3149
Sök

Ska kontakt ytan vara så? Skivor & belägg

Forummoderator
9 299 Inlägg
19 juli 2020
#21
Man ska köra in nya belägg hårt. Ut på en enslig väg, bromsa väldigt hårt från 100-20. Upprepa 4-5ggr och efter det kör man så pass långt (lång tid) att bromsarna svalnar. Det är ytterst viktigt att inte stanna helt innan bromsarna är kalla igen.

Ovan procedur gör att hartset i beläggen smälter under kontrollerade former. När det väl gjort det så kommer det inte hända igen den dagen man bromsar hårt. Problemet är nämligen att Om/när hartset smälter vid ett senare tillfälle pga panikbroms eller hård inbromsning från motorvägsavfarten så kommer det fastna på skivan vid nästa rödljus eller när man står stilla med en massa vobblande och elände som följd.

Är man tant Agda eller kör som tant Agda kan man skita i proceduren och fisa runt som vanligt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

356 Inlägg
19 juli 2020
Trådstartare
#22
caromania skrev:
Man ska köra in nya belägg hårt. Ut på en enslig väg, bromsa väldigt hårt från 100-20. Upprepa 4-5ggr och efter det kör man så pass långt (lång tid) att bromsarna svalnar. Det är ytterst viktigt att inte stanna helt innan bromsarna är kalla igen.

Ovan procedur gör att hartset i beläggen smälter under kontrollerade former. När det väl gjort det så kommer det inte hända igen den dagen man bromsar hårt. Problemet är nämligen att Om/när hartset smälter vid ett senare tillfälle pga panikbroms eller hård inbromsning från motorvägsavfarten så kommer det fastna på skivan vid nästa rödljus eller när man står stilla med en massa vobblande och elände som följd.

Är man tant Agda eller kör som tant Agda kan man skita i proceduren och fisa runt som vanligt.

Okej, ska ta och göra det du nämnde då. Vad jag har läst & hört, som jag skrev innan, så ska man inte bromsa hårt i början och sedan när man kört runt några kilometer så kan man köra som vanligt igen.

Det svåra blir ju att hitta en väg där man kan köra 100 - 20 haha...


1 798 Inlägg
19 juli 2020
#23
1Adrian1 skrev:
Hur ska man då köra in skivor och belägg på "det rätta sättet"?
Vad jag har läst & hört så ska man inte bromsa hårt i början och sedan är det bara köra normalt.

Finns beskrivningar om man söker på nätet, i detta fallet är källan: Geteck.se

HUR KÖR MAN IN EN BROMSSKIVA KORREKT?

Bromsbelägg är konstruerade för vidhäftande friktion. Under en korrekt bromsinkörning av bromsskivan/bromsbeläggen bildas ett mycket tunt lager av bromsbelägg-material genom en diffusionsprocess på friktionsytorna på bromsskivan. Alltså finns det två friktionsytor (bromsskivan och bromsbeläggen), som i mellanskiktet mer eller mindre består av samma material (partiklar) och en växling kan ske i båda riktningarna (diffusion). Således kan de kemiska bindningarna brytas sönder eller utveckla nya. Denna process sker kontinuerligt eftersom det finns en mjuk övergång mellan friktionsytorna på bromsskivan och bromsbelägg.

Om inkörningsprocessen inte följs kommer det skapas okontrollerbara och ojämna avlagringar av friktionsmaterial på bromsytorna. De oregelbundna avlagringarna som skjuter ut från ytan på skivan kommer att vara varmare än det omkringliggande materialet. Under varje kontakt (en gång per varv) som bromsbeläggen och skivans ojämnheter möts så kommer temperaturen att öka. Vid en temperatur mellan 650 ° C och 700 ° C så förvandlas järnet till cementit och små kristaller av hårt järnkarbid (Fe3C) kommer täcka bromsytan. Under mycket hög mekanisk och därmed termisk belastning av bromsarna stegras detta vilket bidrar till en stegrande effekt. Med en ökande temperatur kommer cementit byggas upp och samtidigt tränga djupare in i bromsskivans material. Denna process kommer att leda till de ovan beskrivna symptomen, såsom skivor som slår, vobblar, pulserar eller vibrerar. Detta kan endast åtgärdas genom ett utbyte av bromsskivor och bromsbelägg.

