Cassius skrev:
16 olika varianter bara för 2.0an i en specifik kaross, eller för "alla" 2.0or?
Är de 16 i en specifik kaross har dom gått "fel väg"
Jag har inte pillat alltför mycket i nyare Audis, jag har dock monterat farthållare i en A3 2001, där var 80% "fördraget" trots att 1.6an knappt såldes med farthållare.
Audi 100 C4 vet jag också av egen erfarenhet att de mesta var "samma", har haft både en fullutrustad 2.8Q -91 och en snik 2.6Q -94.
94an hade kontakter för både AC, elhissar och eltaklucka. Elhissarna och eltakluckans kontakter satt dock under instrumentbrädan så man fick komplettera med kablaget mellan huvudstammen och motorer/brytare. Samma gällde kliman, de fanns möjlighet att koppla på klimans kontakter på huvudstammen, dock inte direkt bakom mittkonsolen utan en bit åt sidan.
Volvo vet jag jobbar så här idag eftersom jag har bekanta som jobbar på med internlogistiken där, huvudstammen är förberedd för de mesta och sen är det förgreningar till tillkommande utrustning. Allt för att minimera artiklarna som ska processas.
Därav antog jag att Audi och VAG också fortsatt på samma spår varpå ett sånt här motorbyte inte behöver vara alltför invecklat om man väljer "rätt" delar
För motorkod BPJ i en C6:a ex.vis (dvs just specifika för C6:an), har du 4 olika grundstammar för motorrummet; 2 för automat vs. manull, 2 för höger samt vänsterstyrt. På detta har du ytterligare 4 revideringar vid diverse chassinummer. Hur mycket det skiljer vid revideringarna, låter jag vara osagt. Det är alltså då för BPJ "standard" 2.0 bensinmotor. Tar du en titt på en 2.0 diesel är det ännu värre. för, 2.0-dieseln finns i sig som ett par varianter, vilket resulterar i tio olika "grundkabelstammar". Så motorrummets kabelstam varierar (inte så förvånande iofs) beroende på specifik motorkod och revidering.
Kabelstammarna för själva motorn BORDE vara den samma, så länge det är samma motorkod och revidering.
Tittar man på en 3.2:a så har den då i sin tur 6 olika grundkabelstammar, specifika för C6:an; höger/vänsterstyrt, manuell/cvt/automat. På detta är där sju (!) olika revideringar vid olika chassinummer.
Det var absolut mer fördraget "förr".
"Idag" (nu har jag inte rivit ner någon flång ny Audi ännu iofs) är det inte så. Som påpekat tidigare; har du ex.vis inte belysningspaketet, så är inget kablage fördraget. Ja, kontrollboxen sitter där och du kan koppla in dig på den, den styr ju annat också, så den kan du inte gärna ta bort.
En så enkel sak som om du har ljusövervakning/lamp"monitor" eller inte, det är olika ljusvred för detta, och tro mig, de är inte i närheten av likadana förutom på framsidan.
Har du inte elhissar bak på en A4 (det var inte standard bak ett bra tag på A4:orna), så nej, det är inte fördraget. Har du inte automatisk avbländbar innerspegel, så nej, det är inte fördraget. Har du inte stereon med sub i bagaget...så nej, inga kablar fördragna. Har du inte nivåsensor för spolarvätskan; nej, inga kablar, och ingen givare på plats. Och så vidare och så vidare.
Nu har jag blandat hej vilt bland årsmodeller och modeller här, men, nej. fördraget är det inte.
Sen kan man då påpeka att både 2.6:an och 2.8:an (C4:orna) har mer grundutrustningn är ex.vis en 2.0:a
Gällande A3:an...ja...du hade INTE sagt det samma om du skulle montera farthållaren på en 97/98. 01:an har egas, därav den enorma förenklingen med att eftermontera farthållare. Eller testa att montera MFSW
Med tanke på mängden bilar VAG trycker ut, så har de nog och antagligen räknat på, och kommit fram till, att "en kabelstam med allt förberett" inte är ekonomiskt försvarbart. Och just därför finns det ju mest troligt också ett "par" grundkabelstammar för bilen.
Sen ska man också komma ihåg, att beroende på land/världsdel, så ÄR vissa saker standard. Belyningspaketet som jag tagit upp, är standard i Sverige, antagligen hela norden. Men då inte i ex.vis Tyskland (eller ja, det var inte det "förr"). Det gör ju också att för det (belysningspaketet) finns (kanske) bara en kabelstam för hela norden/norra europa/osv för en specifik bilmodell.
Sen kan man givetvis fundera på hur det ser ut på andra sidan ex.vis ECU:n: är det "en grundstam" där? Möjligt, så mycket tänker jag inte engagera mig att jag börjar rota i reservdelslistorna