Tänkte slänga på sommarfälgarna och se över bromsarna samtidigt. Har sett att de främre bromsslangarna börjar bli gamla, så de tänkte jag byta. Sagt och gjort, det borde väl gå snabbt och smidigt..?
Det är även dags att byta de främre beläggen såg jag när jag tog av hjulen, så tog fram en sådan uppsättning med. Dock visade det sig att det var fel sort, beläggen är mindre än de jag har på bilen. Gissar att det är till de ventilerade skivorna? Alternativt till en annan sorts ok. Jag har solida skivor även fram. Hade som tur var en ny uppsättning av rätt belägg liggandes med, tyvärr Biltema, men det är väl lika bra att använda upp dem. Bättre än de gamla slitna beläggen oavsett.
Borstade bort all underredsmassa från kopplingarna med en stålborste. Alla kopplingar släppte snällt och fint, så den har definitivt gjort sitt jobb.
Bytet gick smidigt på första sidan, snart satt de nya delarna på plats.
Noterade dock att dammskydden på oket gjort sitt, så det blir att beställa några renoveringssatser. Än så länge går kolvarna mjukt och fint så det är lika bra att byta dammskydd (och kanske tätningar) direkt, så slipper man en mer omfattande renovering av oken senare. Bromsvätskan var inte alls fin så jag spolade genom röret tills den var klar och fin, blir byte av den samtidigt.
Fyllde iallafall på med lite ny underredsmassa så länge.
Andra sidan gick lika smidigt... Fram tills det skulle luftas. Det var tvärstopp i den övre kretsen, kom inte varken vätska eller luft ur den övre nippeln. Tog loss nippeln helt och testade trycksätta systemet, testade att trycka in vätska bakifrån, testade med tryckluft... Hände ingenting alls. Lossade jag röranslutningen på oket så rann det friskt, det var alltså stopp någonstans i kanalerna inuti oket. Så vad gör man...
Tog in och delade på oket. Kolvarna och tätningarna var i bra skick, bara dammskydden som var dåliga. Hade fyra sådana liggandes som tur var.
När jag väl delat på allt upptäckte jag att stoppet var i den yttersta kanalen, som går till nippeln. Det hade alltså gått att komma åt med en liten mejsel med oket på plats, monterat på bilen. Såklart.
Nåja, nu får jag rengjort och smort kolvar och bytt dammskydd också...
Inga problem att återanvända dessa efter en rengöring.
Rengjorde i oket med.
Smorde in allting med bromsoksfett. Blev även ett lager under dammskydden.
Såklart missade jag att fota oket med dammskydden på plats, så här är en bild från när oket är ihopsatt igen.
Oket tillbakamonterat, och sedan gick det äntligen att få tryck i båda kretsar igen.
Gick så på bakbromsarna! Där var slangarna (som sitter längre in) fina, istället blev det faktiskt byte av belägg och skivor. Vänster har legat an någon gång, skivan är betydligt rödare och beläggen mer slitna än höger. Så även detta ok verkar behöva kärlek...
Började därför på höger sida, där oket är ok. Har nog blivit bytt någon gång, det är finare än resterande ok och det enda ok som har felfria dammskydd. Hade både skivor och belägg liggandes. Gav skivorna lite svart färg för att skydda dem lite från rosten, maskeringen var inte speciellt jämn men skivorna syns ändå inte så det spelar ingen roll.
Märkte även vid provmontering att rial-fälgarna tog i plastinnerskärmarna i kurvtagning, så det får bli en quickfix - ett par sådana där halvkassa 5mm universalspacers som jag hade liggandes på hyllan.
Tog mig sedan an vänster bak (i ösregn såklart). Plockade loss oket och tog isär det med.
Dessa kolvar såg inte lika fina ut, går nog att rädda men är lika bra att byta. Kom på att jag hade ett nästan nytt bakre ok till 940 liggandes, och det är samma dimensioner på delarna invändigt på de bakre oken till 240-740-940. Så jag plockade isär det för reservdelar så jag kan få ihop 245ans, och använder de nya delarna från renoveringssatsen som jag beställt för att plocka ihop det igen. På så sätt slipper jag vänta med bilen upphissad.
Rengjort och infettat, med nya tätningar och kolvar...
Dammskydd på...
Och ihopsatt igen. Här ser man även att bilen varit flitigt underredsbehandlad hela livet - oket har fortfarande fläckfria gulkromaterade remsor som kom fram vid rengöring där underredsmassa suttit som bäst.
Ihopmonterat och klart! Lagom till att allt satt på plats igen upptäckte jag att jag tappat genomslagsgummit på denna sida....
Har ett liggandes, men tyvärr bara den avlånga modellen. Inte den spetsiga, som jag behöver... Får leta rätt på ett sådant med.
Även oket höger fram ska få sig en genomgång och nya dammskydd, ska bara få hem renoveringssatsen.
Tvättade och vaxade vinterhjulen, så man tar fram fräscha och fina grejer till hösten.
...Och efter allt detta glömde jag att ta en bild på bilen med sommarhjulen monterade.
Det kommer!