Det märkliga är att dom blindtester som riksradion har gjort genom åren har visat att det är svårt att få någon konfidens i huruvida erfarna lysnare, typ musiktekniker, kan avgöra skillnad mellan lågnivåkablar (Nota bene: i störningsfri miljö).
Det finns dessutom ett antal AES rapporter som pekar på samma problem.
Jag har faktiskt inne ännu, efter att jag jobbat med ljud sedan mitten 80-talet, sett någon som kan presentera en korrekt utförd blindtest där man med säkerställd konfidens kan visa att det går att höra skillnad.
Dessa tester utförs normalt som blinda A-B-X tester. Att byta kablar inför öppen ridå är ingen vetenskaplig metod. Att känna till i förväg är heller ingen vetenskaplig metod. Att fråga en säljare som får mera provision på dyrare grejor är heller ingen vetenskaplig metod.
Och det märkliga i att "Systemet blir aldrig bättre en systemets sämsta länk." är att i inspelningskedjan så används i princip alltid tämligen billig mikrofonkabel som kostar runt 6kr/m i 100 meters-pack. Jag har då i alla fall svårt att tro att man i senare led kan återskapa sådant som i så fall redan har gått förlorat direkt mellan mikrofon och förstärkaringång på mixerbord.
Ytterligare en sådan iakttagelse är att signalvägarna på kretskorten i HU och slutsteg knappast är någon slags "High-End" konstruktion utan är helt ordinära förtennade kopparbanor.
Notera ett par saker:
- Jag nämner inte högtalarkablar - det är en helt annan historia.
- Jag pratar om Analog signalöverföring - inte digital.
- Psykoakustisk komfort spelar faktiskt roll - lyssnar man på musik man tycker om så låter den bättre än musik man inte tycker om, lyssnar på utrustning som man tycker om så favoriserar hjärnan den ljudupplevelsen över ljud från annan utrustning. Problemet är att man vid blind A-B-X test inte kan hitta konfidenta skillnader mellan tex signalkablar.
/Göran
A-B-X test: Man sätter en erfaren - utvilad - lyssnare som får lyssna på ett för honom känt musikstycke på en referensanläggning = X. Sedan i direkt anslutning till detta kan han switcha till en av två okända anläggningar, A eller B, och bedöma om dom låter bättre eller sämre än X. Man har kanske mellan 10 minuter och en halvtimma på sig - sedan är örat för trött för att kunna fungera tillräckligt bra. Sedan genomför man typ 1000 sådana tester med olika lyssnare och tittar på resultatet.
dbakuten skrev:
Det är sjuk stor skillnad på en pisskabel och en riktig high end kabel. Man får massor med mer detaljer i ljudet och sen kan man spela högre utan att musiken gröta ihop sig.
Systemet blir aldrig bättre en systemets sämsta länk.
MVH//Björn
www.dbakuten.se