fordsson skrev:
it_mutt skrev:
fordsson skrev:
Som jag skrev var det ett exempel på hur världen ser på elbilar. jag ville inte enbart poängtera den svenska marknaden då bilindustrin är såpass stor att radikala ändringar i fordonsutbudet hos ett visst företag inte bara kan anpassa sig efter ett land.
Dvs att om sverige skall klara att bara köpa elbilar måste oxå marknaden vara anpassad för det. Ska marknaden ha möjlighet att tillverka ett lika stort modellutbud som idag ( då konsumenterna vill ha det) fast med bara eldrift måste de likaså gå att köpa i andra länder för att göra det lönsamt. om inte andra länderr hakar på blir det omöjligt för biltillverkarna att vara lönsamma.
Och då kan vi ta tyskland som exempel igen. Ska bilarna finnas här måste de gå att sälja i tyskland.
Glöm ej, klimatet är ett problem för världen, inte nationen. Gemensamma lösningar krävs för gemensamma resultat.
Du menar att det räcker inte att världens största (sett till bilar på marknaden) ställer om till el? Dvs VAG?
Eller du menar att VAG och Audi tagit fram sina bilar för att "Sverige ville det" eller för att de anser att det finns en marknad för det? Att vag plockat fram sin plattform, inte för att det finns underlag för det och man tror på det, utan för att Sverige, vilket ingen visste då, skulle förbjuda nybilsförsäljning av bilar med förbränningsmotorer om 11 år.
Kia, Tesla, Nissan, Toyota, Volvo, BMW osv....också HELT snett på det...det verkar ju inte finnas en marknad för det....elleeeeeeeeeeer?!
Finns det en marknad för 100% eldrift? Nej inte nu, och förmodligen inte om 11 år heller. Visst det kommer öka drastitskt de närmsta åren men alla vill inte köpa elbil.
Men att tysklands el kommer från olja, gas, brun och stenkol till ca 80 menar du är superbra för klimatet??
Man måste ju förstå att elbilarna måste få sin energi från någonting. de körs inte bara på magi som vissa verkar tro...
Fast...vad har, IGEN, tysklands energi med Sveriges eventuellt kommande förbud att göra?! Vad i helv...
Vad handlar tråden om? Jo, det eventuella förbud som kommer inträda i Sverige om 11 år mot nyförsäljning av bilar med förbränningsmotorer. Vi gick från det till Tysklands energipolitik...hur? Och det blev relevant på vilket vis? Hur fick du det till att jag menade att gas och kolkraft skulle vara bra? Har jag någonstans påtalat det? Har jag ens indikerat att jag är intresserad av att diskutera Tysklands energipolitik?
Men för all del; Tyskland slår gång på gång på gång på gång rekord för förnybar energi. 33% är förnybar energi i Tyskland. Inte 20% som du påstår. Och utvecklingen fortsätter. Vindkraft är näst största energikällan just nu. Eller nu, för ett år sedan.
Så, är du nöjd nu när jag diskuterat Tysklands energipolitik lite? Till vad det nu var för nytta....
candyweiss skrev:
it_mutt skrev:
fordsson skrev:
Som jag skrev var det ett exempel på hur världen ser på elbilar. jag ville inte enbart poängtera den svenska marknaden då bilindustrin är såpass stor att radikala ändringar i fordonsutbudet hos ett visst företag inte bara kan anpassa sig efter ett land.
Dvs att om sverige skall klara att bara köpa elbilar måste oxå marknaden vara anpassad för det. Ska marknaden ha möjlighet att tillverka ett lika stort modellutbud som idag ( då konsumenterna vill ha det) fast med bara eldrift måste de likaså gå att köpa i andra länder för att göra det lönsamt. om inte andra länderr hakar på blir det omöjligt för biltillverkarna att vara lönsamma.
Och då kan vi ta tyskland som exempel igen. Ska bilarna finnas här måste de gå att sälja i tyskland.
Glöm ej, klimatet är ett problem för världen, inte nationen. Gemensamma lösningar krävs för gemensamma resultat.
Du menar att det räcker inte att världens största (sett till bilar på marknaden) ställer om till el? Dvs VAG?
Eller du menar att VAG och Audi tagit fram sina bilar för att "Sverige ville det" eller för att de anser att det finns en marknad för det? Att vag plockat fram sin plattform, inte för att det finns underlag för det och man tror på det, utan för att Sverige, vilket ingen visste då, skulle förbjuda nybilsförsäljning av bilar med förbränningsmotorer om 11 år.
Kia, Tesla, Nissan, Toyota, Volvo, BMW osv....också HELT snett på det...det verkar ju inte finnas en marknad för det....elleeeeeeeeeeer?!
Tror du att biltillverkarna tänker på miljön, nej precis, de tänker VINST.
Så...då kan vi konstatera att de biltillverkarna som satsar på el INTE tycker det finns en marknad för det...eller?
Det är ju det jag säger!
OM det inte fanns en marknad för ELkärror, så hade inte biltillverkarna börjat ställa om för det. Jag har ingenstans hävdat att de gör det för miljön, utan för att de anser att det finns en marknad för det. Vilket var vad fordsson ansåg att det tydligen inte gjorde...(klart det gör) och att biltillverkarna INTE kommer ställa om till el för att Sverige ska, eventuellt, införa ett förbud. Nej. Givetvis kommer inte biltillverkarna göra det för att Sverige inför ett förbud, utan för att det finns en marknad för det. Det klarar väl vilken idiot som helst att lista ut med röven och en krita (ingen behöver ta åt sig).