Hybrid_ skrev:
Growe skrev:
skulle försöka undvika automat bilar när det är den typen av bilar som ofta gått hårt.. blir lätt väldigt väldigt dyrt om lådan rasar..
Och jag säger tvärtom (Bara för att det är du Growe
).
Det är svårt att misshandla bilen när den är kopplad till en automat. Hela transmissionen är lite mer skyddad jämfört med att tokvarva och flytta foten från kopplingen... Tycker automaterna håller bra i jämförelse.
Däremot ställer jag mig lite tvekande till både MB och Audi. Gamla tyska motorstarka bilar som kräver underhåll.
Anser som Hybrid i båda fallen.
Att automater skulle tåla mer misshandel bevisades då polisen körde Plymout och Dodge.
Även av Torsten Pamps åkeri med Dodge.
Båda "företagens" transmissioner höll bättre med automat än med manuella växellådor.
Speciellt bakaxelväxlarna och kardanaxlarna hade betydligt längre livslängd med automat.
Tyska bilar med stora motorer och högt vridmoment har aldrig kunna mäta sig USA-bilar ur driftsäkerhetssynpunkt.
Kanske beroende på att få USA-bilar har automater.
Och att drivlinorna på tyska bilar från början dimensionerats för motorer med lägre vridmoment.
Medans USA-bilars transmissioner från början dimensionerats för stora motorer.
Minns Pat Moss Karlssons grupp II-trimmade Plymout Barracuda.
Den hade 4-växlad manuell låda.
Där var det slutväxeln som inte höll.
Men en av de fruktansvärdaste/grymmaste bilar jag kört.