1Adrian1 skrev:
Hur ska man då köra in skivor och belägg på "det rätta sättet"?
Vad jag har läst & hört så ska man inte bromsa hårt i början och sedan är det bara köra normalt.
Finns beskrivningar om man söker på nätet, i detta fallet är källan: Geteck.se
HUR KÖR MAN IN EN BROMSSKIVA KORREKT?
Bromsbelägg är konstruerade för vidhäftande friktion. Under en korrekt bromsinkörning av bromsskivan/bromsbeläggen bildas ett mycket tunt lager av bromsbelägg-material genom en diffusionsprocess på friktionsytorna på bromsskivan. Alltså finns det två friktionsytor (bromsskivan och bromsbeläggen), som i mellanskiktet mer eller mindre består av samma material (partiklar) och en växling kan ske i båda riktningarna (diffusion). Således kan de kemiska bindningarna brytas sönder eller utveckla nya. Denna process sker kontinuerligt eftersom det finns en mjuk övergång mellan friktionsytorna på bromsskivan och bromsbelägg.
Om inkörningsprocessen inte följs kommer det skapas okontrollerbara och ojämna avlagringar av friktionsmaterial på bromsytorna. De oregelbundna avlagringarna som skjuter ut från ytan på skivan kommer att vara varmare än det omkringliggande materialet. Under varje kontakt (en gång per varv) som bromsbeläggen och skivans ojämnheter möts så kommer temperaturen att öka. Vid en temperatur mellan 650 ° C och 700 ° C så förvandlas järnet till cementit och små kristaller av hårt järnkarbid (Fe3C) kommer täcka bromsytan. Under mycket hög mekanisk och därmed termisk belastning av bromsarna stegras detta vilket bidrar till en stegrande effekt. Med en ökande temperatur kommer cementit byggas upp och samtidigt tränga djupare in i bromsskivans material. Denna process kommer att leda till de ovan beskrivna symptomen, såsom skivor som slår, vobblar, pulserar eller vibrerar. Detta kan endast åtgärdas genom ett utbyte av bromsskivor och bromsbelägg.
Det bör noteras att den verkliga orsaken inte är på grund av en felaktig skiva. Processen som beskrivs ovan sker genom monteringsfel, inkörningsprocesser som inte följs eller avbryts vilket skadar den ursprungligt felfria bromsskivan.
Utför inbromsningar vid en medelhastighet (ca. 100 km/h) med en måttlig inbromsning (maximala bromstiden 3 sekunder) ner till en hastighet på ungefär 50 km/h, efter detta bromsa ner till 25 km/h. Låt bromsskivan svalna i ca. 3 min. genom att köra och kyla bromsskivan genom luftflöde. De första 50 milen efter att bromsarna är bytta bör du göra lugna inbromsningar och inte "testa bromsarna".
Om dessa instruktioner inte följs gäller inte garantier om det medför skador på produkten eller skador på personer osv. Dessutom gäller inte garanti heller omdefekter uppträder som kan hänvisas till intensiv användning och/eller individuella körbeteende.
Vi rekommenderar att du inte använder fälgrent på bilen innan bromsarna är inkörda, då vissa medel kan orsaka glasering på beläggen vilket kan orsaka stora problem vid inkörningsprocessen.
Du bör inte heller tvätta bilen medans bromsskivorna är varma. Även detta kan orsaka glasering på beläggen.
Du bör heller aldrig köra bromsarna riktigt varma och sedan stå stilla längre med bromsen nedtryckt. Detta kan göra att bromsbeläggen ”klibbar av sig” på bromsskivan, vilket kan orsaka materialvandring vilket i sin tur kan orsaka vibrerande bromsskivor som låter.