Är det helg måste man ju passa på att skruva lite, rev av ventilkåpan och oljetråget i fredagskväll Oljan som va i såg bara fin ut,
Trevligt med styrstift till ventilkåpspackningen det hade inte den andra! nice med att ha alla brickor osv för att skruva dit kåpan också, det saknade jag till den andra
Skrapade bort lite gammla packningar
Trevligt med riktiga torx skruvar för toppen istället för 12 kant
Hur ska man rengöra sånt här under vintern? har fan olja överallt och vill inte hålla på och gegga med vatten osv nu när det är minusgrader ute.. ideer mottages
Kammen var ju bara lite sliten får se vad det blir av den här, ska startas med den här . ska inte hålla på och lägga massa pengar i onödan på denna. Ska den i bilen får det bli en ny kam ska iallafall byta oljeröret till ett jag har rengjort från den andra motorn, köpte ett helt nytt till den
Köpte även lite nya mejslar och två riktiga studsfrihammare, dom gamla har jag brutit sönder så många av... samt slagit av den andra hammaren jag hade... trevligt med väggfäste, kommer väl till nytta i verkstan Ska även börja fundera över ett motorstativ. har någon några ideer? finns ju färdiga att köpa men känns inte jättekul att lägga pengar på något sånt då man kan bygga det själv
Mätte första.... naturligtvis tog plastbandet slut första lagerbocken var ju inom tolerans iallafall, tillåter ett spel upp till 0.64 mm så det här är godkänt
Tillbringade tiden med att skrapa lite mer packningar
Beställde även en olje catch tank med tre portar, nu då jag har en cncad på motorn utan uppsamling tror jag det här kan vara bra
Är kamaxeln verkligen så sliten som det ser ut? Är ju skrot då.
Är cirka 2mm djup skåra för lyftaren... tror den borde gå igång så, jag skulle bsra vilja dra igång den som ett roligt projekt vid sidan av. ska den i någon bil ska kammen självklart bytas (samma med kamrem, oljepump, vattenpump, lager osv)
fick lite gjort idag mätt lagrena och lyft toppen. inga direkta överaskningar förutom lite ytrost i 3:ans cylinder. Ska ta och börja rengöra lite saker, eftersom jag håller till ute i verkstaden där det är kallt kommer det ta ett tag. Kommer inte kunna skruva ihop den heller förrän tectylen tinat
fattar inte hur man mäter lagrerna med den där biten? haha
Man lägger i en plasttråd som sväller en viss bit beroende på lagerspel vid fullt åtdragsmoment. Sen jämför man bredden mot pappret ganska enkelt, dock är jag osäker på hur exakt det blir då man i mitt tycke försummar kurvaturen(?) Tror det duger för den här motpr iallafall
Vart en lite sväng till Skellefteå i helgen och köpa lite mer delar! (Tack Granadadr!!) Förgasare och elektronisk tändning ska grotta ner mig i det på reservmotorn och sen se ifall tändningen hamnar i bilen eller ej. Perfekt med en förgasare i reserv också så kan jag alltid ha en i bilen
Någon som vet om det här är rätt elschema? Jag tycker det ser ut att kunna stämma lägger upp det här så vet jag vart jag har det
Massakrerade min hand med en roterande stålborste så har legat väldigt nere på att rengöra saker. Motorn är iallafall klar för lack, oljetråget likaså. Fick iallafall två paket från Burtonpower. Passade på nu innan brexit Smått och gott, högtrycksoljepump, packningar och motorstativ
bara en bra sak att veta om kamaxeln När väl motorn sitter i, måste topp eller motor ur för att byta kamaxel. så byt den innan du sätter ihop den. Livslängden kommer inte vara lång på den