3409
Sök

Köpråd: Liten bil med hög dragvikt?

193 Inlägg
14 februari 2019
Trådstartare
#1
Har en passage med knappt 2 meters bredd, här igenom vill jag kunna dra ett släp igenom med en bruttovikt på ca 2,5 ton.

Tips på bil? (max 30-40k)
Senast redigerat av Atchoprosit (14 februari 2019)

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
14 februari 2019
#2
Ojoj, inga krav alls minsann :-P
Skämt åsido, en av de bättre kandidaterna jag kan komma på är en Jeep Cherokee XJ.
Det finns nog få bilar som lagligt klarar 2.5 ton, men en XJ kan göra jobbet utan problem med 4wd o lågväxel, även om det lutar åt något håll. Dom brukar få dra typ 2-2.2 ton om man har rätt bokstäver på körkortet.
Dessutom är de i standard-utförande 1790mm breda vilket ger Dig god marginal, eller ja, typ 20cm iaf... ^^

den här t.ex är ju helt inom dina ramar gällande kapacitet och pris! smile

Edit:

Insåg att en Grand Cherokee är 1800mm bred och de får dra 3500kg med V8an. Också ett lämpligt alternativ?
Typ denna t.ex.
Senast redigerat av Cuefa (14 februari 2019)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

193 Inlägg
15 februari 2019
Trådstartare
#3
Cuefa skrev:
Ojoj, inga krav alls minsann :-P
Skämt åsido, en av de bättre kandidaterna jag kan komma på är en Jeep Cherokee XJ.
Det finns nog få bilar som lagligt klarar 2.5 ton, men en XJ kan göra jobbet utan problem med 4wd o lågväxel, även om det lutar åt något håll. Dom brukar få dra typ 2-2.2 ton om man har rätt bokstäver på körkortet.
Dessutom är de i standard-utförande 1790mm breda vilket ger Dig god marginal, eller ja, typ 20cm iaf... ^^

den här t.ex är ju helt inom dina ramar gällande kapacitet och pris! smile

Edit:

Insåg att en Grand Cherokee är 1800mm bred och de får dra 3500kg med V8an. Också ett lämpligt alternativ?
Typ denna t.ex.

Super! Tack! En polare har precis en sådan, ska kolla om jag till och med kan låna hans! Återigen tack!

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
15 februari 2019
#4
Det är ju en kanondeal i så fall, då slipper du köpa en enkom för detta syfte ^^

Det var så lite så smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

* Voff voff *
10 589 Inlägg
15 februari 2019
#5
Förlåt nu men jag blir så nyfiken, vad är det man släpar runt på som bara är 2 meter brett men väger in på 2,5 ton...?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 371 Inlägg
15 februari 2019
#6
Brådhis skrev:
Förlåt nu men jag blir så nyfiken, vad är det man släpar runt på som bara är 2 meter brett men väger in på 2,5 ton...?

//Brådhis

Har har ett passage som är 2 meter brett?:-)


* Voff voff *
10 589 Inlägg
15 februari 2019
#7
Low skrev:
Brådhis skrev:
Förlåt nu men jag blir så nyfiken, vad är det man släpar runt på som bara är 2 meter brett men väger in på 2,5 ton...?

//Brådhis

Har har ett passage som är 2 meter brett?:-)

Okej... My bad!

Förlåt nu men jag blir så nyfiken, vad är det man släpar runt på som är mindre än "knappt 2 meter" brett men väger in på 2,5 ton...?

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (15 februari 2019)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

193 Inlägg
15 februari 2019
Trådstartare
#8
Brådhis skrev:
Low skrev:
Brådhis skrev:
Förlåt nu men jag blir så nyfiken, vad är det man släpar runt på som bara är 2 meter brett men väger in på 2,5 ton...?

//Brådhis

Har har ett passage som är 2 meter brett?:-)

Okej... My bad!

Förlåt nu men jag blir så nyfiken, vad är det man släpar runt på som är mindre än "knappt 2 meter" brett men väger in på 2,5 ton...?

