3451
Sök

"Förbud sälja nya diesel/bensin bilar år 2030"

Forummoderator
9 299 Inlägg
29 januari 2019
#41
Hybrid_ skrev:
fordsson skrev:
Ingen idé att oroa sig!
De lagförslagen är bara dumma teorier vad miljösocialistmuppar tror är möjligt. de har inte tillräckligt koll på marknaden samt tekniken för att inse vad som är bra/dåligt.

För det första är elbilar hypade nåt fruktansvärt då de inte alls är i närheten av att vara så miljövänliga som de påstås vara. Vissa studier tyder på att ett batteri kräver lika mycket energi att producera som en dieselbil släpper ut under en hel livslängd.
Batteriet måste laddas såklart och var kommer kraften ifrån? Laddar man den med 100% förnybart blir såklart körningen nästintill 100%  utsläppsfri.
Beroende på land kommer elen från div olika källor.  tex tyskland som har enormt mycket kolkraftverk. Tror ni elen som kommer ifrån dessa kraftverk är miljövänlig?
Och vi kommer aldrig att klara 100% förnybar el inom många år då dessa källor inte alltid kan ge ström.

För att det SKA kunna bli riktigt Miljövänligt att köra elbil måste batterierna bli betydligt enklare och miljöbilliga att producera. Samt att elen måste komma från förnybara källor.

Och att bygga ut elkraftverk för att tillgodose en ny vagnsflotta av bara elbilar på bara 11 år är nästintill orimligt.

detta är nog främst ett spel för galleriet så att Sverige kan klappa sig för bröstet

Har inget emot elbilar, men att håsa upp en marknad på detta viset gillar jag ej!

Ser fram emot källa på det!

Står ju överallt på internet att det är så. Sett det på Facebook också. Sedan var det en gubbe på Ica som muttrade om det när jag köpte aluminiumfolie.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

170 Inlägg
29 januari 2019
#42
Hybrid_ skrev:
fordsson skrev:
Ingen idé att oroa sig!
De lagförslagen är bara dumma teorier vad miljösocialistmuppar tror är möjligt. de har inte tillräckligt koll på marknaden samt tekniken för att inse vad som är bra/dåligt.

För det första är elbilar hypade nåt fruktansvärt då de inte alls är i närheten av att vara så miljövänliga som de påstås vara. Vissa studier tyder på att ett batteri kräver lika mycket energi att producera som en dieselbil släpper ut under en hel livslängd.
Batteriet måste laddas såklart och var kommer kraften ifrån? Laddar man den med 100% förnybart blir såklart körningen nästintill 100%  utsläppsfri.
Beroende på land kommer elen från div olika källor.  tex tyskland som har enormt mycket kolkraftverk. Tror ni elen som kommer ifrån dessa kraftverk är miljövänlig?
Och vi kommer aldrig att klara 100% förnybar el inom många år då dessa källor inte alltid kan ge ström.

För att det SKA kunna bli riktigt Miljövänligt att köra elbil måste batterierna bli betydligt enklare och miljöbilliga att producera. Samt att elen måste komma från förnybara källor.

Och att bygga ut elkraftverk för att tillgodose en ny vagnsflotta av bara elbilar på bara 11 år är nästintill orimligt.

detta är nog främst ett spel för galleriet så att Sverige kan klappa sig för bröstet

Har inget emot elbilar, men att håsa upp en marknad på detta viset gillar jag ej!

Ser fram emot källa på det!

Vad man definierar av livslängd beror såklart på. Och just livslängd kanske var att ta i. Men denna källan från teknikens värld borde nog kunna vara något sånär tillförlitlig smile https://teknikensvarld.se/elbilars-batt … gt-481493/
enligt denna studie motsvarar utsläppet av att tillverka ett 100kwh batteri ca 15-20000 mil med en snål mercedes diesel.
Dessa mil tycker jag är tillräckligt för att underbygga mitt argument.

Eller att du tex kan köra en Mercedes AMG E63S mellan 7-10000 mil för att släppa ut som ett teslabatteri. det sätter ju lite perspektiv på saker och ting.
Senast redigerat av fordsson (29 januari 2019)


Forummoderator
18 011 Inlägg
29 januari 2019
#43
caromania skrev:
Hybrid_ skrev:
fordsson skrev:
Ingen idé att oroa sig!
De lagförslagen är bara dumma teorier vad miljösocialistmuppar tror är möjligt. de har inte tillräckligt koll på marknaden samt tekniken för att inse vad som är bra/dåligt.

