2905
Sök

E´det stor skilnad på olika lågnivå kablar?

1 498 Inlägg
24 januari 2007
Trådstartare
Undrar om det går att höra någon speciell skilnad på budget kabel eller en någerlunda bra kabel? 

Är det någon som har något bra tipps på bra billig kabel?

Miklen
24 januari 2007
biltemas e billig å inget fel på den heller.. har för mig att den va likvärdig me en svindyr märkeskabel i ett oberoende test..läste d nånstans.. sen beror d ju på om man ska ha den synlig eller inte för den kanske inte d vackraste nån gjort wink

Solfilmsmontör
947 Inlägg
24 januari 2007
En kompis köpte biltemas billiga rca kablar, hanen kunde inte hålla fast i steget utan den släppte svårt o förklara men tyckte det var dåligt.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

10 287 Inlägg
24 januari 2007
Detta är ett område där det definitivt skiljer mellan billiga och (många) dyrare signalkablar. Den mekaniska kvaliteten och toleranserna är oftare sämre på billigare kablar.

/Göran

Kornz skrev:
En kompis köpte biltemas billiga rca kablar, hanen kunde inte hålla fast i steget utan den släppte svårt o förklara men tyckte det var dåligt.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

494 Inlägg
24 januari 2007
De är nog skillnad allt ! men sen är ju frågan hur petig man är spelar du musik lr lyssnar du på den. man kan säkert höra skillnad om man anstränger sig.

har en vän som är on the other side! höller på med hifi han köper signal kablar för tusentals kroner och blir hetl extas hur mycket bättre de blev. jag som håller mig i än skammlig bil hör inte den minsa skillnaden.

men man vill ju att skiten ska hålla vilket de billiga inte gör på mina budget kablar lossna issoleringen vid anslutningen.

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

914 Inlägg
25 januari 2007
billigare kablar har oftast mindre isolering och då är det större risk att du får störningar i ljudet. Bla så kallat generatorvin.

Drop Shop
926 Inlägg
25 januari 2007
man får aldrig mer än vad man betalar för. Tänk på det smile

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
25 januari 2007
Det är sjuk stor skillnad på en pisskabel och en riktig high end kabel. Man får massor med mer detaljer i ljudet och sen kan man spela högre utan att musiken gröta ihop sig.

Systemet blir aldrig bättre en systemets sämsta länk.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

1 453 Inlägg
25 januari 2007
dbakuten skrev:
Det är sjuk stor skillnad på en pisskabel och en riktig high end kabel. Man får massor med mer detaljer i ljudet och sen kan man spela högre utan att musiken gröta ihop sig.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Tack för det lumpencitatet, dock tror jag att det ska vara "svagaste länk" wink

Men allvarligt, är det verkligen hörbar skillnad om man kör på midrange-prylar i bilen (steg 10 000, framsystem 3500, HU 4000) ?

Skulle vara intressant att få höra detta från någon som sätter en professionell stämpel på sig själv genom att kasta dit firmanamnet.

1 072 Inlägg
25 januari 2007
Litar du inte på folks åsikter så åk till en seriös stereo affär och fråga! Självklart är det skillnad på billig (Biltema)/dyr (Supra). Supran har dessutom genomgått tester om el allergi osv. Har inte med detta att göra men de bevisar att kablarna är ordentligt isolerade.

10 287 Inlägg
25 januari 2007
Det märkliga är att dom blindtester som riksradion har gjort genom åren har visat att det är svårt att få någon konfidens i huruvida erfarna lysnare, typ musiktekniker, kan avgöra skillnad mellan lågnivåkablar (Nota bene: i störningsfri miljö).
Det finns dessutom ett antal AES rapporter som pekar på samma problem.

Jag har faktiskt inne ännu, efter att jag jobbat med ljud sedan mitten 80-talet, sett någon som kan presentera en korrekt utförd blindtest där man med säkerställd konfidens kan visa att det går att höra skillnad.

Dessa tester utförs normalt som blinda A-B-X tester. Att byta kablar inför öppen ridå är ingen vetenskaplig metod. Att känna till i förväg är heller ingen vetenskaplig metod. Att fråga en säljare som får mera provision på dyrare grejor är heller ingen vetenskaplig metod.

Och det märkliga i att "Systemet blir aldrig bättre en systemets sämsta länk." är att i inspelningskedjan så används i princip alltid tämligen billig mikrofonkabel som kostar runt 6kr/m i 100 meters-pack. Jag har då i alla fall svårt att tro att man i senare led kan återskapa sådant som i så fall redan har gått förlorat direkt mellan mikrofon och förstärkaringång på mixerbord.

