Formen var väl lite avslöjande.
Stämmer bra! Det är något som dessa vagnar aldrig fick från fabrik, innerskärmar bak!
Dessa finns att köpa som eftermarknadstillbehör, de är tyvärr inte jättebilliga men eftersom bilen ändå glider året om så känns det som en bra investering. Men innan jag hann beställa så dök det upp ett par begagnade på Tradera! Kastade mig in och vann budkriget.
De var ju inte gratis, men det blev betydligt billigare än att beställa nya. Bilen har visserligen ett väldigt rejält lager rostskyddsmassa, men lite mer skydd skadar ju inte. Dessa är dessutom heltäckande, och skyddar även de bakre baljorna, särskilt i kombination med stänkskydden.
Måste förtydliga att dessa alltså är "bolt on", som vi alla vet är engelska för "Monteras med hjälp av kofot, slägga och vinkelslip". Inget av dessa verktyg behövdes för att montera skärmen vänster bak. Det var nästan så jag funderade på att ringa tillverkaren och klaga.
Alla dessa funderingar försvann när jag kom till högersidan. Dessa skärmar har väldigt uppenbart suttit på en bil tidigare, men ändå stack innerskärmen ut 1.5cm hela vägen från mitten av hjulhuset och bakåt? Antingen skiljer hjulhusen lite, eller så hade förra ägaren VERKLIGEN inte brytt sig om hur deras bil såg ut. Så det var bara fram med vinkelslipen.
Sen passade den lite bättre.
Nu är den alltså lite bättre rustad för slask och gegga. Rostskyddade självklart alla hål, skruvar osv.
Sen så var ddt dags att montera stagen! Efter ett tag till i elektrolysbadet penslades de med Hagmans gula 2k grund...
...Och blev svarta.
Slutligen fick de ett lager rostskyddsmassa.
Det främre staget åkte på plats igen - Jag missade tydligen att ta bild på när det monterades, men här är stänkskyddet på plats igen.
Sedan måttades fästhålen för det bakre staget ut med den andra sidans stänkskydd som mall. Nya hål borrades och nya originalskruvar hamnade på plats. (Även dessa fick sig ett lager med underredsmassa efter att bilden tagits.)
Så nu sitter fästet där det ska! Allt som återstår är att hitta och montera själva stänkskyddet.