För det första är elbilar hypade nåt fruktansvärt då de inte alls är i närheten av att vara så miljövänliga som de påstås vara. Vissa studier tyder på att ett batteri kräver lika mycket energi att producera som en dieselbil släpper ut under en hel livslängd.
Batteriet måste laddas såklart och var kommer kraften ifrån? Laddar man den med 100% förnybart blir såklart körningen nästintill 100%  utsläppsfri.
Beroende på land kommer elen från div olika källor.  tex tyskland som har enormt mycket kolkraftverk. Tror ni elen som kommer ifrån dessa kraftverk är miljövänlig?
Och vi kommer aldrig att klara 100% förnybar el inom många år då dessa källor inte alltid kan ge ström.

För att det SKA kunna bli riktigt Miljövänligt att köra elbil måste batterierna bli betydligt enklare och miljöbilliga att producera. Samt att elen måste komma från förnybara källor.

Och att bygga ut elkraftverk för att tillgodose en ny vagnsflotta av bara elbilar på bara 11 år är nästintill orimligt.

detta är nog främst ett spel för galleriet så att Sverige kan klappa sig för bröstet

Har inget emot elbilar, men att håsa upp en marknad på detta viset gillar jag ej!

Ser fram emot källa på det!

Står ju överallt på internet att det är så. Sett det på Facebook också. Sedan var det en gubbe på Ica som muttrade om det när jag köpte aluminiumfolie.

Det där med "Elkraftverken" var extra roligt big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 011 Inlägg
29 januari 2019
#44
fordsson skrev:
Hybrid_ skrev:
fordsson skrev:
Ingen idé att oroa sig!
De lagförslagen är bara dumma teorier vad miljösocialistmuppar tror är möjligt. de har inte tillräckligt koll på marknaden samt tekniken för att inse vad som är bra/dåligt.

För det första är elbilar hypade nåt fruktansvärt då de inte alls är i närheten av att vara så miljövänliga som de påstås vara. Vissa studier tyder på att ett batteri kräver lika mycket energi att producera som en dieselbil släpper ut under en hel livslängd.
Batteriet måste laddas såklart och var kommer kraften ifrån? Laddar man den med 100% förnybart blir såklart körningen nästintill 100%  utsläppsfri.
Beroende på land kommer elen från div olika källor.  tex tyskland som har enormt mycket kolkraftverk. Tror ni elen som kommer ifrån dessa kraftverk är miljövänlig?
Och vi kommer aldrig att klara 100% förnybar el inom många år då dessa källor inte alltid kan ge ström.

För att det SKA kunna bli riktigt Miljövänligt att köra elbil måste batterierna bli betydligt enklare och miljöbilliga att producera. Samt att elen måste komma från förnybara källor.

Och att bygga ut elkraftverk för att tillgodose en ny vagnsflotta av bara elbilar på bara 11 år är nästintill orimligt.

detta är nog främst ett spel för galleriet så att Sverige kan klappa sig för bröstet

Har inget emot elbilar, men att håsa upp en marknad på detta viset gillar jag ej!

Ser fram emot källa på det!

Vad man definierar av livslängd beror såklart på. Och just livslängd kanske var att ta i. Men denna källan från teknikens värld borde nog kunna vara något sånär tillförlitlig smile https://teknikensvarld.se/elbilars-batt … gt-481493/
enligt denna studie motsvarar utsläppet av att tillverka ett 100kwh batteri ca 15-20000 mil med en snål mercedes diesel.
Dessa mil tycker jag är tillräckligt för att underbygga mitt argument.

Eller att du tex kan köra en Mercedes AMG E63S mellan 7-10000 mil för att släppa ut som ett teslabatteri. det sätter ju lite perspektiv på saker och ting.

Hahaha!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
9 299 Inlägg
29 januari 2019
#45
Hybrid_ skrev:
fordsson skrev:
Hybrid_ skrev:
Ser fram emot källa på det!

Vad man definierar av livslängd beror såklart på. Och just livslängd kanske var att ta i. Men denna källan från teknikens värld borde nog kunna vara något sånär tillförlitlig smile https://teknikensvarld.se/elbilars-batt … gt-481493/
enligt denna studie motsvarar utsläppet av att tillverka ett 100kwh batteri ca 15-20000 mil med en snål mercedes diesel.
Dessa mil tycker jag är tillräckligt för att underbygga mitt argument.

