4 februari 2019
Trådstartare
Hej!
Jag köpte en fullservad Ford S-max från 2011 av en bilhandlare för 8 månader sedan för 84000 kr. Vid köpetillfället sa säljaren att den inbyggda parkeringsvärmaren fungerade - men av naturliga skäl kunde vi inte testa den ordentligt. När det blev vinter upptäckte vi att parkeringsvärmaren inte fungerade.
Vi tog då bilen till Ford-verkstad som upptäckte att anledningen var att det fanns motorolja i kylvätskebehållaren och att denna spridit sig i systemet, bl.a. till parkeringsvärmaren. Killen på verkstaden tog en sticka och satte ner i kylvätskebehållaren och den blev helt kletig av oljan. Verkstaden har inte gjort någon omfattande undersökning av bilen, utan har endast konstaterat olja i kylvätskebehållaren.
Verkstaden tog riktigt lång tid på sig att ge oss pris på vad lagning skulle kosta. Men i mitten på januari kom de loss på ett pris: 90000 kr. Detta var mer än vad vi gav för Forden. I verkstadens pris ingår byte av hela motorn, ny parkeringsvärmare m.m. m.m. De säger också att ytterligare kostnader kan tillkomma.
Det är oklart varför det är motorolja i kylvätskebehållaren och när den hamnat där. Vi har gått igenom serviceprotokollen och hittar ingen indikation på att något skulle varit fel. Jag har t.o.m. ringt och pratat med märkersversktaden som gjort senaste servicen (i augusti 2017) - och de säger att de skulle märkt om det funnits motorolja i kylvätskebehållaren.
Säljaren säger nu till oss att de kan ta tillbaka Forden och ge oss pengarna tillbaka. De säger dessutom att verkstadens pris är orimligt och att de kan laga Forden själva till betydligt lägre pris. Men att de vill ge oss en snabb lösning, och det är därför de erbjuder oss pengarna tillbaka.
Jag har spanat på blocket senaste veckan och hittar inte någon motsvarande S-max till samma pris (vår har panoramatak, läderklädsel m.m.). Så lämnar vi tillbaka Forden till säljaren så kommer vi bli utan bil under en period - vi har inte råd att lägga ut mer på bil just nu.
Jag har pratat med konsumentvägledare - de säger att vi skall vara glada över att vi kan få pengarna tillbaka av säljaren.
Jag undrar vad ni skulle gjort i vår situation. Hade ni krävt en ersättningsbil av säljaren? (är det ens ett rimligt krav?) Hade ni gått till en annan verkstad? (den vi gått till är en riktigt stor Ford-återförsäljare/verkstad). Hade ni tagit pengarna tillbaka och försökt hitta en motsvarande bil själva? Eller hade ni gjort något annat?
Till råge på allt säger verkstaden nu att vi överhuvudtaget inte borde köra Forden. Så just nu står den bara i garaget. Denna vecka har jag fått låna svärfars bil, men det är bara en tillfällig lösning...
Tacksam för synpunkter/råd.
Senast redigerat av niska (4 februari 2019)
Nu: Kia Picanto 2020
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005