4003
Sök

Klarar den besiktningen?

94 Inlägg
28 juli 2018
Trådstartare
#1
Hej!
En Opel Astra -97:a, har bara gått 4200 mil men nu stått still (avställd) i 1,5 år utomhus efter att den slutat starta.

Senaste veckan byttes bränslefilter och bränslepump och nu startar den igen. Ersatte även en gummikoppling som torkat ihop med en bit plaströr jag hade hemma + tejp.

2015 byttes avgassystem efter att den inte gått igenom besiktningen, därefter godkänd.
Senaste besiktning sep 2016, ingen anmärkning. Senare 2016 byttes först generator och sen bränsletank efter att de rasat.

Stått sedan dess alltså och är lite rostig. Vilka är de vanligaste orsakerna till att en sån bil inte går igenom besiktningen? Vad ska jag kolla innan, förutom att byta motoroljan och däcken? Tror inte några andra vätskor har bytts på ett antal år, är det nödvändigt?

Mvh Fredrik

6 158 Inlägg
28 juli 2018
#2
Det vanligaste är nog dåliga avgasvärden och bromsvärden. Du får ju inte köra obesiktad men det borde du ändå göra, kör den riktigt genomvarm och bromsa mycket så bromsarna får röra lite på sig och rosten från bromsskivorna slits bort

Och kolla förstås att alla lampor fortfarande fungerar

94 Inlägg
28 juli 2018
Trådstartare
#3
Svarte_Orm skrev:
Det vanligaste är nog dåliga avgasvärden och bromsvärden. Du får ju inte köra obesiktad men det borde du ändå göra, kör den riktigt genomvarm och bromsa mycket så bromsarna får röra lite på sig och rosten från bromsskivorna slits bort

Och kolla förstås att alla lampor fortfarande fungerar

Tack Svarte_Orm, du har varit min fasta klippa i det här projektet! Du och youtube, det är allt en rookie behöver! :-)
Senast redigerat av maratonic (28 juli 2018)

7 492 Inlägg
29 juli 2018
#4
maratonic skrev:
Hej!
En Opel Astra -97:a, har bara gått 4200 mil men nu stått still (avställd) i 1,5 år utomhus efter att den slutat starta.

Senaste veckan byttes bränslefilter och bränslepump och nu startar den igen. Ersatte även en gummikoppling som torkat ihop med en bit plaströr jag hade hemma + tejp.

2015 byttes avgassystem efter att den inte gått igenom besiktningen, därefter godkänd.
Senaste besiktning sep 2016, ingen anmärkning. Senare 2016 byttes först generator och sen bränsletank efter att de rasat.

Stått sedan dess alltså och är lite rostig. Vilka är de vanligaste orsakerna till att en sån bil inte går igenom besiktningen? Vad ska jag kolla innan, förutom att byta motoroljan och däcken? Tror inte några andra vätskor har bytts på ett antal år, är det nödvändigt?

Mvh Fredrik

De två vanligaste orsakerna till att en bil, som varit ståendes en längre tid, inte bli godkänd vid en kontrollbesiktning är 2:

Bromsarna kan du kolla på en grusväg - såväl färdbroms som parkeringsbroms.
Får du olämpliga värden kan du köra en längre sträcka, några km, och "fisbromsa" med vänsterfoten samtidigt som du hastighetskompenserar genom att ge gas.
Observera att du måste pressa ner bromspedalen mycket hårt för att även bakbromsarna ska aktiveras.
Detta senare p g a bromskraftfördelningen mellan axlarna.
Lämpligen på andra eller tredje växeln.
Bromsarna bör bli så varma att det ryker om dem.
Härigenom svettas beläggen ut lösningsmedlet och friktionsytorna putsas fria från rost.
Kolla på nytt efter "behandlingen" att bromsarna tar jämnt.