Eller att du tex kan köra en Mercedes AMG E63S mellan 7-10000 mil för att släppa ut som ett teslabatteri. det sätter ju lite perspektiv på saker och ting.

Hahaha!

https://www.mestmotor.se/recharge/artik … onkurrera/

Det är inget snack om saken. Du har blivit lurad om du tror att det är bättre att åka fossil-bil. Så enkelt är det. Acceptera.
Edit: borde inte citerat Hybrids inlägg utan fordsson. Surriee
Senast redigerat av caromania (29 januari 2019)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

170 Inlägg
30 januari 2019
#46
caromania skrev:
Hybrid_ skrev:
fordsson skrev:

Vad man definierar av livslängd beror såklart på. Och just livslängd kanske var att ta i. Men denna källan från teknikens värld borde nog kunna vara något sånär tillförlitlig smile https://teknikensvarld.se/elbilars-batt … gt-481493/
enligt denna studie motsvarar utsläppet av att tillverka ett 100kwh batteri ca 15-20000 mil med en snål mercedes diesel.
Dessa mil tycker jag är tillräckligt för att underbygga mitt argument.

Eller att du tex kan köra en Mercedes AMG E63S mellan 7-10000 mil för att släppa ut som ett teslabatteri. det sätter ju lite perspektiv på saker och ting.

Hahaha!

https://www.mestmotor.se/recharge/artik … onkurrera/

Det är inget snack om saken. Du har blivit lurad om du tror att det är bättre att åka fossil-bil. Så enkelt är det. Acceptera.
Edit: borde inte citerat Hybrids inlägg utan fordsson. Surriee

Att det är bättre att åka fossilbil var aldrig det jag menade, men man ska se saker från olika perspektiv och inte bara ett. Ni får jättegärna tycka och tro att elbilen är underbar för miljön och skita i att granska.
Elbilen är inte alls lika bra som man får det att låta. sen finns det ju andra aspekter på det oxå, tex vem som gräver upp all cobalt till batterierna.
Elbilar gentemot fossilbilar har sina för och nackdelar, men än sålänge håller jag på förbränningsbilar med förnybart bränsle.


Avstängd
10 388 Inlägg
30 januari 2019
#47
fordsson skrev:
Som jag skrev var det ett exempel på hur världen ser på elbilar. jag ville inte enbart poängtera den svenska marknaden då bilindustrin är såpass stor att radikala ändringar i fordonsutbudet hos ett visst företag inte bara kan anpassa sig efter ett land.
Dvs att om sverige skall klara att bara köpa elbilar måste oxå marknaden vara anpassad för det. Ska marknaden ha möjlighet att tillverka ett lika stort modellutbud som idag ( då konsumenterna vill ha det) fast med bara eldrift måste de likaså gå att köpa i andra länder för att göra det lönsamt. om inte andra länderr hakar på blir det omöjligt för biltillverkarna att vara lönsamma.
Och då kan vi ta tyskland som exempel igen.  Ska bilarna finnas här måste de gå att sälja i tyskland.
Glöm ej, klimatet är ett problem för världen, inte nationen. Gemensamma lösningar krävs för gemensamma resultat.

Du menar att det räcker inte att världens största (sett till bilar på marknaden) ställer om till el? Dvs VAG?

Eller du menar att VAG och Audi tagit fram sina bilar för att "Sverige ville det" eller för att de anser att det finns en marknad för det? Att vag plockat fram sin plattform, inte för att det finns underlag för det och man tror på det, utan för att Sverige, vilket ingen visste då, skulle förbjuda nybilsförsäljning av bilar med förbränningsmotorer om 11 år.

Kia, Tesla, Nissan, Toyota, Volvo, BMW osv....också HELT snett på det...det verkar ju inte finnas en marknad för det....elleeeeeeeeeeer?!

