gickan skrev:
Har alltid tidigare kört med dubbdäck. Nu har jag köpt ny bil och då medföljde det odubbade däck. Bor i mellansverige, Gävle, har antisladd.
Är det stor skillnad att köra med odubbat?Börjar bli lite nervös man vill ju inte hamna i diket..
Beror på var du bor och vilket däck du har.
Enligt årets test av vinterdäck i Teknikens Värld är Continental odubbat näst bästa däck.
Slås endast av Continentals dubbade, på ren is.
Bor du norr om Gävle bör du ha dubbade däck.
Söder därom rekommenderas dubbfria vinterdäck för norden.
Mellaneuropeiska dubbfria vinterdäck är ej lämpliga för Sverige och svenska växlande förhållanden.
Själv kör jag på Michelin X-ICE utan dubbar.
Varför?
Jo för att det är ett tyst och komfortabelt däck som inte är bäst på något - men heller inte sämst på något.
Michelin X-ICE placerar sig i tester nästan alltid i toppen som nytt.
Tester av något begagnade vinterdäck visar att efter runt 500 mil är Michelin X-ICE dubbfritt bästa däcket, i alla fall i tester för några år sedan.
Synd/svagt att inte alla tester av vinterdäck kompletterar "nyegenskaperna" med "begegenskaperna" efter 500 á 1.000 mil och efter 3 år.
Erfarenheterna har visat att Michelin, i allmänhet, är det däckfabrikat som åldras minst över tiden.
95 % av tiden är det i Mälardalen is-/snöfritt på vägar och gator - därför dubbfritt.
De övriga 5 % anpassar jag hastigheten efter väglaget och kör saktare.
Ps. Bor du norr eller söder om Gävle centrum? Ds.