta bilder, men fick en del iallafall!
Projektet började på måndagen och sen kördes och slutfördes-ish på fredagen, där vi lyckades få av det mesta i bultväg, men märkte sen att vi måste av med grenröret och insuget för att ens få av toppen, så det var bara att börja.
En bild på det vackra motorutrymmet.
Märkte upp så vi inte missar något när allt ska monteras igen.
Börja lossa på bitar såsom luftfilter och annat skoj.
GuldFabian som hjälpte till så snällt med projektet lyckades tappa ner en mutter vid gasspjället, denna var väldigt bajsnödig att pilla upp.
Markering av kamremsposition
Behövde en breaker-bar, så vi kanaliserade våra inre Björn Söders och plockade fram järnröret (inte riktigt ett rör, men ni fattar) för att få kraften att lossa på toppbultarna. (Vi hade en momentnyckel för att få dit bultarna sen)
Efter mycket om och men, toppen av!
När toppen åkt av så märkte vi att den gamla topplockspackningen faktiskt var rätt så fräsch trots allt och inte orsakade oljeläckaget. Däremot märkte vi att kolvringarna hade olika mellanrum och är mest troligt därifrån läckaget har kommit.
Oavsett, nya packningen skulle på
Då krävs det att slipa slipa slipa, Yours Truly som syns så fint på bilden. En blandning av sandpapper och stålborste för att få bort den gamla packningen.
Finfin ny packning
Sen har jag inga bilder tyvärr, men vi bytte även oljefilter, fyllde på med ny olja och skulle ge oss på att byta generatorremmen, men tiden fanns inte till så det får bli lite senare (och det var jävligt som fan att få loss skiten). Sen gav vi oss på en start och se på fan, bilen startade! Vi verkar ha gjort något rätt då allting fungerade-ish
Lite rök från någon vätska på grenröret (mest troligt WD-40)
Mest troligt så kommer jag låta det vara på den kvalitén det är då jag inte har råd att lägga ner pengarna (eller suget) för att fixa denna till toppnotch. Dyker det däremot upp en fräsch motor så blir det nog ett köp!
Så, tiden nedlagt var verkligen inte i onödan, vi fick veta vad som faktiskt var fel och jag har lärt mycket och vet nu ungefär hur man byter en topplockspackning!
Så nästa steg blir att typ leta efter en ny motor, och skruva ihop bilen. Sen behövs det göras en rejäl motortvätt! Kan bli att jag kanske river lite grejer längre fram när jag har nytt garage, men det får tiden utvisa. Hoppas inte updaten var så hemsk!
Stort tack till Fabian (JamtFabbe på gorg) för all hjälp!
På återseende!