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

170 Inlägg
30 januari 2019
#48
it_mutt skrev:
fordsson skrev:
Som jag skrev var det ett exempel på hur världen ser på elbilar. jag ville inte enbart poängtera den svenska marknaden då bilindustrin är såpass stor att radikala ändringar i fordonsutbudet hos ett visst företag inte bara kan anpassa sig efter ett land.
Dvs att om sverige skall klara att bara köpa elbilar måste oxå marknaden vara anpassad för det. Ska marknaden ha möjlighet att tillverka ett lika stort modellutbud som idag ( då konsumenterna vill ha det) fast med bara eldrift måste de likaså gå att köpa i andra länder för att göra det lönsamt. om inte andra länderr hakar på blir det omöjligt för biltillverkarna att vara lönsamma.
Och då kan vi ta tyskland som exempel igen.  Ska bilarna finnas här måste de gå att sälja i tyskland.
Glöm ej, klimatet är ett problem för världen, inte nationen. Gemensamma lösningar krävs för gemensamma resultat.

Du menar att det räcker inte att världens största (sett till bilar på marknaden) ställer om till el? Dvs VAG?

Eller du menar att VAG och Audi tagit fram sina bilar för att "Sverige ville det" eller för att de anser att det finns en marknad för det? Att vag plockat fram sin plattform, inte för att det finns underlag för det och man tror på det, utan för att Sverige, vilket ingen visste då, skulle förbjuda nybilsförsäljning av bilar med förbränningsmotorer om 11 år.

Kia, Tesla, Nissan, Toyota, Volvo, BMW osv....också HELT snett på det...det verkar ju inte finnas en marknad för det....elleeeeeeeeeeer?!

Finns det en marknad för 100% eldrift?  Nej inte nu, och förmodligen inte om 11 år heller. Visst det kommer öka drastitskt de närmsta åren men alla vill inte köpa elbil.
Men att tysklands el kommer från olja, gas, brun och stenkol till ca 80 menar du är superbra för klimatet??
Man måste ju förstå att elbilarna måste få sin energi från någonting. de körs inte bara på magi som vissa verkar tro...


340 Inlägg
30 januari 2019
#49
Nu var det väl bara några dagar sedan en forskare uttalade sig på nyheterna kring att man behöver kombinera el och förbränningsbilar med biodrivmedel för att nå klimatmålen mest effektivt. Han pratade kring att nuvarande batteriteknik inte skulle vara gångbar när så många batterier behövdes. Mineraler mm skulle bli en bristvara. Han uppskattade att vi hade ca 10år på oss att hitta en bättre teknik.

Ingen foliehatt här, tror absolut att elbilar är en betydande, kanske kraftigt övervägande del av framtiden. Däremot kan det vara så att biodrivmedel är en viktigare parameter i klimatarbetet än vad en del vill tro, framför allt de närmaste 10-20åren.

Sen är batteritillverkningen ett problem ur hållbarhetssynpunkt. Därför lade ju Tesla deras stora batterifabrik i öknen för att kunna komma runt det i möjligaste mån.

Även om inte Elon Musk har svaren på alla frågor, är han helt klart en av de som påverkat opinionen mest när det gäller elbilars attraktionskraft.

170 Inlägg
30 januari 2019
#50
Slim skrev:
Nu var det väl bara några dagar sedan en forskare uttalade sig på nyheterna kring att man behöver kombinera el och förbränningsbilar med biodrivmedel för att nå klimatmålen mest effektivt. Han pratade kring att nuvarande batteriteknik inte skulle vara gångbar när så många batterier behövdes. Mineraler mm skulle bli en bristvara. Han uppskattade att vi hade ca 10år på oss att hitta en bättre teknik.

Ingen foliehatt här, tror absolut att elbilar är en betydande, kanske kraftigt övervägande del av framtiden. Däremot kan det vara så att biodrivmedel är en viktigare parameter i klimatarbetet än vad en del vill tro, framför allt de närmaste 10-20åren.

Sen är batteritillverkningen ett problem ur hållbarhetssynpunkt. Därför lade ju Tesla deras stora batterifabrik i öknen för att kunna komma runt det i möjligaste mån.

Även om inte Elon Musk har svaren på alla frågor, är han helt klart en av de som påverkat opinionen mest när det gäller elbilars attraktionskraft.

Håller fullständigt med!