//Brådhis

Schakt i trånga gränder

7 441 Inlägg
16 februari 2019
#9
Nu har du ju varken skrivit vad du har för körkortsklass, hur långt du ska köra, förutom "den trånga passagen".
Två små bilar som lagligt får dra 1500 resp 1600 kg är Lada NIVA och Toyota Tercel 4x4.
Båda har 4x4, vilket är en klar fördel om underlaget inte är det bästa ur friktionssynpunkt.
Båda klarar mer än väl (olagligt) att dra 2500 kg.
Men visst är Cherokee och Grand Cherokee alternativ - fast de är ju inte så små direkt.

245 Inlägg
16 februari 2019
#10
Subaru Forester av äldre modell, runt 2003-2007 får dra ca 2 ton och är inte skitstora!
2,5 ton blir nog svårt på en mindre bil känner jag?


7 394 Inlägg
17 februari 2019
#11
Fjellner skrev:
Subaru Forester av äldre modell, runt 2003-2007 får dra ca 2 ton och är inte skitstora!
2,5 ton blir nog svårt på en mindre bil känner jag?

Mondeo 2,2 aut 08-14 får dra 2,2 ton , manuella får dra 2 ton   
Mondeo 2,0 aut 08-14 får också dra 2 ton,,


Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
18 februari 2019
#12
torsen skrev:
Nu har du ju varken skrivit vad du har för körkortsklass, hur långt du ska köra, förutom "den trånga passagen".
Två små bilar som lagligt får dra 1500 resp 1600 kg är Lada NIVA och Toyota Tercel 4x4.
Båda har 4x4, vilket är en klar fördel om underlaget inte är det bästa ur friktionssynpunkt.
Båda klarar mer än väl (olagligt) att dra 2500 kg.
Men visst är Cherokee och Grand Cherokee alternativ - fast de är ju inte så små direkt.

De är ju heller inte så stora som man kunde tro smile
Min XJ var sjukt smidig trots att jag hade betydligt bredare spårvidd än original. En XJ Cherokee är 1780mm bred och 4300mm lång original, en ZJ Grand Cherokee är 1800mm bred och 4500mm lång.
Som jämförelse kan sägas att en Volvo 745 är 1750mm bred och 4900mm lång.

Cherokee'n är alltså rätt diskret i sitt format, för att vara en amerikansk SUV ^^

Dessutom har de oftast lite motor att dra med. Nog för att man kan använda lågväxeln på t.ex en Tercel, men ~70hk är i mina ögon väl klent att släpa 2500kg med. Men det är min egen åsikt! smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

7 441 Inlägg
18 februari 2019
#13
Cuefa skrev:
torsen skrev:
Nu har du ju varken skrivit vad du har för körkortsklass, hur långt du ska köra, förutom "den trånga passagen".
Två små bilar som lagligt får dra 1500 resp 1600 kg är Lada NIVA och Toyota Tercel 4x4.
Båda har 4x4, vilket är en klar fördel om underlaget inte är det bästa ur friktionssynpunkt.
Båda klarar mer än väl (olagligt) att dra 2500 kg.
Men visst är Cherokee och Grand Cherokee alternativ - fast de är ju inte så små direkt.

De är ju heller inte så stora som man kunde tro smile
Min XJ var sjukt smidig trots att jag hade betydligt bredare spårvidd än original. En XJ Cherokee är 1780mm bred och 4300mm lång original, en ZJ Grand Cherokee är 1800mm bred och 4500mm lång.
Som jämförelse kan sägas att en Volvo 745 är 1750mm bred och 4900mm lång.

