Alla känner naturligtvis till hur viktigt det är att kolla och vid behov byta bromsvätskan om den är av typ DOT SAE R osv.
LHM och LHS åldras inte på samma sätt eftersom de INTE är hygroskopiska. (Rolls Royce, Bentley och Citroen).
Mest kända exemplet på bromsvätskans bidrag till ödesdiger olycka är polisbilen som i den långa och bitvis branta backen nerför från högfjällshotellet till samhället Sälen inte kunde bromsa.
Om jag minns rätt omkom 3 poliser, passagerarna, medans föraren överlevde.
Den senare hävdade att bromspedalen gick i botten när han försökte bromsa.
Han dömdes för vållande till olyckan.
Men frikändes senare då hans påstående togs på allvar och bromsvätskan analyserades.
Visade sig att bromsvätskan innehöll hög halt vatten.
Vattnet förångades när bromsarna överhettades och bildade ångblåsor.
Ångblåsorna var så komprimerbara att pedalen gick i botten.
Ifrågasattes aldrig om Volvobilen någonsin hade fått bromsvätskan bytt på verkstaden.
Det inträffade skedde på den tiden polisen var kommunal.
Kostnadsskäl eller okunnighet? - förmodligen båda.
Inte lätt för anställd handläggare i liten kommun att även sköta fordonsunderhåll på ekonomiskt och säkert sätt.
Hur som helst så när Rikspolisstyrensens fordonssakkunnige Lars Erik Freeman inför köpet av Plymouth Valiant 1966 förhandlade med ANA så skrevs i tillsynsprogrammet in att bromsvätskan skulle bytas vid 4.000-milatillsynen.
I mitten på 1990-talet hade ASB starkt framskridna planer på att införa bromsvätskeanalys vid den obligatoriska besiktningen, på initiativ av tekniska avdelningens Torvald Öhman.
Analysen skulle ske vid något av bakhjulen - INTE i behållaren vid huvudbromscylindern.
Kostnaden visade sig bli allt för stor för ASB, p g a sönderdragna luftningsskruvar eller bromsrörsnipplar, vilka ASB då skulle få stå för = reparationer och kundkompensationer för förlorad tillgång till bilen.
Styrelsen för ASB avslog tekniska avdelningens förslag av kostnadsskäl (politiker!).
Tyvärr, har det visat sig vid stickprovskontroller, att vissa verkstäders oseriösa medarbetare endast byter vätska i behållaren vid huvudcylindern vid schemalagd tillsyn som föreskriver byte.
Har själv kollat bromsvätskan, med negativt resultat, på tjänstebil, tillhörig ASB, som servats hos Philipssons.
Men ASB "ville inte bråka" med Philipssons.
Nämnas bör att ASB vid den tidpunkten var en av aktörerna bakom "Gröna Punkten", som skulle kolla att alla tillsynspunkter verkligen hade utförts.
B t w så ska bromsvätskan inte bara bytas för att undvika ångblåsor, utan även för undvika oxidation i bromscylinderlopp och på kolvar.