987 Inlägg
30 januari 2019
#51
it_mutt skrev:
fordsson skrev:
Som jag skrev var det ett exempel på hur världen ser på elbilar. jag ville inte enbart poängtera den svenska marknaden då bilindustrin är såpass stor att radikala ändringar i fordonsutbudet hos ett visst företag inte bara kan anpassa sig efter ett land.
Dvs att om sverige skall klara att bara köpa elbilar måste oxå marknaden vara anpassad för det. Ska marknaden ha möjlighet att tillverka ett lika stort modellutbud som idag ( då konsumenterna vill ha det) fast med bara eldrift måste de likaså gå att köpa i andra länder för att göra det lönsamt. om inte andra länderr hakar på blir det omöjligt för biltillverkarna att vara lönsamma.
Och då kan vi ta tyskland som exempel igen.  Ska bilarna finnas här måste de gå att sälja i tyskland.
Glöm ej, klimatet är ett problem för världen, inte nationen. Gemensamma lösningar krävs för gemensamma resultat.

Du menar att det räcker inte att världens största (sett till bilar på marknaden) ställer om till el? Dvs VAG?

Eller du menar att VAG och Audi tagit fram sina bilar för att "Sverige ville det" eller för att de anser att det finns en marknad för det? Att vag plockat fram sin plattform, inte för att det finns underlag för det och man tror på det, utan för att Sverige, vilket ingen visste då, skulle förbjuda nybilsförsäljning av bilar med förbränningsmotorer om 11 år.

Kia, Tesla, Nissan, Toyota, Volvo, BMW osv....också HELT snett på det...det verkar ju inte finnas en marknad för det....elleeeeeeeeeeer?!

Tror du att biltillverkarna tänker på miljön, nej precis, de tänker VINST.

VAG har världens bästa bilar.

Avstängd
10 388 Inlägg
30 januari 2019
#52
fordsson skrev:
it_mutt skrev:
fordsson skrev:
Som jag skrev var det ett exempel på hur världen ser på elbilar. jag ville inte enbart poängtera den svenska marknaden då bilindustrin är såpass stor att radikala ändringar i fordonsutbudet hos ett visst företag inte bara kan anpassa sig efter ett land.
Dvs att om sverige skall klara att bara köpa elbilar måste oxå marknaden vara anpassad för det. Ska marknaden ha möjlighet att tillverka ett lika stort modellutbud som idag ( då konsumenterna vill ha det) fast med bara eldrift måste de likaså gå att köpa i andra länder för att göra det lönsamt. om inte andra länderr hakar på blir det omöjligt för biltillverkarna att vara lönsamma.
Och då kan vi ta tyskland som exempel igen.  Ska bilarna finnas här måste de gå att sälja i tyskland.
Glöm ej, klimatet är ett problem för världen, inte nationen. Gemensamma lösningar krävs för gemensamma resultat.

Du menar att det räcker inte att världens största (sett till bilar på marknaden) ställer om till el? Dvs VAG?

Eller du menar att VAG och Audi tagit fram sina bilar för att "Sverige ville det" eller för att de anser att det finns en marknad för det? Att vag plockat fram sin plattform, inte för att det finns underlag för det och man tror på det, utan för att Sverige, vilket ingen visste då, skulle förbjuda nybilsförsäljning av bilar med förbränningsmotorer om 11 år.

Kia, Tesla, Nissan, Toyota, Volvo, BMW osv....också HELT snett på det...det verkar ju inte finnas en marknad för det....elleeeeeeeeeeer?!

Finns det en marknad för 100% eldrift?  Nej inte nu, och förmodligen inte om 11 år heller. Visst det kommer öka drastitskt de närmsta åren men alla vill inte köpa elbil.
Men att tysklands el kommer från olja, gas, brun och stenkol till ca 80 menar du är superbra för klimatet??
Man måste ju förstå att elbilarna måste få sin energi från någonting. de körs inte bara på magi som vissa verkar tro...

Fast...vad har, IGEN, tysklands energi med Sveriges eventuellt kommande förbud att göra?! Vad i helv...

Vad handlar tråden om? Jo, det eventuella förbud som kommer inträda i Sverige om 11 år mot nyförsäljning av bilar med förbränningsmotorer. Vi gick från det till Tysklands energipolitik...hur? Och det blev relevant på vilket vis? Hur fick du det till att jag menade att gas och kolkraft skulle vara bra? Har jag någonstans påtalat det? Har jag ens indikerat att jag är intresserad av att diskutera Tysklands energipolitik?

Men för all del; Tyskland slår gång på gång på gång på gång rekord för förnybar energi. 33% är förnybar energi i Tyskland. Inte 20% som du påstår. Och utvecklingen fortsätter. Vindkraft är näst största energikällan just nu. Eller nu, för ett år sedan.

