Nu, hör ni. NU händer det grejer! Sitter i skrivande stund på jobbet, och med morgonens pågående kafferus (svartare än natten, självklart) tänkte jag ta tillfället i akt och utnyttja frukosten till att uppdatera er. (Red.anm. Skrev detta i notes och skickade inte det faktiska inlägget förrän på kvällen.)
Härom veckan höll jag mig vaken till 00:30 en natt för att buda hem en auktion i sista sekund. Nu kom grejerna!
Stunden till ära förtjänar detta paket en recension à la
Razpataz:
Storlek: 5/10, sådär medelsvensson-lagom.
Vikt: 8/10, tyngre än förväntat.
Bubbelplast: 0/10. Ingen bubbelplast.
Upphetsning: 10/10 YAAAAAAAAAAA Jag har längtat efter detta sedan jag köpte bilen!!!
Leveranstid: 9/10, skickades med Schenker och inte PostMord så allting gick smidigt, annars lär det väl ha kommit fram i tre delar någonstans runt slutet av augusti.
Så till paketet!
Ja! NOS luftdämpare till 200-serien i kartong från Sachs!!
"Tillverkade i västtyskland".
Så jag närmast slet av hjulet direkt! De gamla dämparna hade en något dämpad funktion.
Ja det är ju inget jobb värt att tala om, gick rätt smidigt. Original luftledningar var klippta under bilen, så jag rengjorde, klippte av en bit och skarvade på nya ledningar. Och sedan satt de där!
Slängde på hjulen igen och dumpade bilen på backen. Kastade mig in i förarstolen och tryckte på knappen.... Inget. Inte ett ljud, förutom bilens gäckande pipande som påminde mig om att jag glömt något, i detta fall nyckeln i låset.
Bara att riva panelen och börja felsöka. Ganska så omedelbart hittades detta, så det var kanske inte så konstigt att ingenting hände.
Det var snabbt och enkelt fixat. Noterade att kablarna hamnade i spänn nästan direkt pga en riktigt snålt tilltagen jordkabel, så jag gjorde en mental notering att den ska förlängas...
Sen™.
Testade igen och... Inget brummande från en kompressor. Själva kompressorn har jag tidigare testat med att koppla ström direkt på den, och den gick klockrent. Däremot klickade reläet nu! Följde kablarna vidare, och det visade sig att plusmatningen hade hoppat loss från säkringshållaren.
Testade igen, och...
NU SÅ!!!
Jag fick en plötslig överväldigande lust att lasta bilen med ett så tungt lass som möjligt. Måste ju testa grejerna ordentligt.
(Ursäkta en väldigt skitig bil)
Nu återstår bara att se hur bra detta lirar ihop med de styvare fjädrarna. I värsta fall har jag sparat originalen, skulle det inte lira alls kan jag bara byta tillbaka. Men jag är grymt glad över att ha lyckats få liv i systemet igen! Sådana här dämpare till 240 tillverkas inte längre, så jag är sjukt glad över att ha hittat dessa.