Jag har också sett såna skräckexempel.. Man fattar knappt vad vissa skrivit på protokollet ibland. Själv höll jag på att få en tvåa på original DRL på en bil jag hade..
Det är säkert olika beroende på platschef osv men den stationen jag har störst erfarenhet av (Opus) har som generellt krav 3 års branschvana från fordonsbranschen alternativt och helst i kombination fordonstekniskt gymnasium.
Därutöver får man göra ett teoriprov och ett praktiskt prov innan man blir anställd.
Blir man anställd måste man gå en obligatorisk utbildning på 1-3 månader och klara proven oavsett om du varit meck i 20 år eller inte. Därefter får man gå lära med en erfaren kollega och därefter får man jobba själv, men chefen går igenom dina protokoll ett tag innan du släpps helt fri. Utöver det så gör Swedac oannonserade besök och låtsas vara kunder med jämna mellanrum för att säkerställa kvalitet. Utöver det ska det finnas interna kontroller och inspektioner.
Med andra ord så brukar de som är totala katastrofer rensas ut rätt fort.
Sen ska man komma ihåg att även besiktningstekniker är människor och alla kan fela. Tycker man att något är helt galet så är enklaste vägen att gå till stationschefen så brukar det lösa sig på ett eller annat sätt.
Det stora problemet åt andra hållet sett från besiktningsmannens vy är rättshaveristerna som läst lite för mycket på forum och tror sig alltid ha rätt. När denne sedan blir underkänd klart och tydligt på något helt uppenbart står kunden sedan och grinar och hotar med Swedac, pressen osv.
Som besiktningstekniker som för övrigt är ett ganska kul jobb, så är okunniga kunder med dålig attityd det mest påfrestande med hela jobbet. Det folk måste fatta, privat bolag eller ej, så är det myndighetsutövning, ingen hobbyverksamhet. Då ska kraven vara höga på teknikerna, men folk ska också kunna bete sig. Därav att jag numer jobbar med något annat där jag slipper träffa kunder