Så, är du nöjd nu när jag diskuterat Tysklands energipolitik lite? Till vad det nu var för nytta....


candyweiss skrev:
it_mutt skrev:
fordsson skrev:
Som jag skrev var det ett exempel på hur världen ser på elbilar. jag ville inte enbart poängtera den svenska marknaden då bilindustrin är såpass stor att radikala ändringar i fordonsutbudet hos ett visst företag inte bara kan anpassa sig efter ett land.
Dvs att om sverige skall klara att bara köpa elbilar måste oxå marknaden vara anpassad för det. Ska marknaden ha möjlighet att tillverka ett lika stort modellutbud som idag ( då konsumenterna vill ha det) fast med bara eldrift måste de likaså gå att köpa i andra länder för att göra det lönsamt. om inte andra länderr hakar på blir det omöjligt för biltillverkarna att vara lönsamma.
Och då kan vi ta tyskland som exempel igen.  Ska bilarna finnas här måste de gå att sälja i tyskland.
Glöm ej, klimatet är ett problem för världen, inte nationen. Gemensamma lösningar krävs för gemensamma resultat.

Du menar att det räcker inte att världens största (sett till bilar på marknaden) ställer om till el? Dvs VAG?

Eller du menar att VAG och Audi tagit fram sina bilar för att "Sverige ville det" eller för att de anser att det finns en marknad för det? Att vag plockat fram sin plattform, inte för att det finns underlag för det och man tror på det, utan för att Sverige, vilket ingen visste då, skulle förbjuda nybilsförsäljning av bilar med förbränningsmotorer om 11 år.

Kia, Tesla, Nissan, Toyota, Volvo, BMW osv....också HELT snett på det...det verkar ju inte finnas en marknad för det....elleeeeeeeeeeer?!

Tror du att biltillverkarna tänker på miljön, nej precis, de tänker VINST.

Så...då kan vi konstatera att de biltillverkarna som satsar på el INTE tycker det finns en marknad för det...eller?

Det är ju det jag säger!

OM det inte fanns en marknad för ELkärror, så hade inte biltillverkarna börjat ställa om för det. Jag har ingenstans hävdat att de gör det för miljön, utan för att de anser att det finns en marknad för det. Vilket var vad fordsson ansåg att det tydligen inte gjorde...(klart det gör) och att biltillverkarna INTE kommer ställa om till el för att Sverige ska, eventuellt, införa ett förbud. Nej. Givetvis kommer inte biltillverkarna göra det för att Sverige inför ett förbud, utan för att det finns en marknad för det. Det klarar väl vilken idiot som helst att lista ut med röven och en krita (ingen behöver ta åt sig).
Senast redigerat av it_mutt (30 januari 2019)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Forummoderator
9 299 Inlägg
30 januari 2019
#53
Dessutom:
”De fyra partierna som enats om avtalet är långt ifrån ensamma i Europa om att sätta 2030 som slutpunkt för klassiska förbränningsmotorer. I bland annat Danmark, Tyskland, Nederländerna och Norge pratar regeringarna om förbud och i vissa fall, till exempel Norge, är slutåret redan 2025.”

https://www.svd.se/fragetecken-kring-sv … orbud-2030

Men det har väl redan nämnts i tråden.

*Sverige är alltså inte först.
*Sverige är alltså inte ensamma.

Edit: och angående det infantila argument att nuvarande batteriteknik är så krävande för miljön och människor vad gäller själva brytningen, olja/bensin/diesel kommer alltså inte ur en kran på bensinmacken. Känner mig nödgad att påpeka det...
Senast redigerat av caromania (30 januari 2019)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

4 150 Inlägg
30 januari 2019
#54
fordsson skrev:
Finns det en marknad för 100% eldrift?  Nej inte nu, och förmodligen inte om 11 år heller. Visst det kommer öka drastitskt de närmsta åren men alla vill inte köpa elbil.
Men att tysklands el kommer från olja, gas, brun och stenkol till ca 80 menar du är superbra för klimatet??
Man måste ju förstå att elbilarna måste få sin energi från någonting. de körs inte bara på magi som vissa verkar tro...

Vem vill inte köpa elbil? Givetvis finns det någon % som är undantag, men alla som kör runt med en liten 2l diesel gör väll det för att det är billigt, inte för att man älskar förbränningsmotorer.