Cherokee'n är alltså rätt diskret i sitt format, för att vara en amerikansk SUV ^^

Dessutom har de oftast lite motor att dra med. Nog för att man kan använda lågväxeln på t.ex en Tercel, men ~70hk är i mina ögon väl klent att släpa 2500kg med. Men det är min egen åsikt! smile

Vill inte gå i polemik om Jeepars duglighet, men inte kan de anses som små bilar.
Har själv ägt 3 Jeepar av 2005 och 2006 års model.
En av dem, en Cherokee/Liberty KJ 2.8 CRD -06, som köptes ny, kördes i 5 år utan alvarligare problem än att fönsterhissen i höger bakdörr havererade.
Stora nackdelen med KJ, jämfört med XJ, är den sidoöppnande bakdörren om man ofta drar släp.
Jag använde min KJ som dragbil för ett bilsläp, där jag transporterade min Samurai mellan olika terrängkörningsområden.
Då besvärades jag ofta av att bakdörrens öppning begränsades av stödhjulet.
Dock har KJ öppningsbar bakruta, vilket något kompenserar.
Av mindre intresse kanske, men från och med hösten 2005 har KJ fördelningslåda med mellandifferential, vilket underlättar styrförmågan i trånga passager, emedan framhjulen inte "plogar" medför det en mindre vänddiameter, jämfört med bilar med "klokoppling" mellan axlarna. Något som även LADA NIVA är begåvad med - mellandiff alltså.

Jag tog fasta på ts rubrik om liten bil - annars fullt OK med Cherokee, som får dra 3½ ton(på rätt körkort).

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
18 februari 2019
#14
torsen skrev:
Cuefa skrev:
torsen skrev:
Nu har du ju varken skrivit vad du har för körkortsklass, hur långt du ska köra, förutom "den trånga passagen".
Två små bilar som lagligt får dra 1500 resp 1600 kg är Lada NIVA och Toyota Tercel 4x4.
Båda har 4x4, vilket är en klar fördel om underlaget inte är det bästa ur friktionssynpunkt.
Båda klarar mer än väl (olagligt) att dra 2500 kg.
Men visst är Cherokee och Grand Cherokee alternativ - fast de är ju inte så små direkt.

De är ju heller inte så stora som man kunde tro smile
Min XJ var sjukt smidig trots att jag hade betydligt bredare spårvidd än original. En XJ Cherokee är 1780mm bred och 4300mm lång original, en ZJ Grand Cherokee är 1800mm bred och 4500mm lång.
Som jämförelse kan sägas att en Volvo 745 är 1750mm bred och 4900mm lång.

Cherokee'n är alltså rätt diskret i sitt format, för att vara en amerikansk SUV ^^

Dessutom har de oftast lite motor att dra med. Nog för att man kan använda lågväxeln på t.ex en Tercel, men ~70hk är i mina ögon väl klent att släpa 2500kg med. Men det är min egen åsikt! smile

Vill inte gå i polemik om Jeepars duglighet, men inte kan de anses som små bilar.
Har själv ägt 3 Jeepar av 2005 och 2006 års model.
En av dem, en Cherokee/Liberty KJ 2.8 CRD -06, som köptes ny, kördes i 5 år utan alvarligare problem än att fönsterhissen i höger bakdörr havererade.
Stora nackdelen med KJ, jämfört med XJ, är den sidoöppnande bakdörren om man ofta drar släp.
Jag använde min KJ som dragbil för ett bilsläp, där jag transporterade min Samurai mellan olika terrängkörningsområden.
Då besvärades jag ofta av att bakdörrens öppning begränsades av stödhjulet.
Dock har KJ öppningsbar bakruta, vilket något kompenserar.
Av mindre intresse kanske, men från och med hösten 2005 har KJ fördelningslåda med mellandifferential, vilket underlättar styrförmågan i trånga passager, emedan framhjulen inte "plogar" medför det en mindre vänddiameter, jämfört med bilar med "klokoppling" mellan axlarna. Något som även LADA NIVA är begåvad med - mellandiff alltså.

Jag tog fasta på ts rubrik om liten bil - annars fullt OK med Cherokee, som får dra 3½ ton(på rätt körkort).

Jag köper ditt resonemang fullständigt smile

@Trådskaparen; Hur har det gått? smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

7 441 Inlägg
18 februari 2019
#15
Tack! Då är vi överens.

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök