Hej! Jag är ny här på forumet så jag kan väl börja med en kort introduktion. Jag gick fordon 2000-2004, och jobbade som bilmekaniker 2004-06 innan jag lämnade branschen för gott. Sedan dess har jag avskytt skruvande och har dels pga. det, men också pga. garage/platsbrist lejt bort service och annat till verkstäder eller en hemmapulare jag känner, beroende på jobbets storlek. Nu är det dock så att jag har gått och köpt hus, med garage, och känner efter dagens service på Bilia att det är rätt ovärt att betala andra för att göra något jag egentligen kan, även om jag säkert kan vara lite ringrostig till en början.
Efter utförd service hörde de av sig och informerade om att fjädrarna fram hade brustit i nederkant och således behöver bytas ganska akut. De erbjöd sig att göra jobbet för närmare 10 000:- (fjädrar 3000:-, jobb 6600:-) och jag avböjde vänligt men bestämt. Jag som själv jobbade på Mekonomenverkstad vet att mekonomen säljer delar som alltid håller minst samma garanti och kvalité som originaldelar, så jag började med att kolla där. De tar 2200:- för båda fjädrar, så redan där skulle jag kunna spara in en liten slant, men sen började jag kika vidare och hittade en sida som heter Trodo som saluför lite olika märken, och deras billigaste framfjäder till min modell kostar 344:-, alltså under 700:- för ett par.
Detsamma visade sig vara sant för andra delar, bromsbelägg bak t.ex. kostar runt 130:- på Trodo och runt 800:- på Mekonomen.
För denna gången kommer jag köra på Mekonomen, men det hade ändå varit intressant att veta för framtida referens om någon har erfarenhet av att köpa billigast möjliga grejer online. Jag vet att den gyllene regeln brukar vara "man får vad man betalar för", men ibland är det också så att vissa helt enkelt tar mycket mer betalt för en vara av samma kvalité, så ibland kan det billiga alternativet vara minst lika bra som det dyra.