Varför skulle man inte vilja ha ELbil när dem är så överlägsna förbränningsmotorer på allt utom ljudet typ?
(Ja jag vet att dem inte är bra runt Nürburgring, det är inte en V70 heller)

För ren vardagskörning ser jag inte varför man skulle vilja ha något annat än EL.

Själv ser jag riktigt fram emot att dem stora amerikanerna skall vakna upp och bygga fullsize ELpickuper.
Har kommit lite intressanta grejer som snart kommer ut på marknaden men inget från dem stora tillverkarna ännu.


987 Inlägg
30 januari 2019
#55
Det absolut största problemet måste väl vara, var ska alla ladda som vill köpa elbil?

VAG har världens bästa bilar.

3 373 Inlägg
30 januari 2019
Trådstartare
#56
zemet skrev:
fordsson skrev:
Finns det en marknad för 100% eldrift?  Nej inte nu, och förmodligen inte om 11 år heller. Visst det kommer öka drastitskt de närmsta åren men alla vill inte köpa elbil.
Men att tysklands el kommer från olja, gas, brun och stenkol till ca 80 menar du är superbra för klimatet??
Man måste ju förstå att elbilarna måste få sin energi från någonting. de körs inte bara på magi som vissa verkar tro...

Vem vill inte köpa elbil? Givetvis finns det någon % som är undantag, men alla som kör runt med en liten 2l diesel gör väll det för att det är billigt, inte för att man älskar förbränningsmotorer.

Varför skulle man inte vilja ha ELbil när dem är så överlägsna förbränningsmotorer på allt utom ljudet typ?
(Ja jag vet att dem inte är bra runt Nürburgring, det är inte en V70 heller)

För ren vardagskörning ser jag inte varför man skulle vilja ha något annat än EL.

Själv ser jag riktigt fram emot att dem stora amerikanerna skall vakna upp och bygga fullsize ELpickuper.
Har kommit lite intressanta grejer som snart kommer ut på marknaden men inget från dem stora tillverkarna ännu.

Fullsize el pickup vore något😁!


3 373 Inlägg
30 januari 2019
Trådstartare
#57
Kanske det finns/ kommer i framtiden att man kan köpa ett mindre släp som inne håller extrabatterier för längre resor utan att behöva stanna och ladda.

Eller om man ska lasta mer, utag för elverktyg mm..


3 373 Inlägg
30 januari 2019
Trådstartare
#58
candyweiss skrev:
Det absolut största problemet måste väl vara, var ska alla ladda som vill köpa elbil?

Exakt kommer behövas många.. och idag är det problem få tillgång att koppla motorvärmare haha.


340 Inlägg
30 januari 2019
#59
caromania skrev:
Angående det infantila argument att nuvarande batteriteknik är så krävande för miljön och människor vad gäller själva brytningen, olja/bensin/diesel kommer alltså inte ur en kran på bensinmacken. Känner mig nödgad att påpeka det...

Nu var ju det här en forskare inom området, så att kalla det infantilt bygger på att du är mer påläst än forskarkåren antar jag? Miljöpåverkan gällde dessutom tillverkningen som helhet och mineralargumentet gällde tillgången på dessa.

Givetvis finns det enorma problem med fossil teknik hela vägen från borrhålet till bilens tank, det säger jag inget om. Det enda jag ville få fram är att man behöver titta brett på miljöproblematiken.
Jag vet inte vad som ger bäst utfall för miljön och därför litar jag mer på de som forskar inom området. De har sannolikt olika åsikter och det är inte ens säkert att forskaren på nyheterna är den som har rätt. Infantilt är det dock inte att prata kring de problem som faktiskt finns med eldrift.

340 Inlägg
30 januari 2019
#60
Eldrift är häftigt och den som har sett moderna modellflygplan, drönare mm som drivs på el fattar snabbt att det hänt en hel del sedan borstmotorn i mekanosatsen.

Det är kul att läsa exempel på hur man kan dra nytta av eltekniken som exvis släpkärror med egen drift, kraftuttag mm. Tänk på alla portabla elverk som kan ersättas med powerbanks(vid kortare drift).

Jag hoppas att man löser de problem som hindrar och tittar man på hur snabbt utvecklingen går, kommer det hända mycket roligt innan 2030 kommer:)


Sök