Det andra problemet är avgasemmisionerna, som du inte kan göra mycket åt, förutom att se till att du har en väl uppvärmd motor vid provningstillfället.
Möjligen kan du, vid provningstillfället, tanka en blandning av lika delar etanol och 98 oktan bensin.

Om bilen är påställd, skattad och försäkrad kan du genomföra bromsprovet på allmän väg genom att beställa besiktingstid hos närmaste bilprovning samma dag du kollar bromsarna.
Skulle farbror blå trakassera dig kan du hävda att du är på väg till besiktningen, vilket dom så lätt kan kolla i sin dator.

Om din bromskontroll inte utfaller till belåtenhet avbokar du besiktningstiden så att du i lugn och ro kan examinera vad som orsakar fel bromsverkan.

Lycka till och berätta hur det går.

5 111 Inlägg
29 juli 2018
#5
Som så många andra sagt, bromsproblem. Rostiga skivor, anliggande bromsar, kärvande ok, kärvande handbroms.....det är nog den grupp komponenter på bilen som mår som sämst av stiltje.

Sedan har vi det elektriska som lampor, tuta osv. där ärg på kontaktytor kan göra funktionen tveksam.

I övrigt så är det väl inte mycket mer att tänka på än med vilken annan gammal bil som helst.


94 Inlägg
29 juli 2018
Trådstartare
#6
Tackar för era synpunkter och tips!

6 244 Inlägg
29 juli 2018
#7
Hej!
Om bilen stått länge så bör man också byta bromsvätska.
Oljebyte och filter är också  bra att göra.


94 Inlägg
30 juli 2018
Trådstartare
#8
Kan man byta filtret själv utan det specialverktyg som föreskrivs i handboken och på youtube? Hur?

7 492 Inlägg
30 juli 2018
#9
Ja.
Endera medelst en jättepolygriptång gängar du ut oljefiltret.
Eller så slår du in en lång och kraftig skruvmejsel genom oljefiltret och vrider loss det. Behöver högst vridas ett halvt varv innan du kan fortsätta med handkraft och skruva loss filtret.

94 Inlägg
30 juli 2018
Trådstartare
#10
torsen skrev:
Ja.
Endera medelst en jättepolygriptång gängar du ut oljefiltret.
Eller så slår du in en lång och kraftig skruvmejsel genom oljefiltret och vrider loss det. Behöver högst vridas ett halvt varv innan du kan fortsätta med handkraft och skruva loss filtret.

Toppen! Tack!
Just nu är problemet att jag inte får loss pluggen, och om jag får det är jag rädd att jag inte får tillbaks den tillräckligt hårt. :-/
Ligger platt under en måttligt uppallad bil och har inte bra verktyg (=rätt hylsnyckel med bra skaft).

94 Inlägg
30 juli 2018
Trådstartare
#11
Fick loss och tillbaks pluggen med hjälp av en platt 19-nyckel och en rörstump som förlängning/hävstång. Filtret attackerades med skruvmejselmetoden.

Forummoderator
26 400 Inlägg
30 juli 2018
#12
maratonic skrev:
Fick loss och tillbaks pluggen med hjälp av en platt 19-nyckel och en rörstump som förlängning/hävstång. Filtret attackerades med skruvmejselmetoden.

Härligt att det ordnade sig.
Dra inte pluggen får hårt sen när den ska dit igen.
Och oljefiltret dras fast för hand.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

94 Inlägg
30 juli 2018
Trådstartare
#13
Mack skrev:
[Härligt att det ordnade sig.
Dra inte pluggen får hårt sen när den ska dit igen.
Och oljefiltret dras fast för hand.

Ok tack!

7 492 Inlägg
31 juli 2018
#14
Generellt gäller att vid montering av "spinoff" filter, sådant som bytes som en enhet, till skillnad från dem som man byter insats i, så ska filtret med anoljad gummipackning  mot motorblocket snurras fast tills det når lätt kontakt med motorblocket.
Därefter med handkraft cirka ½ varv ytterligare.
Drar man för hårt, med ett verktyg, kan packningen deformeras så att filtret inte tätar mot motorblocket.

