Körde från jobbet idag och åkte genom en snäv kurva på 1an i typ 10kmh.
Var en hal fläck och bilen gled till lite lite så att antisladden hoppade i för ett ögonblick. Åkte och växlade upp på 2an, ökade farten helt normalt och det lät som att växeln hoppade ur.
La i växeln igen med det bara varvar. Samma på 3an, 4an. Stannar och inser att 1an inte heller funkar. Gnisslar lite bara typ men den tar sig inte framåt.
Har kopplingen rykt vara sådär huxflux? Visst att den tagit ganska högt upp ett tag, men har inte slirar innan vad jag har märkt.
Hur svårt eller dyrt är det isåfall att byta?
Ska precis sälja dne då den inte behövs så byter helst bara kopplingssats isåfall.
Hört priser på 20.000 men det är ju knappt hela bilen ens värd känner jag. Skulle själv gissa på mellan 4 och 8 kanske med arbete på Mekonomen, bds eller liknande?
Eller kan det vara något annat som är fel?
Senast redigerat av Piratstikin (11 februari 2020)
Drivaxel insidan åkt ur ? Kryp under och känn vilken sida.. Bara till att trycka in den igen och blåsa vidare med åket.. Gissar jag rätt så skickar du mig en 5a på mailen. .
Senast redigerat av axxet (31 januari 2020)
Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Drivaxel insidan åkt ur ? Kryp under och känn vilken sida.. Bara till att trycka in den igen och blåsa vidare med åket.. Gissar jag rätt så skickar du mig en 5a på mailen. .
Ser man det lätt? Kan den bara glida ur hursom? Står kvar på jobbet så får kika i morgon haha. Hoppas verkligen att det är som du säger. Då får du fan en tia 😂
Drivaxel insidan åkt ur ? Kryp under och känn vilken sida.. Bara till att trycka in den igen och blåsa vidare med åket.. Gissar jag rätt så skickar du mig en 5a på mailen. .
Förövrigt en quattro, eller kan hela drivningen sluta ändå om en drivaxel åker ur?
Hur vanligt är det att en drivknut bara hoppar ut? Tänkte om splinsen eller nått bör ha gått sönder? Eller kan det bara vara så enkelt? inte hunnit åka till jobbet och kika än haha
Drivaxeln ska väl inte bara kunna ramla ur, låter ju otroligt.
Isåfall om den gjort det är väl axeln för kort från början.
Satsar mer på en drivknut isåfall.
Men 4-hjulsdrift? Borde den inte driva ändå?
I min värld lutar det mer åt koppling, växellåda/fördelningslåda.
Tydligen diffar den ur oavsett 2 eller 4wd på dessa om tex en drivknut har rykt. Hoppas att nått bara har hoppat ur, alternativ en pajj drivknut. Men med min tur lär man väl byta koppling å svänghjul å hela fadderullan
som sagt.. 4wd är falsk marknadföring den är enhjuls driven. och bytt drivaxel på ett antal både audisar och vw som varit 4wd som knuten gått åt skogen och bilen vägrar röra sig ur fläcken. så gissar oxå på drivaxel som gått.. oftast brukar man kunna backa när axeln gått av men det är lite hur som om det fungerar på backen.. men med öppna diffar i bakdiff och framdiff och en öppen mellan diff så är det som gjort för att både fastna i snö och bli stående om en drivaxel pajar tyvärr .
Ser man det lätt? Kan den bara glida ur hursom? Står kvar på jobbet så får kika i morgon haha. Hoppas verkligen att det är som du säger. Då får du fan en tia 😂
Jag höjer insatsen till 100% eftersom han dubblar min initiala inkomst..
Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Kan nästan ge svar iallafall. Släpade hem bilen idag. La i växel och vred upp hjulet. Man ser att Drivaxeln snurrar vänster fram så yttre drivknuten har antingen hoppat ur (vilket egentligen borde vara omöjligt)? Eller så har knuten gått, gnisslar lite ju högre växel man har i och så blir ljudet högre. Antingen räcker det att byta knut, eller så har splinsen gått så man lär byta hela axeln
Ska montera isär i morgon och se hur stor skada det är. Kan Ju hoppas på att den hoppat ur, men då bör den väl slå runt i karossen och föra ett jäkla liv?
För övrigt har jag inte hört några tecken på att knuten ska vara dålig, knarra eller knaka.
Har känts lite som att det är dåligt med luft i framdäcken men det är bra med luft. Tycker även att det låtit liiite från typ höger fram att ett ljullager eller något börjat höras. Men det är vänster fram den snurrade iallafall 🙂 vad gissar folk på nudå? någon som sitter på en komplett drivaxel vänster fram annars?