Då var det dags för en update!Sådärja, äntligen har lite saker gjorts på bilen. Det känns bra!
Updaten skulle egentligen kommit igår, men jag kom hem ca 22.30 och hade inte ätit sen lunch. Så det blev sen-sen-sen middag och sen direkt sömn.
Jag hade ingen större plan idag förutom två saker, skruva ihop mittkonsolen och få igång bilen. Jag började dagen med att sluta tidigare från jobbet, hem och hämta grejer och sen blev det en haul på Jula.
Jag fyllde år i tisdags så av mina fantastiska föräldrar så fick jag en Bahco-hylsnyckelsats, en stor fin verktygslåda och presentkort på Jula.
Sakerna som inhandlades är då:
* Kolhållare för generator
* Strömkablar
* Lim
* Däckpenna
* "Robotslang"
* Krympslang
* Eltejp
* Plastidip, vitt och rött
* Hushållspapper och toalettpapper
samt två redbulls för lite vätska.
Jag började med att städa upp lite och få lite mer ordning på grejerna. När det var gjort var det dags att börja, och då fixade jag kolhållaren.
Lite skillnad på gamla och nya...
Installation av kolhållaren var enklare än jag trodde, två skruvar och sen pilla ut den gamla, in med den nya, tryck ner kolen lite så den passar i skruvhålen och sen skruva åt den.
Sen började jag med att sätta ihop det jag tagit bort från mittkonsolen, fläkthålen ploppade rakt i utan problem, samma med de två "knapparna".
Sen skruvades askfatshållaren och cigg-tändar-uttaget fast med två skruvar. Sen den vita panelen bakanför vredena för kylningen. Sen sattes den svart "ansiktet" fast och ploppade dit vredena.
Håriga ben och nästan färdig-skruvad mittkonsol.
När det var dags att fästa resterande delar så fick jag en idé, jag ville testa plastidippa en bit av interiören. Plastidip är något jag arbetat med fruktansvärt lite tidigare, men jag ville testa iallafall!
Jag maskerade upp överdelen (det går som en svag, men synlig linje) och lackade nederdelen i röd plastidip. Jag ville från början köra överdelen i vitt, men efter jag såg hur det såg ut när det torkat så körde jag på att lämna överdelen svart. Det blev lite överspray, men överlag såg det bra ut!
Sen installerade jag bitarna som var lackade (efter de torkat såklart) och jag tycker det ser ballt ut! Jag ska nog utöka med lite flera röda detaljer i bilen, osäker på vilka än.
Jag behöver verkligen en ny damask...
Sen gav vi oss på att få igång den, vilket var enkelt. Startkablar från Subarun till Audin och ta-da! Den startade fint och vi tog en testsväng. Där kom det vibrerande ljudet upp igen. Det visade sig att jag vart dum bara och inte dragit åt de främre bultarna VF.
Efter de drogs åt så lät det ingenting och bilen gick finfint.
Sen ville jag ge mig på att få igång så att stereon funkade, och här kommer min dumhet in i bilden, igen.. Det jag nämnde i tidigare inlägg om att det saknades en ISO-kontakt, det gjorde det, fast på fel kablar. Jag tyckte det var konstigt att det fanns fyra högtalare i bilen, men endast två kabelpar. Jag öppnade upp ena högtalaren och kollade vilken kabelfärg som var dragen till den, grön var den minsann. Jopp, ISO-kabeln låg längre bak, jag hade inte sett den bara. Däremot behövde strömkontakts-ison bytas ut vilket gjordes snabbt och enkelt.
Inkopplat och klart med min skitstereo, men alla högtalare spelade och låter förvånansvärt bra för att vara originalgrejer.
Sen nämnde garagepolaren att han hade spraytoning till övers, och jag tänkte, varför inte!
Före:
Ett lager senare:
Efter:
Tyckte det gav en riktigt härlig look! Baklampan ska bytas ut längre fram då det är ett hål i den, däremot så blir det längre fram.
Vi testade även att tona blinkersen:
Före:
Efter:
Sen för skojs skull lade jag en liten stickerbomb på tanklocket:
Det blev lite sisådär med utskärningen så jag ska ta och göra om det.
Mest troligt blir det en sväng till garaget idag också (alternativt imorgon då min rygg hatar mig för tillfället). Isåfall blir det att limma fast listen och förhoppningsvis hittat en stereo att installera så jag har ljud i Audin.
Får jag till det så ska jag börja planera för ljudbygget som ska in i skuffen!
Vill passa på att fråga er erfarna också, när vi kopplade in stereon så startade den direkt, oavsett om tändningen är igång. Strömkablarna som går till stereon ger konstant ström, oavsett om bilen är avstängd, vad kan anledningen vara? Tänk på att det kan vara felkopplat av mig, men fundera gärna så bidrar jag med bilder och dylikt.
Tack för mig, på återseende!