Skulle starta min gamla Peugeot häromdagen efter att den har stått still ca 1.5 vecka och då låter den såhär! Någon som har en tanke kring vad som har hänt och framförallt, vågar man köra med den till t.ex. verkstan? Det har varit minusgrader senaste dygnen så vet inte om det kan bero på det? Bilen är för övrigt servad som den ska, bytt olja osv och den fungerade som sagt bra sist jag körde med den.
Den har gått på tomgång i ca 10-15 min som längst och då har ljudet inte försvunnit, men frågan är om man kanske behöver köra en stund för att det ska försvinna? ?
Den har gått på tomgång i ca 10-15 min som längst och då har ljudet inte försvunnit, men frågan är om man kanske behöver köra en stund för att det ska försvinna? ?
5-10minuter är ju inget.. tycker det låter rätt normalt för en kall motor som stått ett tag.. kanske kan det vara dags för en service men jag personligen tycker inte det knackar så väldigt men samtigt ljud låter aldrig rätt. men lyssnade via mina hörlurar för att få någoelunda ljud iaf..
Jag hade kört vidare och rasar det så rasar det.. för skulle det vara något allvarligt är det endå redan försent.. men jag tror det tystnar när motorn blir varm ibland kan det ta en stund innan det tystnar även när tempmätaren står på normal.. det blir luftfickor i dom hydraliska lyftarna som måste bort. men oavsätt är det totalt ofarligt.. det kan försämra prestandarn lite men oftast är det bara att det låter illa
hittade ett klipp med ett typiskt lagerras på en motor
Ja det låter ju vettigt. Jag känner nog så också, får nog bli en testsväng och hoppas att det försvinner, tack för tipsen!
Inte för att tala skit om din bil. Men är det ett allvarligt fel är det mest troligen endå inte värt att laga det iallfall. Derför skulle jag köra. Hade det varit en dyr bil hade jag varit mer försiktig för att rädda det som kan räddas
Jag hade kört vidare och rasar det så rasar det.. för skulle det vara något allvarligt är det endå redan försent.. men jag tror det tystnar när motorn blir varm ibland kan det ta en stund innan det tystnar även när tempmätaren står på normal.. det blir luftfickor i dom hydraliska lyftarna som måste bort. men oavsätt är det totalt ofarligt.. det kan försämra prestandarn lite men oftast är det bara att det låter illa
hittade ett klipp med ett typiskt lagerras på en motor
Jag hade kört vidare och rasar det så rasar det.. för skulle det vara något allvarligt är det endå redan försent.. men jag tror det tystnar när motorn blir varm ibland kan det ta en stund innan det tystnar även när tempmätaren står på normal.. det blir luftfickor i dom hydraliska lyftarna som måste bort. men oavsätt är det totalt ofarligt.. det kan försämra prestandarn lite men oftast är det bara att det låter illa
hittade ett klipp med ett typiskt lagerras på en motor
Det var nog ca 6 minus grader tror jag, och det hade nog varit det i några dygn innan. Ska köra en testsväng imorgon så får det bära eller brista Tack för tipsen så länge.
Senast redigerat av Conny1981 (för 20 timmar sedan)
Det var nog ca 6 minus grader tror jag, och det hade nog varit det i några dygn innan. Ska köra en testsväng imorgon så får det bära eller brista Tack för tipsen så länge.
ja det är nog det enda och göra.. tyvärr är dom ju inte speciellt dyra att ersätta med en likdan så inte värt att åka till verkstaden om det kostar mer än bilen är värd.. och det gör det direkt när det är ett motorproblem och framför allt om man inte besitter dom kunskaperna själv..