Jamen hallå igen!
Får inleda kvällens inlägg med att tacka nya följare för att ni vill haka på resan! Har varit lite sparsammare med uppdateringar nu ett tag så tänkte skriva av mig lite. Har faktiskt hänt lite på senaste tiden, både i och utanför garaget.
I mitten på juni lastade vi trailern och for ner till Gatebil på Mantorp Park. For ner med polaren Simon, klart bäste trailerkusken från första inlägget, dock med hans drifting-242a med M50 Turbo på släpet. Vansinnigt roligt att få åka på sladden med honom. Det dämpar inte suget efter att få till en "vass" 240 direkt
Får tacka alla inblandade för en otroligt rolig helg, och man längtar faktiskt redan till nästa år! Aja, färdigskrivet om det, nu ska ni få se vad som har hänt i garaget!
850n är klar för motorsläpp, bara att kapa avgassystemet och släppa subframen. Hade dock absolut ingenting att kapa med vid detta arbetstillfälle, det är därför har detta inte hänt ännu! Måste ha med mig iallafall främre delen av avgassystemet, dvs. katalysator för att den skall gå att registreringsbesikta. Får se när man drar tummen ur och sliter ur motorn, semestern är tyvärr snart slut
Den gamle B23an fick lämna garaget för att stoppas i en kompis kanonfina 70-tals 240 som tyvärr lite hastigt fick vevlagerknack. Kul att grejerna lever vidare, har faktiskt lagt lite tid och pengar på den motorn med bytt kamrem, toppackning, tändsystem osv.
Motorutrymmet i 240n är i nuläget väldigt tomt med undantag för bromsservon som jag tar bort vid nästa tillfälle, har även börjat slipa ner allt då det blir en lack nu när man ändå har tillfälle. Väldigt lite rost faktiskt, det enda stora angreppet var batterihyllan (klassiker?) men det försvinner ändå då batteriet hamnar i bagaget av utrymmesskäl. Skall inhandlas lite mer slippapper och grejjer på mitt jobb när jag har börjat igen så jag kan fortsätta. Har även fått tag i en servostyrväxel som byts nu när det är tomt. Muskelservo i all ära, men kul att ha lite styrhjälp när man glider på sommarkvällarna, sitter ju ändå pump på femman!
Har även beställt färg som jag får nästa vecka, slipbar rostskyddsgrund och även bruten täckfärg i den kulör som resten av bilen skall bli i ett senare skede. Nu finns dock ingen återvändo på kulörfronten! Sprutade med dessa produkter för ett tag sedan och även för en nybörjare så var dom trevliga att jobba med och grunden gick att slipa väldigt fint! Kan förresten slänga in ett litet trådtips för er lässugna, vi sprutade detta på min goda vän Josefs makalöst fina 242a som finns här på Garaget,
https://www.garaget.org/Sjodinare/Tänkte att ni ska få veta kulör senare när jag lackar motorutrymmet, en liten cliffhanger sådär
Det var nog allt jag hade att visa just nu!
Ha det så bra så hörs vi!
//Fabbe