Ytterligare en sådan iakttagelse är att signalvägarna på kretskorten i HU och slutsteg knappast är någon slags "High-End" konstruktion utan är helt ordinära förtennade kopparbanor.

Notera ett par saker:
- Jag nämner inte högtalarkablar - det är en helt annan historia.
- Jag pratar om Analog signalöverföring - inte digital.
- Psykoakustisk komfort spelar faktiskt roll - lyssnar man på musik man tycker om så låter den bättre än musik man inte tycker om, lyssnar på utrustning som man tycker om så favoriserar hjärnan den ljudupplevelsen över ljud från annan utrustning. Problemet är att man vid blind A-B-X test inte kan hitta konfidenta skillnader mellan tex signalkablar.

/Göran

A-B-X test: Man sätter en erfaren - utvilad - lyssnare som får lyssna på ett för honom känt musikstycke på en referensanläggning = X. Sedan i direkt anslutning till detta kan han switcha till en av två okända anläggningar, A eller B, och bedöma om dom låter bättre eller sämre än X. Man har kanske mellan 10 minuter och en halvtimma på sig - sedan är örat för trött för att kunna fungera tillräckligt bra. Sedan genomför man typ 1000 sådana tester med olika lyssnare och tittar på resultatet.

dbakuten skrev:

MVH//Björn
www.dbakuten.se

(Groucho Marx).

533 Inlägg
25 januari 2007
OFF-TOPIC:
När vi ändå prata psykoakustik så är det väl tom så att man får lättare hörselskador av musik man inte tycker om!?

Ännu mer OFF-TOPIC:
Det skulle vara intressant att göra ett blind A-B-X test på effekten av inlägg publicerade av någon annan än Sharky men med samma detaljerade och professionella nivå!...hahaha..

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
25 januari 2007
Kör själv med lite dyrare kablar å tycket att ljudet blir renare...
Verka som att de e mindre resistans i dom dyrare RCA kablarna å därför låter det bättre...

Den uppfattning jag har fått iaf..
Har 1 billig kabel till monoblocket för där märket ja ingen skillnad alls.

Men skulle vart kul å få veta exakt vad skillnaden e på RCA kablar??

326 Inlägg
25 januari 2007
Jag vågar nog hålla med Sharky. Örat är suveränt enkelt att "lura", har man enkla billiga kablar och sedan byter mot rejäla grejer så "ska" det låta bättre, om man tror det så gör det också så.
Nu menar jag inte sämsta oskärmade skiten utan gå upp ett steg, till budgetbra. smile

Ot/
Ljud är mycket hokuspokus och troende, jag har t.ex en speciell grön penna i nån låda någonstans för att måla sidorna på cd-skivorna. Tydligen när spelaren läser en cd-skiva studsar laserstrålen mot kanterna och skapar felaktig information, det ska den speciella grönfärgen ta bort.

Har även en mycket märklig skiva från -90-talet, Densen Demagic. Saxar in text från Google:
Ett litet dolt ess i rockärmen, det högt aktade HighEnd märket Densen www.densen.dk gjorde en revolutionerande cdskiva i mitten på 90 talet som dock aldrig tog sig till studio världen utan stannade i HiFi världen. I alla kablar och ledare finns en viss mängd med magnetism som man genom spelning av ljud och eller musik påverkar negativt genom att magnetismens polaritet blir blandad, och genom spelning av denna komplexa signal återställer man polariteten, och ljudkvaliten får sej ett lyft av oanad dignitet, tyvärr återgår ju polariteten på magnetismen till sitt normala läge men vid avspelning en gång per dag ska man nog kunna bibehålla kvaliten mer eller mindre konstat. Ord som hokus pokus kommer säkerligen att infinna sig i mångas tankar men allt det här har en vetenskaplig och teknisk grund.

Låter det bättre med grönmålade skivor och avmagnetiserade anläggningar? Självklart, jag vet ju att det är gjort. Blindtest? Ja, det testade vi, det fanns inte en chans att höra någon skillnad. Ren gissningslek. smile
Senast redigerat av ILarsaI (25 januari 2007)

10 287 Inlägg
25 januari 2007
Resistansen i signalkablarna är inte på något sätt väsentlig.

/Göran

BBAD skrev:
Kör själv med lite dyrare kablar å tycket att ljudet blir renare...
Verka som att de e mindre resistans i dom dyrare RCA kablarna å därför låter det bättre...

Den uppfattning jag har fått iaf..
Har 1 billig kabel till monoblocket för där märket ja ingen skillnad alls.