Det bör noteras att den verkliga orsaken inte är på grund av en felaktig skiva. Processen som beskrivs ovan sker genom monteringsfel, inkörningsprocesser som inte följs eller avbryts vilket skadar den ursprungligt felfria bromsskivan.

Utför inbromsningar vid en medelhastighet (ca. 100 km/h) med en måttlig inbromsning (maximala bromstiden 3 sekunder) ner till en hastighet på ungefär 50 km/h, efter detta bromsa ner till 25 km/h. Låt bromsskivan svalna i ca. 3 min. genom att köra och kyla bromsskivan genom luftflöde. De första 50 milen efter att bromsarna är bytta bör du göra lugna inbromsningar och inte "testa bromsarna".

Om dessa instruktioner inte följs gäller inte garantier om det medför skador på produkten eller skador på personer osv. Dessutom gäller inte garanti heller omdefekter uppträder som kan hänvisas till intensiv användning och/eller individuella körbeteende.

Vi rekommenderar att du inte använder fälgrent på bilen innan bromsarna är inkörda, då vissa medel kan orsaka glasering på beläggen vilket kan orsaka stora problem vid inkörningsprocessen.

Du bör inte heller tvätta bilen medans bromsskivorna är varma. Även detta kan orsaka glasering på beläggen.

Du bör heller aldrig köra bromsarna riktigt varma och sedan stå stilla längre med bromsen nedtryckt. Detta kan göra att bromsbeläggen ”klibbar av sig” på bromsskivan, vilket kan orsaka materialvandring vilket i sin tur kan orsaka vibrerande bromsskivor som låter.


356 Inlägg
19 juli 2020
Trådstartare
#24
Hilmer skrev:
1Adrian1 skrev:
Hur ska man då köra in skivor och belägg på "det rätta sättet"?
Vad jag har läst & hört så ska man inte bromsa hårt i början och sedan är det bara köra normalt.

Finns beskrivningar om man söker på nätet, i detta fallet är källan: Geteck.se

HUR KÖR MAN IN EN BROMSSKIVA KORREKT?

Bromsbelägg är konstruerade för vidhäftande friktion. Under en korrekt bromsinkörning av bromsskivan/bromsbeläggen bildas ett mycket tunt lager av bromsbelägg-material genom en diffusionsprocess på friktionsytorna på bromsskivan. Alltså finns det två friktionsytor (bromsskivan och bromsbeläggen), som i mellanskiktet mer eller mindre består av samma material (partiklar) och en växling kan ske i båda riktningarna (diffusion). Således kan de kemiska bindningarna brytas sönder eller utveckla nya. Denna process sker kontinuerligt eftersom det finns en mjuk övergång mellan friktionsytorna på bromsskivan och bromsbelägg.

Om inkörningsprocessen inte följs kommer det skapas okontrollerbara och ojämna avlagringar av friktionsmaterial på bromsytorna. De oregelbundna avlagringarna som skjuter ut från ytan på skivan kommer att vara varmare än det omkringliggande materialet. Under varje kontakt (en gång per varv) som bromsbeläggen och skivans ojämnheter möts så kommer temperaturen att öka. Vid en temperatur mellan 650 ° C och 700 ° C så förvandlas järnet till cementit och små kristaller av hårt järnkarbid (Fe3C) kommer täcka bromsytan. Under mycket hög mekanisk och därmed termisk belastning av bromsarna stegras detta vilket bidrar till en stegrande effekt. Med en ökande temperatur kommer cementit byggas upp och samtidigt tränga djupare in i bromsskivans material. Denna process kommer att leda till de ovan beskrivna symptomen, såsom skivor som slår, vobblar, pulserar eller vibrerar. Detta kan endast åtgärdas genom ett utbyte av bromsskivor och bromsbelägg.

