Tjoflöjt!
Ja då var det ännu en gång dags för en uppdatering!
Nu har flitens låga brunnit, och nu så har bakaxeln kommit på plats igen. Men vi tar det från början.
Innan allt kunde monteras upp så behövdes bromsledningarna bak dras. På detta ABS system så är det bara ett längstgående bromsrör bak som sen förgrenar sig ut till höger och vänster sida.
Ja det gick bra till en början, men sen när jag skulle ansluta bromsröret (det längstgående) med det vid torpeden så gick det inte att skruva ihop skruven och muttern. Trodde då att jag inte hade konat ett av bromsrören rätt. Så det blev att investera i mer verktyg, dvs koningsverktyg för att kunna kona rören när dom är monterade på bilen.
Dock så visade det sig sen att det var inte koningen som var fel utan att skruven på bromsröret vid torpeden hade dåliga gängor. Så de blev att kapa av röret och montera dit en ny skruv. Sen så gick det att montera ihop rören.
Sen blev det lite pill med att få dit förgreningen i bak. Var inte speciellt gott om plats eller enkelt att bocka röret så det inte är i vägen för ena anslutningen för tanken. Men till slut så blev det bra.
Sen var det dags att börja förbereda bakaxeln för montering. Började med att byta fästet för höger tankband och ena tvärstaget. Fanns ju att köpa nytt för ett tag sen och nytt är ju nytt.
Såg att det även hade rostat undertill på det gamla fästet. Så la lite silverfett för att stoppa rosten att fortsätta
Började sen att montera lite saker på bakaxeln som bärarmar med bussning samt stötdämpare. Sen hittade plasthylsorna för ABS sensorerna sin plats och skruven för momentstaget.
Men innan bakaxeln kunde rullas in under och hissas upp så behövdes konsolen som tvärstagen monteras i sättas upp. Gick relativt smärtfritt och bakaxeln kunde rullas in under bilen.
Har under tiden jag har grejat tidigare fixat i ordning skruvar så de inte är rostiga och fula, utan rostfria och gula.
Samt tog jag och skrev ut åtdragnings momenten för skruvarna på bakaxeln. Allt är inte dragit med moment än då jag behöver hissa upp den så den lyfter från pallbockarna för att simulera att den står på backen.
Sen var det dags att hissa upp den. Hade varit enklare och smidigare om jag hade haft två som hade hjälpt mig att styra stötdämparna rätt, men det gick. Muttrarna skruvades dit och domkraften placerades under länkarmen i framkant. Fjädrarna lyftes på plats och sen lyftes länkarmen upp och skruvarna monteras. Nu så är bakaxeln på plats!
Nya hjullager (varav ett är NOS Saab original) monterades. Bromsskivorna som är NOS Saab original, putsades upp med roterande nylon borste. Bromsskivorna hade fått lite ytrost vid förvaring.
Ja de var alles för denna gången! Nästa gång så ska bromsarna bak vara på plats!