Men skulle vart kul å få veta exakt vad skillnaden e på RCA kablar??

(Groucho Marx).

6 851 Inlägg
25 januari 2007
Men Sharky:
Det du refererar till kan säkert stämma, men som du själv skriver "i störningsfri miljö". MEN du har nu glömt att vi sitter (oftast när det gäller frågor här) i en bil som är allt annat än störningsfri.

10 287 Inlägg
25 januari 2007
Det finns två mekanismer som orsakar störningar:

1) Störningar som uppstår p g a den jordslinga som bildas då HU och steg får olika jordpotential (p g a massor med ström och/eller taskiga jordar)

2) Yttre påförda störningar som "tar sig in i" signalkabeln.

När det gäller typ 1 så spelar det ingen roll hur bra kabel man sätter mellan HU och steg - här finns det bara två sätt att komma åt problemet. Endera se till att jordpotentialerna hålls kontrollerade eller använda balanserad signalöverföring.

När det gäller typ 2 så spelar kvaliteten på signalkabel definitivt roll, men det är kvaliteten på skärmningen som spelar roll. Dessa störningar blir större desto högre man spelar eftersom det flyter mera ström i bilen och generatorn jobbar hårdare, men desto högre man spelar - desto högre nyttoljud har man ju också. Här är alltså frågan om störningen växer fortare än ljudet man lyssnar på. Detta är ett minfält och här kan det faktiskt mycket väl vara så att man upplever en ljudförsämring på höga nivåer p g a ökade störningar.

/Göran

Tiaz skrev:
Men Sharky:
Det du refererar till kan säkert stämma, men som du själv skriver "i störningsfri miljö". MEN du har nu glömt att vi sitter (oftast när det gäller frågor här) i en bil som är allt annat än störningsfri.

(Groucho Marx).

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
25 januari 2007
Så länge jag hör den stora skillnaden så bryr jag mig inte om vad andra hör eller inte hör när det gäller signal kablar.

Det är upp till var och en och bilda sin uppfattning i just det ämnet och det kan man diskutera i oendlighet.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

1 453 Inlägg
25 januari 2007
dbakuten skrev:
Så länge jag hör den stora skillnaden så bryr jag mig inte om vad andra hör eller inte hör när det gäller signal kablar.

Det är upp till var och en och bilda sin uppfattning i just det ämnet och det kan man diskutera i oendlighet.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Ja, det har du rätt i - ingen kan tycka eller tänka åt dig Björn!

Min uppfattning är att utrustningsnivån generellt får bestämma vilka kablar man sammanfogar med, jag är övertygad om att utrustning för flera 100 000 kr låter bättre om hela systemet är påkostat, för min egen del däremot blir det nog bara större hål i plånkan.

Men visst är det coolt att kunna säga att man kör Supra eller Monstercable i bilen, utan tvekan!

10 287 Inlägg
25 januari 2007
Man gör så här:

- Man samlas typ fyra personer hemma hos någon sok har en riktigt bra stereo.
- Man plockar ihop tre sorters signalkabel för att koppla analogt ljud mellan CD och förstärkare, tex:
1) Lampsladd, 25m i rulle med billiga pålödda phonokontakter
2) En mellanklasskabel som man använder som referens = X
3) En dyr high-end kabel
- Man gör ett protokoll med typ 40 rader där det står i tur och ordning: X; 2 ; X ; 4 ; 6 ; X ; 8 etc och delar ute ett ex till var och en.

Det besvärliga nu är att ge fan i att fuska....
- En av personerna sätter sig så att han kan byta mellan kablarna utan att någon ser vilken kabel som används. Han håller dessutom reda på i sitt eget referensprotokoll vilken kabel han väljer.
- Notera att X alltid skall vara referenskabeln så att alla vet detta.
- Man väljer ett för alla välkänt musikstycke.
- Repeterar samma 30 sekunders passage alla gångerna på EXAKT samma volym och alla personer sittande på samma ställe.
- För varje lyssning (inte X-lyssningarna) så skriver varje person - utan att snegla - om det låter bättre eller sämre eller lika som X.

Efter detta så går man igenom och försöker se om det finns något vettigt mönster i resultatet.

Jag har kört denna övning några gånger - ej som lyssnare då jag inte hör tillräckligt bra - och kört den med blandat folk, bl a folk som innan har hävdat tvärsäkert att det är "stor" skillnad.
Resultatet har blivit precis lika osorterat som dom riktiga seriösa sådana lyssningar som har genomförts tex genom AES försorg.

/Göran

(Groucho Marx).

Sök