Det bör noteras att den verkliga orsaken inte är på grund av en felaktig skiva. Processen som beskrivs ovan sker genom monteringsfel, inkörningsprocesser som inte följs eller avbryts vilket skadar den ursprungligt felfria bromsskivan.

Utför inbromsningar vid en medelhastighet (ca. 100 km/h) med en måttlig inbromsning (maximala bromstiden 3 sekunder) ner till en hastighet på ungefär 50 km/h, efter detta bromsa ner till 25 km/h. Låt bromsskivan svalna i ca. 3 min. genom att köra och kyla bromsskivan genom luftflöde. De första 50 milen efter att bromsarna är bytta bör du göra lugna inbromsningar och inte "testa bromsarna".

Om dessa instruktioner inte följs gäller inte garantier om det medför skador på produkten eller skador på personer osv. Dessutom gäller inte garanti heller omdefekter uppträder som kan hänvisas till intensiv användning och/eller individuella körbeteende.

Vi rekommenderar att du inte använder fälgrent på bilen innan bromsarna är inkörda, då vissa medel kan orsaka glasering på beläggen vilket kan orsaka stora problem vid inkörningsprocessen.

Du bör inte heller tvätta bilen medans bromsskivorna är varma. Även detta kan orsaka glasering på beläggen.

Du bör heller aldrig köra bromsarna riktigt varma och sedan stå stilla längre med bromsen nedtryckt. Detta kan göra att bromsbeläggen ”klibbar av sig” på bromsskivan, vilket kan orsaka materialvandring vilket i sin tur kan orsaka vibrerande bromsskivor som låter.

Okej, tack. Får väl ta och göra några inbromsningar från 100km/h till 50km/h sedan 100km/h till 25km/h och sedan ser hur det ser ut & känns. Svåra blir att hitta en väg att göra detta på tongue


1 798 Inlägg
19 juli 2020
#25
1Adrian1 skrev:
Okej, tack. Får väl ta och göra några inbromsningar från 100km/h till 50km/h sedan 100km/h till 25km/h och sedan ser hur det ser ut & känns. Svåra blir att hitta en väg att göra detta på tongue

Det har jag dessvärre svårare för att hjälpa dig med! wink
Men kvälls/nattetid brukar det ju normalt sett vara mindre trafik, så känner du dig riktigt hågad så kör en kvällsrunda!


356 Inlägg
19 juli 2020
Trådstartare
#26
Har nu varit ute och gjort inbromsningar från 100km/h och det verkar iallafall se bättre ut där bak.

Noterade dock ett visslande/tjutande ljud från vänster framhjul som inte fanns innan jag bytte skivor & belägg därav antar jag att det har något med bromsarna att göra.
Kan det möjligtvis vara belägget som hela tiden ligger på skivan?


Forummoderator
9 299 Inlägg
19 juli 2020
#27
1Adrian1 skrev:
Har nu varit ute och gjort inbromsningar från 100km/h och det verkar iallafall se bättre ut där bak.

Noterade dock ett visslande/tjutande ljud från vänster framhjul som inte fanns innan jag bytte skivor & belägg därav antar jag att det har något med bromsarna att göra.
Kan det möjligtvis vara belägget som hela tiden ligger på skivan?

Visslar/tjuter det när du bromsar eller när du rullar? Om det är när du bromsar så beror det sannolikt på att det saknas monteringssats, eller skrikdämpningsplattor. Lite kopparpasta på baksidan kan räcka.
Om det visslar när du rullar så kan det vara en Sten eller skräp som ligger emot. Svårt att säga, kan ramla bort av sig själv.

Bromsarna svalnade väl ordentligt efter inkörningen?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

356 Inlägg
19 juli 2020
Trådstartare
#28
caromania skrev:
1Adrian1 skrev:
Har nu varit ute och gjort inbromsningar från 100km/h och det verkar iallafall se bättre ut där bak.