Personligen tillämpar jag ett tillvägagångssätt som en del avråder från.
När oljan "tagit slut" i tråget så att det bara droppar så brukar jag starta motorn och omedelbart stänga av den när varningslampan för lågt oljetryck tänds.
Härigenom tömmer man oljefiltret på den mesta av oljan, dock inte helt.

Lärde jag mig på sjuttiotalet när jag bytte spinnoff-filter på Citroen GS.
På GS-motorn, som är en luftkyld boxerfyra, är filtret placerat ovanpå motorblocket.
Om man inte tömmer filtret innan demonteringen så rinner oljan ut över motorblocket och, om man har otur, in i värmekamrarna.
Då får man ingen "friskluft" längre utan doft av bränd olja resten av livet.

94 Inlägg
31 juli 2018
Trådstartare
#15
torsen skrev:
...
Personligen tillämpar jag ett tillvägagångssätt som en del avråder från.
När oljan "tagit slut" i tråget så att det bara droppar så brukar jag starta motorn och omedelbart stänga av den när varningslampan för lågt oljetryck tänds.
Härigenom tömmer man oljefiltret på den mesta av oljan, dock inte helt.

Lärde jag mig på sjuttiotalet när jag bytte spinnoff-filter på Citroen GS.
På GS-motorn, som är en luftkyld boxerfyra, är filtret placerat ovanpå motorblocket.
Om man inte tömmer filtret innan demonteringen så rinner oljan ut över motorblocket och, om man har otur, in i värmekamrarna.
Då får man ingen "friskluft" längre utan doft av bränd olja resten av livet.

:-)
Den metoden avstår jag från. Filtret sitter undertill och ett rejält knack med skruvmejseln räckte för att det skulle börja sippra. Tur jag hade en till slaskbytta till hands.

94 Inlägg
31 juli 2018
Trådstartare
#16
Mack skrev:
Härligt att det ordnade sig.
Dra inte pluggen får hårt sen när den ska dit igen.
Och oljefiltret dras fast för hand.

Vad händer om man drar pluggen för hårt?

94 Inlägg
31 juli 2018
Trådstartare
#17
Måste man ha bytt däcken innan besiktningen? Tror de inte är för slitna spårmässigt men de är lite spruckna och ska bytas.

Forummoderator
26 400 Inlägg
31 juli 2018
#18
maratonic skrev:
Mack skrev:
Härligt att det ordnade sig.
Dra inte pluggen får hårt sen när den ska dit igen.
Och oljefiltret dras fast för hand.

Vad händer om man drar pluggen för hårt?

Man riskerar att dra sönder gängorna.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

7 492 Inlägg
1 augusti 2018
#19
Mack skrev:
maratonic skrev:
Mack skrev:
Härligt att det ordnade sig.
Dra inte pluggen får hårt sen när den ska dit igen.
Och oljefiltret dras fast för hand.

Vad händer om man drar pluggen för hårt?

Man riskerar att dra sönder gängorna.

I regel finns där en packning som ska bytas varje gång.
Har man ingen ny packning, och den är av koppar, kan man glödga den för att åter få den mjuk.
Behövs ingen gassvets, räcker med en skidvallningsbrännare.

Forummoderator
9 299 Inlägg
1 augusti 2018
#20
torsen skrev:
Mack skrev:
maratonic skrev:

Vad händer om man drar pluggen för hårt?

Man riskerar att dra sönder gängorna.

I regel finns där en packning som ska bytas varje gång.
Har man ingen ny packning, och den är av koppar, kan man glödga den för att åter få den mjuk.
Behövs ingen gassvets, räcker med en skidvallningsbrännare.

Torsen, lite off topic; jag brukar göra just detta när jag byter, men jag är fundersam om hur många gånger man kan glödga brickan? Oändligt? Kanske dags att be att få en ny med nästa filter...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök