Ivel skrev:
panda666 skrev:
Ivel skrev:
Tappar den lika mycket i värde som en AUDI A8 gör på 10år kan du köpa en för 50.000kr.
Min 1998 kostade 1085000kr ny och köptes av mig 2008 för 50000kr.
HSB har som policy centralt att det ska inrättas laddmöjligheter, prata med din fastighetsvärd eller styrelsen efter ni flyttat in, dom har säkert en framtagen plan. Min förening ligger fortfarande i startgroparna med ursäkten "ingen har någon laddbar bil" och det är ju inte så konstigt när det inte färdigställts laddplatser...moment 22.
lol det där är galenskap, extrem värdeminskning^ Helt onödig bil att färdas med tycker ja, vem behöver en bil som a8? Ja tror att Hsb kommer att fixa nått i framtiden, säkert som du sa att inte så många kör elbil just nu att dom kommer ha bråttom att bygga ladd till alla men så småningom och då kommer ja säkert vara redo. Vad kommer regeringen att göra för oss som har dinosarie bilar? Kommer vi få bidrag eller hjälp att kunna byta in mot el? hoppas ja.
Men AUDIS värdetapp ovan beskrivet är svårslaget, knappt en BMW 750 från 1988 slår det.
Du kan köpa en Bumseitre i dagsläget för strax under 200000kr eller en Leif för 150000kr, räknat till driftkostnaden och hur ny bil det är så är det en bra ekonomi i en elbil. Finns givetvis även trillingarna från Citroen, Peugeot och Mitsubishi för strax under 100000kr. Coola små bilar för transport av 4-5 personer.
Det finns strax över 88.000 laddbara fordon i Sverige varav en tredjedel är rena elfordon. Alltså nästan 30.000 elfordon.
Det finns nästan 9000 publika laddplatser för dom att dela på. Det är ganska hög procentsats tycker jag 10 bilar i snitt per laddplats, speciellt med tanke på att det bara är 30.000 som måste ha externt tillförd elektricitet för att framföras. I statistiken ingår inte alla hemmaladdare eller företagsladdplatser.
https://www.elbilsstatistik.seSupermiljöbilspremien om 60000kr finns kvar. Då tänker någon korttänkt givetvis "Men jag har inte råd att köpa en ny bil för 400000kr, helt meningslös premie!"
Nej svarar jag, det är ett effektivt sätt att få ut elbilar på marknaden, att låta äldre bilar i andra änden av kedjan fasas ut och framöver få en mängd begagnade elbilar på marknaden som även individer som inte kan eller vill lägga 400000kr på en ny bil kan köpa, på det viset som Leif är nere i pris och fortsätter bli billigare med tiden.
Tyvärr blev det inte ett nytt elcykelbidrag som det var tänkt, vilket var ett utmärkt stöd för personer med lägre inkomst att kunna ställa bilen och cykla till jobbet och aktiviteter istället, ioch med den nya stramare budgeten.