Noterade dock ett visslande/tjutande ljud från vänster framhjul som inte fanns innan jag bytte skivor & belägg därav antar jag att det har något med bromsarna att göra.
Kan det möjligtvis vara belägget som hela tiden ligger på skivan?

Visslar/tjuter det när du bromsar eller när du rullar? Om det är när du bromsar så beror det sannolikt på att det saknas monteringssats, eller skrikdämpningsplattor. Lite kopparpasta på baksidan kan räcka.
Om det visslar när du rullar så kan det vara en Sten eller skräp som ligger emot. Svårt att säga, kan ramla bort av sig själv.

Bromsarna svalnade väl ordentligt efter inkörningen?

Låter endast när jag rullar. Mycket möjligt att det kan vara någon sten eller skräp. Får åka förbi mekanikern och se vad han har att säga.

Åkte väl runt 30-40 min efter inbromsningarna, bak var de kalla men fram var de fortfarande lite varma. Bör väl inte göra något men tanke på att handbromsen endast drar åt där bak? smile


Forummoderator
9 299 Inlägg
19 juli 2020
#29
1Adrian1 skrev:
caromania skrev:
1Adrian1 skrev:
Har nu varit ute och gjort inbromsningar från 100km/h och det verkar iallafall se bättre ut där bak.

Noterade dock ett visslande/tjutande ljud från vänster framhjul som inte fanns innan jag bytte skivor & belägg därav antar jag att det har något med bromsarna att göra.
Kan det möjligtvis vara belägget som hela tiden ligger på skivan?

Visslar/tjuter det när du bromsar eller när du rullar? Om det är när du bromsar så beror det sannolikt på att det saknas monteringssats, eller skrikdämpningsplattor. Lite kopparpasta på baksidan kan räcka.
Om det visslar när du rullar så kan det vara en Sten eller skräp som ligger emot. Svårt att säga, kan ramla bort av sig själv.

Bromsarna svalnade väl ordentligt efter inkörningen?

Låter endast när jag rullar. Mycket möjligt att det kan vara någon sten eller skräp. Får åka förbi mekanikern och se vad han har att säga.

Åkte väl runt 30-40 min efter inbromsningarna, bak var de kalla men fram var de fortfarande lite varma. Bör väl inte göra något men tanke på att handbromsen endast drar åt där bak? smile

Inga problem. Så länge du inte stannade öht under inkörningen så är det lugnt. Då måste bilen rulla. Skulle tro att du fått en Sten mellan skiva och bromssköld.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

356 Inlägg
19 juli 2020
Trådstartare
#30
caromania skrev:
1Adrian1 skrev:
caromania skrev:

Visslar/tjuter det när du bromsar eller när du rullar? Om det är när du bromsar så beror det sannolikt på att det saknas monteringssats, eller skrikdämpningsplattor. Lite kopparpasta på baksidan kan räcka.
Om det visslar när du rullar så kan det vara en Sten eller skräp som ligger emot. Svårt att säga, kan ramla bort av sig själv.

Bromsarna svalnade väl ordentligt efter inkörningen?

Låter endast när jag rullar. Mycket möjligt att det kan vara någon sten eller skräp. Får åka förbi mekanikern och se vad han har att säga.

Åkte väl runt 30-40 min efter inbromsningarna, bak var de kalla men fram var de fortfarande lite varma. Bör väl inte göra något men tanke på att handbromsen endast drar åt där bak? smile

Inga problem. Så länge du inte stannade öht under inkörningen så är det lugnt. Då måste bilen rulla. Skulle tro att du fått en Sten mellan skiva och bromssköld.

Okej, perfekt.

Tänkte ta av hjulet för att kika om man kan hitta något men blev tyvärr ganska mörkt och då kan jag lika gärna se vad mekanikern har att säga när jag ändå ska dit för att hämta lite grejer tongue



Sök