Så skulle grejerna på. Har äntligen(!) hittat garageplats, så självklart drog jag mig dit för att skruva.
Ni vet hjullagret som gav upp för mig i vintras? Inlägget där jag sade att jag skulle se över och smörja upp även andra sidan? Ja... det hände inte.
Men jag tänkte att jag byter även dem när jag är här och pillar.
Pallade upp framvagnen och satte igång. Började riva höger sida. Rullade bra, inget glapp (mer än det ska vara på dessa koniska lager), men kändes lite tveksamt, liiiite lite "raspigt" när man kände på grejerna medan hjulet snurrade. Det var som förväntat, var medveten om detta sedan förra incidenten. Inte något överdrivet brådskande, men det skulle bytas ut iallafall. Rev allt och det såg ut som sist, inga konstigheter.
Så kom turen till vänster framhjul. Rullade mjukt och fint, inga glapp, inga missljud. Kändes helt enkelt klockrent. Tills jag missat allt och tog av navet. Då rasslade det till. Jaha..?
Såg även sedan att tätningen på baksidan inte låg an mot metallringen som monteras längst bak på navet, och ringen i sig var klämd... BAKOM tätningen?? Tätningen var dessutom fastklämd till hälften mellan ringen och navet. Det här ser ut att ha varit helt felmonterat. Dock var det fortfarande fullt av fett både i nav och lager. Min gissning är att det pga det har kommit in fukt och skit. Tätningens läpp ska normalt sett täta mot baksidan av den ringen, som knackas på plats innerst i navet, efter att det inre lagret monterats.
Lagerringen har spruckit men lyckades göra det på ett sådant sätt att det fortfarande hållits på plats av navet och inte påverkat funktionen, därav bristen på symptom. Så att allting låg som det skulle tills dess att jag lyfte av navet, då gav det med sig.
Ser ni förresten att skruvarna till bromssköldarna håller något mer?
Det var nu jag lärde mig att 240 har, förutom bromssköldarna, även så kallade "grovskydd" som skyddar navet. Sitter med samma bultar som sköldarna. Hade jag sådana liggandes? Neej, inte då. De jag hade såg inte jättefina ut, så jag ville helst sätta dit nya fräscha grejer direkt, slippa riva allt i framtiden bara för att sätta dit nya sådana också. De fanns i lager på GCP till ett helt okej pris, men det var natten till lördag och jag stod lite i vägen i garaget med båda främre nav borta (läs blockerade HELA porten, platsen vi använder för "tillfälligt mek") så jag behövde hitta en alternativ lösning. Nu hade det hunnit bli sent ("Ja men detta hinner jag ikväll, inga problem!"
), så jag beslutade mig för att gå hem och fundera lite, och komma tillbaks tidigt på morgonen dagen därpå. Så det gjorde jag.
Det var då jag kom på att jag inhandlat två fjäderben från en USA-bil. De var i oerhört bra skick och jag vill behålla dem kompletta, men de fick tillfälligt donera sina grovskydd till den blåa, så köper jag nya och monterar på dem framöver istället. Så var dagen räddad.
Sköldar hade jag sedan innan, det hade jag iallafall tänkt på.
Valde att ge grejerna lite färg innan de åkte på, dels som skydd och dels för att det ser trevligare ut.
Jag hade även beställt nya stabstag för ett tag sedan, så jag valde att ge dem lite färg också och smacka på även dem, när man ändå höll på med båda hjulen i luften.
Medan allting torkade gav jag mig på att rengöra allting från gammalt fett. En flaska bromsrengöring, en halv kartong engångshandskar och ungefär två kilometer papper senare var såväl nav som spindel rent och fint. Monterade först allt som inte var kladdigt, så bromssköldar, grovskydd och stabstag åkte på.
Sedan var det dags för montering av lagren. Knackade ur de gamla lagerbanorna med hjälp av en bred, trubbig plattmejsel (ett dorn funkar också men den inre läppen på lagerbanorna är så smal att det är svårt att få det att greppa).
Hittade en sprängskiss över hur det sitter, rätt så smidigt att ha till hands första gången:
För att knacka i de nya lagerbanorna kan man använda de gamla som distans. Var noga med att knacka i de gamla åt samma håll som de nya, annars blir det väldigt jobbigt att knacka ut dem igen när de nya är på plats. I mitt fall hade jag en massa gamla kolvar/hylsor som jag fick tag på till hydraulpressen jag byggde (
Finns i Cadillacens tråd för de intresserade), däribland två stycken som passade klockrent, så jag använde dem istället. Dessa behöver inte pressas varken i eller ur, var bara noga att de knackas i helt rakt.
Sedan fettades de nya lagren in ordentligt med hjullagerfett. Fettade in lagerbanorna i naven, lade även ordentligt med fett i mitten av navet mellan lagerbanorna - blir som en "reserv". Lade det inre lagret på sin plats och knackade på plåtningen utanpå. Även här använde jag en av hylsorna som distans. Den ska knackas in rakt, var försiktig, ytan på baksidan ska vara helt plan eftersom den tätar mot läppen på gummiringen. Avslutade med ytterligare lite fett, bara för att.
Spindlarna fettades in, och gummiringarna likaså. Trädde på gummiringarna längst in på spindlarna - läppen utåt.
Trädde sedan navet över spindeln. Här är det viktigt att det träs på helt rakt, annars nyper det. Då får man backa lite, vilket resulterar i att ringen i bakkant lossnar från navet. Ingen fara, man får bara göra om sista steget och knacka den på plats på nytt. Hände en gång på varje sida för mig innan jag fick det rätt.
Sedan träddes det inre lagret på, och sist kronmuttern.
Dessa lager behöver ett pyttelitet glapp då de expanderar när de blir varma, så de ska inte sitta speciellt hårt. Däremot vid montering kan man, medan man snurrar på navet, dra åt kronmuttern hårt för att lagren ska sätta sig. Lossa det sedan igen och skruva bara åt med fingrarna. Med hjulet på kan man hålla hjulet kl 12 och 6 och rucka på det. Det ska finnas ett litet, knappt kännbart glapp. Det får inte glappa allt för mycket, inte heller vara helt stumt.
För att kunna göra det behövde jag dock först få dit resten. Så skivor och ok monterades, och bromsarna luftades.
Sedan åkte hjulen på och av några gånger och kronmuttrarna justerades tills jag var nöjd med glappet på båda sidor. Då åkte saxsprinten i på båda sidor, och även detta smetades in med fett. Varför inte.
Sist fylldes koppen med fett och åkte på.
Monterade hjulen och provkörde bilen några kilometer, så lagren fick sätta sig ordentligt. Det är bäst att göra det även om man låter lagren sätta sig genom att spänna kronmuttern också. Kom tillbaka och hissade upp bilen, höger sida var perfekt men vänster glappade för mycket så den sidan fick spännas åt lite till.
Detta tog hela dagen, hade förmodligen gått att göra mycket snabbare men jag tog gott om tid på mig, lika bra att göra det första gången.
Avslutade med att byta ut spolarvätskebehållaren till en mycket fräschare eftersom jag märkte att spolarvätskan tagit slut. Bytte ju till denna behållare eftersom den var tät, men den är också missfärgad och ful som stryk. Fick senare tag på en mycket fräschare som får åka på istället.